Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Er det okay at snyde med ID?

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Smart ID skal hjælpe medarbejdere i bl.a. butikker til at overholde salgsaldersgrænser på øl, vin, tobak, spil og medicin Med det digitale billed-id ”Smart ID” i front lancerer en sammenslutning

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Smart ID skal hjælpe medarbejdere i bl.a. butikker til at overholde salgsaldersgrænser på øl, vin, tobak, spil og medicin

Med det digitale billed-id ”Smart ID” i front lancerer en sammenslutning af virksomheder, interesseorganisationer og detailbranchen en ny digital kampagne med fokus på ID-kultur i Danmark.

En ny undersøgelse viser, næsten halvdelene af de adspurgte unge i aldersgruppen 16 til 20 år, der har prøvet at blive spurgt om ID, har oplevet at blive vrede eller irriteret over at blive spurgt.

Undersøgelsen viser desuden, at halvdelen af alle unge mellem 16 og 20 år enten aldrig er blevet spurgt om ID eller ikke kan huske, hvornår det sidst er sket.

Alligevel mener tre ud af fire, at det er vigtigt eller meget vigtigt at håndhæve aldersbegrænsningerne for køb og salg af fx alkohol, tobak, spil og håndkøbsmedicin.

– Kampagnen tager et humoristisk vrid på undersøgelsens resultater og viser, hvordan unge på kreativ vis forsøger at snyde sig til bl.a. alkohol, spil og cigaretter, siger vicedirektør Claus Bøgelund Nielsen, De Samvirkende Købmænd.

Han tilføjer, at formålet er at få flere til at spørge om og vise ID – fx Smart ID, som alle unge kan have lige ved hånden på deres mobiltelefon.

CSR-direktør hos Danske Spil, Stine Hove Marsling, håber, at den digitale kampagne på sociale medier vil skabe en større forståelse hos de unge, at det ikke er for sjov, at de bliver spurgt om deres alder i butikker og på barer:

– Vi siger til de unge, at vi kender de fleste af deres snydetricks, fordi vi har set dem før. I stedet for en løftet pegefinger forsøger vi med humor at vise dem, at snyderi ikke betaler sig. Vi vil gerne nå de unge i øjenhøjde med et klart budskab og et digitalt værktøj, der kan dokumentere deres alder, hvis ID’et ligger derhjemme.

Kampagnen kører frem til d. 10. juni og man kan se mere på www.smart-id.dk

Om Smart ID

Smart ID gør det muligt at have gyldigt billed-ID på sin smartphone, så man altid har ID lige ved hånden.

Smart ID fungerer som et alternativ til pas, kørekort eller anden gyldig billedlegitimation. Smart ID kan downloades på App store eller hos Google Play.

Nøgletal fra undersøgelsen

Danske unges forhold til at spørge eller blive spurgt om ID

  • 20 pct. af alle, der har haft behov for at vurdere folks alder på deres job, er blevet råbt ad, mens 8 pct. er blevet truet og 2 pct. udsat for fysisk vold
  • 53 pct. af danske unge kan enten ikke huske, hvornår de sidste er blevet spurgt om ID, eller er aldrig blevet spurgt om ID
  • 17 pct. af de unge har prøvet at blive spurgt om ID inden for det sidste år eller den sidste måned
  • 30 pct. unge har forsøgt at snyde med ID en enkelt eller flere gange
  • Af de 30 pct. har flest (52 pct.) forsøgt at snyde med ID for at komme ind på en bar eller natklub, hvortil færrest (10 pct.) har forsøgt at snyde med ID for at købe håndkøbsmedicin
  • 49 pct.  af de unge, der har prøvet at blive spurgt om ID, har oplevet at blive vrede eller irriteret. Alligevel synes samme antal unge, at man i Danmark bør være mere konsekvent med at spørge folk om ID, og at det er OK, hvis en kassemedarbejder eller dørmand afviser folk, hvis de ikke har ID med
  • 38 pct. af de unge synes, det er OK at snyde med ID, hvis forældrene har givet lov, hvortil 14 pct. mener, det er forældrenes ansvar, at aldersbegrænsninger kendes og overholdes.

Undersøgelsen er udarbejdet af Epinion i perioden 9. til 13. maj 2018 blandt 1115 respondenter i aldersgruppen 16-75 år.

[/vc_column_text][vc_raw_html]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[/vc_raw_html][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][/vc_column][/vc_row]

Del:

RELATEREDE NYHEDER

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: