Janne Møller er købmand i 7-Eleven på motorvejen ved Ejer Bavnehøj. Hun trives som selvstændig i en kultur, hvor dialog mellem servicekontor og købmand er i højsædet
Næste år kan Janne Møller fejre 10 år som købmand i 7-Eleven på den østjyske motorvej i sydgående retning ved Ejer Bavnehøj. Med 1.200 ekspeditioner om dagen og godt 20 medarbejdere er den kombinerede Shell/7-Eleven blandt landets travleste.
DSK’s udsendte sætter Janne Møller i stævne en fredag middag. Interviewet skal handle om ”Kvinde, karriere og købmandskab”. Ved indgangen til den travle 7-Eleven byder Isabella Lövenstein velkommen med et smil og et godt tilbud på en kop kaffe til 10 kroner.
I et beskedent baglokale med to barstole får jeg dog kaffen gratis og en forklaring om, at Janne og hendes medarbejdere har sat sig som mål at sælge et rekordstort antal kopper kaffe på en dag. Da dagen er omme, kan regnskabet gøres op. Og der er solgt 100 kopper med end forventet.
En præmie er sat på højkant for alle de kombinerede Shell/7-Eleven. Vinderen er butikken med bedste indekstal.
– Vi vidste på forhånd, at vi nok ikke kunne vinde en konkurrence målt på indekstal. For hver dag sælger vi rigtig mange kopper kaffe. Men vi elsker at udfordre os selv, så vi sammen får en sjovere hverdag, siger den 40-årige Janne Møller, der dyrker triatlon og drømmer om, at det med tiden kan blive til en triatlon, hvad der imidlertid kræver 25 timers træning om ugen.
Parløb med ægtefællen
Konkurrencerne, konceptet og parløbet med ægtefællen Dennis – med hvem hun også driver Shell/7-Eleven i Risskov i Aarhus – har givet Janne Møller en platform som selvstændig, der er blevet hendes livsstil.
– Det lyder måske lidt underligt. Men jeg føler faktisk, at mine medarbejdere er som mine børn. Jeg giver mig god tid til at lytte. Gensidig respekt giver tillid og skaber bedre trivsel, siger Janne Møller og fremhæver, at tillid og gensidig respekt tilsvarende går igen i dialogen med servicekontoret.
– Udover den løbende sparring med min salgschef, så er jeg hver 3. måned til møde med min konkurrenter og kolleger på servicekontoret. Her får vi en status, nyheder og holdes ajour med strategien.
– Når jeg ser tilbage på mine snart 10 år som en del af 7-Eleven, så har det været en bemærkelsesværdig rejse, hvor købmænd og servicekontor har formået at få det bedste ud af det lokale købmandskab og konceptet. Det skyldes givet vis en fælles accept af værdierne. Vi taler med og ikke om hinanden. Vi motiverer til vinderkultur. Vi er positive og offensive, siger Janne Møller.
Kimen til karrieren som selvstændig
Janne Møller blev i maj 2007 ansat som butikschef for den daværende YX Energi (tidligere kendt som HydroTexaco) på Ejer Bavnehøj. Stort set samtidig blev selskabet opkøbt af Reitan Gruppen, som i Danmark driver REMA 1000 og 7-Eleven.
– Jeg fik tilbuddet om at fortsætte som franchisetager og købmand for den nye 7-Eleven. Jeg var lige fyldt 30 år og tænkte, at det var en stor chance for mig og sammen med mine medarbejdere at sætte overliggeren for vores mål. Den økonomiske gulerod, der ligger i, at du bliver direkte belønnet på din personlige bundlinje for din indsats, vejede naturligvis tungt regnestykket, siger Janne Møller.
Autodidakt i Kvickly
Tidligere i sin karriere havde hun forskellige lederjob i Kvickly og var af Coop udpeget som en af fremtidens kvindelige ledere med potentiale som varehuschef.
I et interview til Coops medarbejderblad sagde Janne Møller: ”Det er ingen naturlov, at det øverste niveau skal være forbeholdt mænd. Jeg vil gerne have det overordnede ansvar for et varehus. Og stå til regnskab”.
Det var i 2004. Dengang var Janne Møllers udsagn usædvanligt. Men siden er kvinder i topledelsen blevet mere almindeligt.
På vej op af karrierestigen i Coop havde Janne Møller lagt håndbold på eliteplan bag sig og opgivet drømmen om at blive revisor.
– Jeg havde været revisor-trainee i Tyskland og skulle tilbage til Danmark i et job hos Deloitte og Touche. Men jeg syntes, at jeg lige kunne nå et 3-måneders vikariat i det daværende Kvickly Kolding, fortæller Janne Møller og fortsætter:
– Selv om jeg ikke havde en butiksuddannelse, så mente den daværende varehuschef Jens Wind i Kolding, at jeg var kompetent til jobbet som afdelingsleder. Jeg blev bidt af kundekontakten og den dynamiske hverdag og kunne ikke længere se mig selv som talknuser bag et skrivebord.
Siden fulgte lederjob i Kvickly Fisketorvet, Kvickly Vericentret og Kvickly Bruuns Galleri. Den praktiske erfaring blev suppleret med en merkonom i ledelse og samarbejde samt en stribe interne lederkurser i Coop.
Benzinbaronessen
Da Janne Møller flyttede fra Kolding til Aarhus for at læse HH, valgte hun at supplere sin SU med et fritidsjob hos YX Energi i Tilst.
Her mødte hun Dennis, der arbejdede for sin far, som havde tankstationen. Kærligheden førte med tiden til et liv med brændstof i en grad, så Janne Møller med en portion selvironi bruger ”benzinbaronessen” som en del af sine private mail.
Parret fik deres første YX benzinstation sammen i Randers og senere på Sørens Frichs Vej i Aarhus.
Købmanden i Randers
Første gang Janne Møller fik færten af butikslivet var i minimarkedskæden ”1 af de friske butikker” hos købmandsægteparret Poul og Karen Marie i Randers, hvor hendes storesøster havde fået job.
– Selv om jeg kun var 11 år, så plagede jeg om at komme med min søster på arbejde. Jeg var så insisterende, at jeg til sidst fik lov at lave forefaldende arbejde som at veje grøntsager af. Mit motto er, at hvor der er vilje er, der vej. Som 13-årig fik jeg lov at sidde i kassen. Dengang var reglerne for unges arbejde anderledes.
Janne Møller mener, at beslutsomhed og stædighed er vigtige værdier at have med sig som selvstændig. Ikke mindst som købmand, hvor man hver eneste dag måler sig op mod gårsdagens indekstal. Det er hårdt og krævende. Men det er også nøglen til, at hun aldrig keder sig.
– Jeg forventer, at de næste 10 år sammen med 7-Eleven bliver lige så spændende og udfordrende, som de 10 år, der snart er gået, siger hun.
For Janne og Dennis Møller er det at være selvstændige en livsstil, som passer fint med en mentalitet som sports- og konkurrencemennesker. Parret har ingen børn.
Janne Møller sætter pris på en stor grad af frihed under 7-Elevens koncept. Hun fremhæver et innovativt servicekontor og god sparring med salgschefen. Der bliver lyttet, og der er ingen løftede pegefingre. Samme kultur er i butikken.
Janne Møllers tre gode råd til kvinder, der vil være selvstændige:
- Du er stærkere som et team, vi løfter i flok. Husk at vise hvor betydningsfulde dine medarbejdere er for dig.
- Hvor der er vilje er der vej. Kæmp for det, tvivl aldrig på dine egne holdninger og gå ikke på kompromis med dem.
- Kunden er din øverste chef – du er ingenting uden dine kunder.