REMA 1000 i Fårevejle er Danmarksmester til at sælge frugt og grønt. Købmandsparret Steffen Koch og Sandie Holmer har med grøntafdelingen som løftestang rundet en omsætning på 100 mio. kr. årligt
Grøntgeneralen alias købmand Steffen Koch forsvarer sin frugt- og grøntafdeling med militærisk disciplin. Alle butikkens medarbejdere udgør kernetropperne i den daglige kamp for at sikre tilfredse kunder. På skift trimmer de dagen igennem hylder og kasser med frugt og grønt. Derfor er butikken Danmarks bedste til frugt og grønt.
– Vi sælger tillid med det mål at ramme hver enkelt kundes hjerte. Kvalitet og friskhed er ikke til diskussion. Og der er altid fyldt op, pænt og ryddeligt, siger den 43-årige Steffen Koch, som sammen med den to år yngre Sandie har skabt en højborg for frugt og grønt på kanten af Lammefjorden i Fårevejle.
Det blev i fjor hædret med Frugt- og Grøntprisen i kategorien discountbutikker af Landbrug & Fødevarer. Hvad der også er den foreløbige kulminationen på fem års hårdt arbejde for Steffen og Sandie, som overtog butikken i efteråret 2015.
Teamwork og entusiasme
Med butikkens beskedne 685 m2 har de sammen indvundet nyt land og lagt 35 mio. kr. oveni omsætningen, samtidig med at REMA 1000 i nabobyen Svinninge har befæstet sin position, og den erfarne købmand Bent Kristensen har genrejst en sommerbutik i Ordrup kun tre km fra Fårevejle.
Pladsmangel på lageret stiller store krav til, at varerne styres med færrest mulige håndteringer fra lastbil til hylde. Og her er det, at grøntgeneralen må trække på sin erfaring som købmand, da lønkronerne skal bruges bedst muligt: Det gælder om at holde krudtet tørt og undgå brandslukning, så kunderne får den bedst mulige indkøbsoplevelse.
Selv om det er Steffen Koch, som styrer slagets gang, er det i sidste ende teamwork og dedikerede, entusiastiske medarbejdere, som ifølge grøntgeneralen får det hårde arbejde til at bære frugt.
Medarbejderne er en sammensat gruppe med forskellige kompetencer. Mange har en fortid på kanten af arbejdsmarkedet. Men Steffen og Sandie indgyder tillid og ser muligheder i den enkelte. Og på lederniveau tiltrækker de nye ambitiøse medarbejdere, der kan bruge butikken som springbræt i karrieudviklingen.
Planlægning og opfølgning
De første medarbejdere møder ind kl. fire om morgenen for at gøre afdelingen klar til salg kl. 7. På travle dage er helt op til otte i gang på samme tid med at fylde op. Allerede dagen før kl. 10 inden bestilling af varer til næste dag, er der lagt en slagplan for hvilke varer, der skal trækkes frem og fylde i kundestrømmen.
Planlægning og opfølgning er opskriften på, at REMA 1000 Fårevejle har fejret en stribe gode resultater i 2020 som regionsvinder for anden gang og kåring af kædens bedste til frugt og grønt. Væksten i frugt og grønt har været en drivkraft for hele butikken, som rundede en omsætning på 100 mio. kr.
– Vi forventede først at nå milepælen på omsætning i 2021. Men så kom coronaen i foråret i fjor og gav os desværre på en trist baggrund en vitaminindsprøjtning med nogle ekstra millioner kr. i omsætning, fordi vores kunder spiser mere hjemme og har skruet op for den daglige forkælelse, forklarer Steffen Koch.
Steffen skal også have blik for, at kunderne er forskellige og tilpasse butikken hen over ugen og året. Der er de lokale. Og så er der københavnerne, som i coronatiden har fyldt mere i ferielandet. De har været med til at give økologien markant vækst.
Vigo vinder nyt terræn
Coronaen har også sat skub i hjemmelevering via deletjenesten Vigo, hvor kunderne kan handle for hinanden. Og igen er det kvaliteten i frugt og grønt, som skaber tillid ikke bare til købmand og butik; men også mellem kunderne.
– Kunderne stoler på, at alle vores varer er helt friske og har god holdbarhed hjemme hos dem selv. Derfor ser vi sjældent, at kunderne leder efter den bedste variant. De vælger den varer, som ligger lige for. De kan regne med, at kvaliteten er i top. Det giver mindre rod og mærker efter trykkeri på varerne. Og det giver tryghed for kunderne. Også for den, som får en anden kunde til at handle for sig, siger Steffen Koch.
Grøntgeneralen på smalkost
I en lang og hård arbejdsdag er det fristende at stille den værste sult og booste blodsukkeret med en chokoladebar eller kage. Men for købmand Steffen Koch, der i høj grad lever af at sælge sundhed til sine kunder, er det slut med den nemme genvej.
Hustruen Sandie Holmer har skruet op for det grønne og ned for kødet, så den travle købmand kan lægge ”kageformen” bag sig. De arbejder begge i REMA 1000 Fårevejle, og hun er stolt over, at Steffen i januar har holdt sig fra det søde og de tomme kalorier.
Timingen med kostomlægning derhjemme var samtidig aktuel med de nye officielle kostråd og købmandsmæssigt fokus på kål, rodfrugter, bønner og æbler.
Næste skridt er at skrue lidt ned for portionsstørrelserne. Så er hun sikker på, at vægten nok skal tage et dyk. Selv har Steffen mærket, at hans indre rugbrødsmotor er blevet mere stabil, og hjernen er blevet bedre til at tænke klart.
Samtidig var det tid til at stoppe op og tænke på fremtiden, da han i efteråret blev operereret i knæet, da menisken var blev skadet af mange års hårdt slid på butiksgulvet.
REMA 1000 er medlem af De Samvirkende Købmænd, som er brancheforening for 1.400 købmænd. Frugt- og grøntprisen 2020 blev også givet til endnu et medlem af DSK, da MENY Fredericia modtog prisen i kategorien supermarked.