Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Købmænd investerer millioner i SPAR

Dagligvarekoncernen Dagrofa fortsætter udviklingen, opgraderingen og investeringen i sit butiksnet og sine købmænd. Turen er nu kommet til SPAR, hvor 121 købmandsbutikker får tilført en tocifret million-investering – Populært sagt

Dagligvarekoncernen Dagrofa fortsætter udviklingen, opgraderingen og investeringen i sit butiksnet og sine købmænd. Turen er nu kommet til SPAR, hvor 121 købmandsbutikker får tilført en tocifret million-investering

– Populært sagt gør vi nu op med idéen om, at provinsen er under afvikling. I en tid hvor mange har afskrevet handelslivet i de mindre byer, investerer vi i stedet i købmanden, som har en vigtig funktion for lokalsamfundene. 121 købmandsbutikker får tilført en tocifret million-investering.

Det siger Per Thau, koncernchef i Dagrofa.

Flertallet af SPAR-kædens købmandsbutikker er placeret i mindre lokalsamfund, og det er et særkende for SPAR i forhold til andre dagligvarekæder, at den lokale butik er et væsentligt aktiv i lokalsamfundet. Det er den samhørighed, som Dagrofa nu styrker med en nyudvikling af SPAR.

Dermed fortsætter dagligvarekoncernen Dagrofa udviklingen, opgraderingen og investeringen i sit butiksnet og sine købmænd.

Ud over at forsyne over 700.000 danskere, der bor på landet og i de mindre bysamfund, med madvarer og daglige fornødenheder udfylder SPAR-købmanden også en række funktioner, der er nødvendige for de mindre lokalesamfunds overlevelse. Eksempelvis funktionen som posthus, madudbringning til ældre og handicappede, apotekerudsalg, blomsterhandler og kontakten til kommunen.

Netop derfor bakker mange bysamfund og beboere i butikkernes opland stærkt op om deres lokale SPAR-købmand for at sikre butikkens liv i den hårde konkurrence med bl.a. discountkæder og storcentre omkring de større byer.

I dag – fredag den 29. april – skyder kæden en omfattende marketingkampagne i gang, som både vil markere SPAR betydeligt i lokalsamfundene og i nationale medier som TV og aviser.

– Som et konkret udtryk for SPAR-købmandens forankring i lokalsamfundet skifter SPAR-butikkerne navn til købmandens fornavn. De personlige relationer omkring SPAR og købmanden som en af de lokale er så stærke, at faste kunder i forvejen bruger købmandens fornavn som synonym med butikken. Det vil vi gerne kvittere for og skilte med på facaden, siger kædedirektør i SPAR, Allan Kristoffersen.

Samtidig introduceres en række nye tilbud til forbrugerne. Lige som de fremover nemt og enkelt vil kunne navigere efter tilbudsvarer på butikkens (meget) gule endegavle og i et langt mere fokuseret fødevaresortiment. Endelig har butikkerne fået løftet hele frugt- og grøntafdelingen, og så introducerer SPAR nye, nemme måltidsløsninger til de travle familier, der har brug for en hurtig løsning, samt nyt kvalitetsbagerbrød og bagværk.

Ifølge en ny undersøgelse fra De Samvirkende Købmænd, foretaget i forbindelse med de kommende forhandlinger om en liberalisering af planloven, er det af afgørende betydning for en stor gruppe danskere, at der ligger en dagligvarebutik i nærområdet, når der skal vælges bopæl.

Megafon-undersøgelsen, som blev gennemført i sidste uge, viser, at 83 pct. af de adspurgte danskere mener, at det i meget høj grad eller i høj grad er vigtigt, at der er dagligvarebutikker, når de skal vælge bopæl. 48 pct. vægter jobmulighederne højt, mens 56 pct. vægter adgangen til kollektiv transport højt, og kun 27 pct. lægger vægt på, at der også er butikker, som sælger tøj, sko, isenkram.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Købmand Søren Laustsen. Fotos: Flemming Effersøe

Del:

RELATEREDE NYHEDER

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: