Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Højt kendskab til hjerter løfter dyrevelfærden

Danskerne har fået øjnene op for det statslige dyrevelfærdsmærke Mange danskere har opdaget det nye statslige dyrevelfærdsmærke. Det store kendskab kan være med til at løfte dyrevelfærden, mener miljø- og

Danskerne har fået øjnene op for det statslige dyrevelfærdsmærke

Mange danskere har opdaget det nye statslige dyrevelfærdsmærke. Det store kendskab kan være med til at løfte dyrevelfærden, mener miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen, som arbejder for mærker til flere produkter.

Halvdelen af alle danskere har hørt om eller kender til det statslige dyrevelfærdsmærke. Det er flere end målsætningen, der blev sat ved lanceringen sidste år.

Da de første produkter med dyrevelfærdsmærket kom i handlen i maj 2017, var målet, at 40 procent skulle have kendskab til mærket ved udgangen af 2018.

Nu viser en undersøgelse af kendskab, kundskab og tillid til mærket, som er udarbejdet af Yougov for Fødevarestyrelsen, at kendskabet er på 49 procent.

Dermed har det taget det kun syv måneder gamle dyrevelfærdsmærke at nå et stykke forbi målsætningen. Samtidig blev der sat et mål om, at 60 procent skulle have tillid til mærket. Her viser undersøgelsen, at 67 procent har tillid til det.

– Danskerne er glade for dyrevelfærdsmærket, og jeg er glad for, at forbrugerne gennem et oplyst valg er med til at løfte dyrevelfærden. Allerede nu kender mange mærket og har tillid til det, og derfor arbejder jeg også for, at flere produkter bliver omfattet af ordningen. Forbrugerne skal have muligheder for at løfte dyrevelfærden for flere dyr, når de træffer deres valg ved køledisken. Det viser landmændene, at der er efterspørgsel efter varer med høj dyrevelfærd, siger Esben Lunde Larsen.

Adm. direktør John Wagner, DSK, sagde ved lanceringen af det nye dyrevelfærdsmærke i fjor: – De stærkeste kræfter fra jord til bord står sammen om Bedre Dyrevelfærd. For os handler dyrevelfærdsmærket om at fremme en svineproduktion, hvor flest mulige svin hurtigst muligt får bedre forhold – og ikke bare, at en lille del af produktionen finder sted på d’Angleterre.

Undersøgelsen viser, at 77 procent af danskerne går op i dyrevelfærd. Og et flertal er villige til at betale ekstra for at sikre, at dyr er opdrættet med fokus på bedre dyrevelfærd. Et flertal vil betale mere for de fleste kødprodukter og mælk.

Hidtil har REMA 1000 tilbudt sine kunder Bedre Dyrevelfærd med et hjerte eller Friland økologi med tre hjerter.

Kæden har netop lanceret den nye produktserie “Frilandsgris – fra Peter og Lene” med dyrevelfærd svarende til tre hjerter.

– Vi har længe mærket en stor interesse for danske frilandsgrise, så vi er meget glade for det nye samarbejde med Peter og Lene. I REMA 1000 har vi fokus på at fremme bæredygtig produktion og udvide vores varesortiment i overensstemmelse med kundernes ønsker, og dette er et naturligt skridt i den retning af vores købmandskab, siger indkøbs- og marketingdirektør Anders René Jensen, REMA 1000.

I dag omfatter det statslige dyrevelfærdsmærke Bedre Dyrevelfærd kun svinekød, hvor hjerter på pakningen viser, hvordan dyrevelfærden har været hos grisene, men flere produkter er på vej.

I løbet af 2018 arbejdes der for, at der også kommer dyrevelfærdshjerter på kyllinger.

– Kort før jul kom der dyrevelfærdsmærker på pålæg af svinekød, og næste skridt bliver dyrevelfærdsmærkede kyllinger. Efter planen skulle de gerne kunne findes i supermarkederne i løbet af i år, siger Esben Lunde Larsen.


Miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen præsenterede det statslige dyrevelfærdsmærke i maj i fjor i MENY Vermlandsgade på Amager. Foto: Flemming Effersøe

Del:

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: