– Efter at have set de to første af de i alt fire små afsnit må jeg sige, at jeg er imponeret. Det føles på ingen måde som en åbenlys kampagne fuld af løftede pegefingre, men derimod som et råt og ganske troværdigt indblik i dansk ungdomsliv anno 2017.
Det skriver Berlingskes journalist Michael Charles Gaunt om serien Fastland, der handler om unges alkoholkultur eller måske mere mangel på samme.
I Fastland møder man afholdskvinden Alma, den lidt indebrændte Frida, den hotte blondine Clara, hendes flirt Simon og vennen Bjarke, der nok har et hemmeligt crush på én af de to.
– Man aner konturerne til en dansk pendant til den rasende populære norske ungdomsserie »Skam«, omend Skovbjergs (instruktøren red.) udtryk er en del mørkere og mere ildevarslende med heftig brug af uroligt håndholdt kamera, grynede mobil-klip og effektive slow motion-sekvenser, skriver Michael Charles Gaunt.
Fastland serien er lanceret på Facebook (www.facebook.com/fastland). Bag filmene står Alkoholpartnerskabet, som er et samarbejde mellem DSK, Bryggeriforeningen, Dansk Erhverv, HORESTA, Danmarks Restauranter & Caféer, GODA, Vin og Spiritus Organisationen i Danmark.
– Alkoholpartnerskabet ønsker at sætte fokus på de unges drikkevaner, holdninger til alkohol, venskabsrelationer, fællesskabsfølelse og selvopfattelse for herigennem at påvirke de unges alkoholkultur med det formål at skabe rammerne for et trygt natteliv. Gennem partnerskabet har vi tidligere gennemført en kampagne med det for mål at sætte fokus på salgsaldersgrænser, siger vicedirektør Claus Bøgelund Nielsen, DSK.