Resumé
Etableringen af hypermarkeder har haft store og negative konsekvenser for det lokale butiksliv:
Antallet af lokale dagligvare- og conveniencebutikker er således markant lavere i områder,
hvor der tidligere er opført hypermarkeder: En opgørelse fra seks byområder viser, at
butiksbestanden er faldet med op mod 40 pct. i løbet af 10 år efter åbning af et hypermarked –
og fremskrivninger indikerer, at udviklingen kan fortsætte i samme retning, med op mod 196
lukkede butikker efter 20 år.
Hypermarkeder ligger uden for bymidterne. Det betyder at kundestrømme bliver trukket væk fra
det lokale handelsliv i bymidten. Dermed kan et hypermarked eller en hypermarkedslignende
konstruktion accelerere butiksdøden både for dagligvarer og generelt.
Mindre dagligvarebutikker opererer ofte med lave avancer og små overskud – og selv et
omsætningsfald på 5–10 pct. kan være nok til at gøre en sund forretning til en
underskudsgivende butik, så det lokale udbud forsvinder.
Om dette notat
Det er tilladt at citere fra denne analyse med henvisning til DSK.
Alle billeder er fra www.unsplash.com eller DSK.




