Spring til indhold
Søg
Close this search box.

God idé at droppe misvisende elitesmiley

Fødevareministeren gør det helt rigtige, når han foreslår at sløjfe elitesmileyen i det næste fødevareforlig. Det mener De Samvirkende Købmænd. ”Vi har i flere år givet udtryk for, at elitesmileyen

Fødevareministeren gør det helt rigtige, når han foreslår at sløjfe elitesmileyen i det næste fødevareforlig. Det mener De Samvirkende Købmænd.

”Vi har i flere år givet udtryk for, at elitesmileyen ikke giver nogen merværdi, og i nogle tilfælde ligefrem kan være misvisende. Derfor støtter vi fødevareministerens forslag”, siger seniorkonsulent Kirsten Jacobsen fra De Samvirkende Købmænd.

”Et af de væsentligste problemer er, at frekvensen af tilsyn for nogle butikker er blevet nedsat til hvert andet år, så elitesmileyer bliver så gamle, at det ikke giver nogen mening. Der kan nå at ske meget på to år, som gør, at en elitesmiley ikke længere er retvisende, hvilket vi også har set mange eksempler på”, siger Kirsten Jacobsen.

”I praksis viser det sig, at selv i butikker, som har en elitesmiley, kan forbrugerne ikke være sikre på, at der er rent, og at reglerne bliver overholdt. Derfor giver elitesmileyen heller ingen yderligere værdi end en glad smiley”, siger Kirsten Jacobsen og påpeger, at har en butik først mistet sin elitesmiley, kan det tage op til 6 år at få den tilbage igen, fordi det kræver fire glade smileys i træk.

Endelig er det uheldigt, at forbrugerne misforstår betydningen af en elitesmiley.

”Vi er helt enige med ministeren i, at forbrugerne ikke forstår forskellen på en elitesmiley og en glad smiley. De tror, elitesmileyen er bedre, og det er den ikke”, siger Kirsten Jacobsen.

Del:

RELATEREDE NYHEDER

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: