Nyheder

Gertruds grønne buffet

18. april 2018
             
    

Som langtidsledig akademiker på kontanthjælp nægtede Gertrud Christensen at give køb på en kost med masser af frugt og grønt. Stop Spild Af Mad og REMA 1000 gav hende råd til jordbær, blåbær, ærter og asparges

Gennem fire år var Gertrud Christensen på kontanthjælp og måtte i perioder leve for 80 kroner om dagen. Alligevel formåede hun at give sig selv og sønnen en sund og varieret kost med masser af frugt og grønt. Hun gik på jagt efter nedsatte varer mærket med ”STOP MADSPILD” i REMA 1000 og fik råd til mere end kål og kartofler.

– Som nyuddannet cand. mag i kultur og formidling fra Syddansk Universitet i kølvandet på finanskrisen var mine jobmuligheder meget små. Men takket være mit speciale i IT har jeg fået skabt mig en platform som selvstændig konsulent inden for social media strategi og analyse, siger den 42-årige sønderjyde, der flyttede til Odense, da hun skulle studere.

Omkring 2010 begyndte Gertrud Christensen at følge stifteren af Stop Spild Af Mad, Selina Juul, på Facebook og fik øjnene op for kampen mod madspild og ikke mindst muligheden for at finde nedsatte varer i REMA 1000, der ellers ville være blevet smidt ud, fordi de ikke kunne nå at blive solgt før sidste holdbarhedsdato.

– Det var en kæmpe trøst for mig i en svær tid at kunne få råd til at købe fx. blåbær, jordbær, ærter eller asparges til nedsat pris. Jeg introducerede et ugentlig frugt- og grøntsagsfad for min søn. Det var en form for buffet med frisk snittet grønt og frugt, som min søn på nu 14 år stadig efterspørger, fortæller Gertrud Christensen.

Takket være REMA 1000 indsats for at minimere udsmid af varer blev det aldrig nødvendigt for Gertrud – trods dens stramme økonomi – at ty til at skralde i butikkernes containere.

– Som sønderjyde er jeg opdraget til, at man ikke smider gode fødevarer ud. Så der er jo nok en grund til det, når maden så alligevel havner i containerne. Måske har emballagen været brudt, eller varen er trukket tilbage på grund af fare for fødevaresikkerheden, siger Gertrud Christensen.

På Facebook gav hun i 2010 udtryk for sin harme over en negativ kommentar til Selinas blog i Jyllands-Posten om madspild og fik prompte en tak for opbakningen af Selina Juul.

– Jeg beundrer Selina for hendes sag, der virkelig har gjort en forskel for mange, der er dårligt økonomisk stillede. Og selv om hun har ført kampen mod madspild fra butikkerne ind på de bonede gulve med et budskab om at have respekt for maden og bruge sin sunde fornuft, så er hun stadig en ildsjæl, der interesserer sig for sine medmennesker – høj som lav, siger Gertrud Christensen.

Regionschef: Ingen troede på os

Da REMA 1000 med sit slogan ”Discount med holdning” for 10 år siden hoppede med på stop madspilds-bølgen, var det banebrydende blandt dagligvarekæderne.

– Vi var de første. Det var en udfordring, men vi turde have mod til at tage udfordringen op og sige, ’det her med madspild kommer til at vægte endnu mere for vores samfund og for miljøet, siger regionschef Bo Rønnest, REMA 1000.

Han fortæller, at konkurrenterne i begyndelsen grinede af REMA 1000: – Da jeg gik på købmandsskole og min konkurrent også gjorde det, så var det ikke det, man lærte. Man lærte, at man skulle få så meget som muligt i kundernes kurv – og det gør det også stadigvæk – men det betyder også rigtig meget, at kunderne har friske varer i køleskabet. Og det begyndte vores kunder at tage til sig.

Det første initiativ i REMA 1000 med inspiration fra Stop Spild Af Mad bevægelsen var at afskaffe flerstykstilbud, da erfaringer viste, at mængderabatter fører til spild af mad: Forbrugerne ”tvinges” til at købe mere, end de reelt har brug for.

REMA 1000 har også valgt at sælge udvalgt frugt og grønt efter vægt i stedet for pr. styk. Det betyder bl.a., at kæden køber forskellige størrelser af grøntsager hos producenterne og dermed undgår at kassere store mængder grøntsager, da de ikke har den normale gennemsnitlige størrelse. Vægtafregningen giver desuden kunden mulighed for at vælge lige den størrelse grøntsag, som kunden har behov.

I sin kamp mod madspild har REMA 1000 også systematiserede og strukturerede salg af produkter med kort holdbarhed. Disse produkter bliver mærket og samlet bestemte steder i butikken og solgt til en markant lavere pris. Kunden får mulighed for at gøre et godt køb og samtidig bidrage til at mindske madspildet.

Og endelig donerer REMA 1000 overskudsmad til hjemløse.

Gertrud Christensen. Foto: Flemming Effersøe