Journalnummer: 2023-29-33-00338
De Samvirkende Købmænd takker for at have modtaget ovenfornævnte forslag i høring.
Hermed følger vores bemærkninger.
Vi gør opmærksom på, at vi udelukkende kommenterer på de dele af vejledningen, som
anvendes i praksis i vores medlemskreds. Der vil derfor være dele af vejledningen, som
vi ikke har forholdt os til i forbindelse med høringen.
Bemærkninger til væsentlige forslag til opdateringer
Eksempler
Vi finder det positivt, at der er indsat flere henvisninger til afgørelser samt flere uddybede eksempler. Eksempler er generelt med til at gøre reglerne mere forståelige og dermed nemmere at navigere i. Vi ser derfor gerne, at reglerne i de forskellige afsnit, så vidt
muligt eksemplificeres.
Referencer til lovgivningen i hvert afsnit
Henvisning til, hvor i lovgivningen afsnittenes omhandlede regler findes, er blevet fjernet.
Henvisninger er en god og nem måde at gøre reglerne nemmere at navigere i, for alle
typer af læsere. Vi ser derfor gerne, at der fortsat henvises til, hvilke regler der er anvendt
i de forskellige afsnit.
Henvisning til vejledende værdier for maksimalt indhold
Bilag A er blevet ændret og bilag B og C er blevet fjernet fra vejledningen.
Vi foreslår derfor, at der i afsnit 1.2, 4.3 samt 4.3.1 indsættes et direkte link til Fødevarestyrelsens hjemmeside med de vejledende værdier for (maksimalt) indhold af vitaminer og
mineraler.
Anvendelse af betegnelsen ”virksomhed”/”virksomheden”
Der henvises mange gange gennem vejledningen til ”virksomhed” og ”virksomheden” – vi
henstiller til, at formuleringerne præciseres, så det er tydeligt, hvilken virksomhed der
menes i den givne sammenhæng (f.eks. virksomheden som er ansvarlig for den første import til DK, den markedsførende virksomhed etc.)
Bemærkninger til afsnit i vejledningen
2.3 Lægemidler, dopingmidler og euforiserende stoffer
Kosttilskudsprodukter indført fra udlandet, som alene er i transit i Danmark, bør ikke miste deres status som kosttilskud, selvom produktet har en anden produktstatus i Danmark. Der bør være en undtagelse fra ændringen af produktstatus, når der udelukkende er tale om transit, hvor kosttilskudsproduktet er forseglet under hele processen (indførsel, oplagring, udførsel) og der kan indhentes dokumentation herfor, fra leverandøren.
3.1.2. Koncentreret kilde
”Virksomheden skal kunne dokumentere den ernæringsmæssige eller fysiologiske virkning ved kosttilskuddet. Dette gælder, uanset om kosttilskuddet markedsføres med ernærings- eller sundhedsanprisninger.”
Hvad menes med dokumentation af virkning, hvilken slags dokumentation menes der
her? Det kunne med fordel præciseres.
Og hvilken ”virksomhed” er det, der skal kunne dokumentere virkningen? Det bør præciseres i teksten, hvilken virksomhed der skal kunne dokumentere virkningen, f.eks. producenten.
3.1.3. Kosttilskud skal markedsføres i dosisform beregnet til at blive indtaget i mindre afmålte mængder
”Virksomheden skal derfor tage stilling til, om produktet skal markedsføres som et kosttilskud. I så fald skal kosttilskuddet anmeldes til Fødevarestyrelsen (se kapitel 7) og mærkes og markedsføres korrekt som et kosttilskud (se kapitel 6). Der må ikke være tvetydige elementer i markedsføringen, så forbrugerne kan blive vildledt. Dette fremgår af artikel 7, stk. 1, litra a i fødevareinformationsforordningen.”
Hvem skal tage stilling første markedsføringsled i DK? – dette bør præciseres i teksten.
5.2 Tilbagekald/tilbagetrækning og destruktion
I afsnittet omtales alene vurderingen af om et kosttilskud er sundhedsskadeligt – hvad med vurderingen uegnet til menneskeføde?
6.1.2. Mærkning med allergener
VI foreslår, at det tilføjes til teksten, at allergene ingredienser også kan angives med versaler.
6.3. Mærkning af koffeinindhold
Der mangler en reference til afsnittet. Referencen er særligt vigtig at have med her, så
den obligatoriske sætning ikke forveksles med de oplysninger, der skal angives på drikkevarer ”Højt koffeinindhold. Bør ikke indtages af børn eller gravide eller ammende kvinder”.
8.1. Kosttilskud skal sælges færdigpakket
”Kosttilskud må kun sælges eller på anden måde leveres til forbrugeren i færdigpakket
form. Det fremgår af § 8 i kosttilskudsbekendtgørelsen. Kosttilskud må derfor ikke sælges i løs vægt eller tilsættes i andre fødevarer f.eks. smoothies eller shakes”. Tilsætning af f.eks. collagenpulver, der indkøbes som et kosttilskud til en shake i en detailvirksomhed eller lign., hvor shaken ikke markedsføres som et kosttilskud, det er vel tilladt?
10.1. Tabel
”Den danske virksomhed skal være i besiddelse af analyseresultater før første markedsføring.”
Som vi læser teksten, så er det kun et krav, at den danske virksomhed er i besiddelse af
analyseresultater før første markedsføring af kosttilskuddet – ikke hver gang. Dette vil vi
gerne have præciseret.
Vi vil dog opfordre til, at kravene til deklarationsanalyserne for 3. landsproducenter ikke
bør være forskellig fra de krav der stilles ved en EU- eller EØS- producent. Med andre
ord, at der ikke stilles krav om, at producenten sender sine analyser til den danske importør inden første markedsføring.
Afsluttende bemærkninger
Giver vores bemærkninger behov for yderligere uddybning, må I endelig kontakte os.
Med venlig hilsen
Isabell Bøgh Kristiansen
Fødevarekonsulent