Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Facebookdronningen i Frederikssund

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Pernille Lundgren er både blæksprutte i MENY og hjernen bag butikkens videoer på Facebook Købmand Per Christiansen i MENY Frederikssund var mere end almindelig skeptisk, da butikkens bager for halvandet

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Pernille Lundgren er både blæksprutte i MENY og hjernen bag butikkens videoer på Facebook 

Købmand Per Christiansen i MENY Frederikssund var mere end almindelig skeptisk, da butikkens bager for halvandet år siden foreslog at bruge Facebook til markedsføring af konkurrencer, tilbud og aktiviteter. Men hvis han virkelig – som lovet – kunne nå ud til en yngre målgruppe, så var det et forsøg værd.

Siden har butikkens Facebookside fået over 2600 ”synes godt om” og er blevet kendt blandt byens borgere for sine videoer med humor og skæve indfald. Og det er ofte de unge, som smider et par ord i kommentarfeltet.

Om det kan forklares med Facebook, er et åbent spørgsmål, men ikke desto mindre er nye ansigter dukket op i butikken. For nylig blev en håndfuld gravide kvinder spottet i butikken på samme dag.

– Vi begyndte forsigtig med et billede, hvor jeg poserede med en vare til en god pris. Ikke noget særligt, men opslaget fik alligevel mange likes i løbet af en halv time. Det åbnede købmandens øjne for, at der var nogle muligheder på det sociale medie, som den traditionelle tilbudsavis og reklamerne i ugeavisen ikke kunne hamle op med, fortæller salgsassistent Pernille Lundgren.

Hun blev nærmest headhuntet af bageren til at fungere som butikkens ansigt på det sociale medie. Og med en smule misundelse over ikke selv at spille med i den nye revy i byens gamle biograf, glæder hun sig nu over at have fået sin egen scene.

Derfor er hun også hjernen bag den ugentlige video, hvor hun med lige dele humor, skuespil og seriøsitet inviterer kunderne ind i butikken. Det er som regel købmandens datter Louise Christiansen, der tager mobilen frem og filmer Pernilles påfund.

– Ideerne ligger og simrer i baghovedet, mens jeg fylder varer op i koloniafdelingen eller er afløser i kassen. Jeg planlægger scenen, rekvisitter og budskabet, så vi kan gøre det på 30 sekunder og for det mest får det i kassen i første optagelse, så det er lige til at lægge op på Facebooksiden, forklarer den 47-årige Pernille Lundgren.

Med sit røde hår, farverige briller og en sprælsk stemme kunne hun godt minde om en studievært på børnekanalen Ramasjang. I mere end 10 år har hun arbejdet som pædagog i en børnehave, så stemningen fra rød stue er uundgåeligt en del af hendes kreative univers.

Samtidig har hun gennem 30 år danset jazzballet og standarddans på den lokale danseskole og givet en hånd med i undervisningen af de unge.

– Som 14-årig fik jeg job i butikkens daværende cafeteria. Købmanden tilbød mig en læreplads, selv om jeg havde gjort det klart, at jeg drømte om at blive pædagog. Det var helt fint for ham, for han synes, at jeg lige så godt kunne bruge tiden på noget fornuftigt, mens jeg ventede på at blive optaget på seminariet, siger Pernille Lundgren, der også arbejdede i butikken, mens hun læste på seminaret.

Salgsassistent Pernille Lundgren. Fotos: Flemming Effersøe

Efterhånden som hendes egne to børn blev ældre, og hun fik mere luft i hverdagen, begyndte hun at savne kunderne og kollegerne i butikken. Og da hun endeligt valgte at komme ”hjem”, fik hun søde ord med på vejen af butikkens store skare af trofaste kunder. Det var næsten som de gode gamle dage – og nu blot med den forskel, at de også kan muntre sig i hendes selskab, når hun toner frem på Facebook med en lille sang eller stunt.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_video link=”https://youtu.be/Cs3RON3rYmE”][/vc_column][/vc_row]

Del:

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: