Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Fantasipriser 2

Debatindlæg af adm. direktør John Wagner, DSK, trykt i Jyllands-Posten den 10. juli 2013: Hvordan kan det nu være, at købmanden på den jyske vestkyst kan sælge Frankfurter Allgemeine Zeitung

Debatindlæg af adm. direktør John Wagner, DSK, trykt i Jyllands-Posten den 10. juli 2013:

Hvordan kan det nu være, at købmanden på den jyske vestkyst kan sælge Frankfurter Allgemeine Zeitung billigere og endog med større fortjeneste end Jyllands-Posten? Og det selv om Jyllands-Posten trykkes i Århus med stor statslig pressestøtte og momsfritagelse…

Kan det mon skyldes manglende konkurrencevilje?

Baggrunden for mine spørgsmål er såmænd bare den ”leder”, som Jyllands-Posten havde mandag den 8. juli under overskriften ”Fantasipriser”.

I ”gamle dage”, hvor jeg faktisk selv var journalist på denne sædvanligvis glimrende avis, havde avisen flere gange om året ledere, hvor man beklagede sig over de alt for høje danske afgifter, den dermed store grænsehandel, butiksdød og deraf lavere beskæftigelse i specielt Sønderjylland.

Men nu har tonen pludselig fået en anden lyd – og avisen tillader sig såmænd mere end at antyde, at det politiske flertals beslutninger om afgiftslempelser skulle finde sin årsag i partitilskud fra bryggerierne.

Med samme ret kunne jeg vel så hævde, at Jyllands-Postens holdning til grænsehandelen må skyldes avisens annonce-indtægter fra Fleggaard og/eller et ønske om, at avisen, hvis der ikke var blevet brugt penge på afgiftslempelser, kunne have fået endnu større statsstøtte.

Men den slags kunne jeg naturligvis aldrig finde på – opdraget i hedengangne chefredaktør Laust Jensens ånd.

Jyllands-Postens angreb på det konservative folketingsmedlem Mike Legarth, på de borgerlige partier i det hele taget, på bryggerierne og dansk dagligvarehandel er utidigt og – for her at bruge Jyllands-Postens eget udtryk – udokumenteret.

Ingen kan på nuværende tidspunkt ”dokumentere”, hvad afgiftslempelserne på sodavand og øl betyder på længere sigt. Skatteministeriets forventning er, at et sodavands-salg på ca. 60 millioner liter vender hjem til de danske butikker – og det er da lidt af en tørstslukker her i sommervarmen!

Her og nu er det dog allerede en kendsgerning, at fedtafgiftens afskaffelse blev fulgt op af prisnedsættelser – dokumenteret af Danmarks Statistik – at der allerede inden sodavandsafgiftens halvering den 1. juli blev indledt en priskrig på sodavand, og at der efterfølgende er set tilbud med lavere forbrugerpriser end normalt, også selv om bryggerierne på grund af omkostningsstigninger hævede priserne over for butikkerne pr. 1. maj.

Men, kære lederskribent, vi i dansk dagligvarehandel ”bytter” gerne erhvervsvilkår med dagspressen: Tænk, hvad statsstøtte og momsfritagelse ville betyde for vore priser? Og tænk, hvis man kunne købe Frankfurter Allgemeine Zeitung på dansk for 22 kr. eller Hamburger Abenblatt på dansk for 15 kr., hvor Jyllands-Posten koster 30, altså det dobbelte…

Men det er vel også bare et spørgsmål om ”konkurrencevilje”?

Del:

RELATEREDE NYHEDER

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: