Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Det handler om et bedre image

Opskriften er simpel: Dagligvarehandlen skal have styrket sit image, så flere medarbejdere ønsker at arbejde og gøre karriere i branchen. Derfor er der siden sommeren 2021 arbejdet intenst på at

Opskriften er simpel: Dagligvarehandlen skal have styrket sit image, så flere medarbejdere ønsker at arbejde og gøre karriere i branchen.

Derfor er der siden sommeren 2021 arbejdet intenst på at få stykket en kampagne sammen, der kan løfte branchens image i tråd med det engagement og den betydning, den enkelte købmand har for lokalsamfundet.

Bag den fælles image- og rekrutteringskampagne, der er finansieret af KFI Erhvervsdrivende Fond, står REMA 1000, Meny, Spar, Min Købmand, Let Køb, Løvbjerg og ABC Lavpris med DSK som tovholder.

Målet har været at få skabt en kampagne, der imagemæssigt skal løfte dagligvarehandlen og jobbet som købmand og i det hele taget det at arbejde i en dagligvarebutik. Det skal blandt andet ske ved at skabe opmærksomhed på de mange karrieremuligheder, der er i branchen, herunder jobbet som selvstændig købmand.

Kampagnen har fået overskriften ”Det handler om”, som er blevet et gennemgående tema i hele kampagnen, netop fordi den lokale købmand er omdrejningspunktet for rigtig mange aktiviteter.

Kampagnen er blevet til i tæt samarbejde med bureauet Primetime, der helt tilbage i foråret 2021 bød ind på opgaven i en bureaukonkurrence. Helt overordnet kører kampagnen i to spor: Det ene er et image-spor, der har til formål at løfte dagligvarehandlens generelle image, herunder jobbet som købmand og det at arbejde i en dagligvarebutik. Det andet spor er et rekrutteringsspor, hvor målet er at skabe opmærksomhed på karrieremulighederne, så der kommer flere ansøgere. Det gælder særligt de unge, der står og skal vælge karriere.

Elementerne i kampagnen består af en reklamefilm, der har været vist i 41 Nordisk Film biografer og 84 biografer i landdistriktsområder. En film som også er at finde på nettet. Derudover har der været produceret fem avisannoncer, der har kørt i en række aviser over hele landet.

Parallelt med film og annoncer er der arbejdet med to influencere, som er Julia Sophia og Alexander Husum. De har sammen med lokale købmænd produceret indhold til de sociale medier. Det har betydet, at kampagnen har haft sit eget liv på Facebook, Instagram, Snapchat og YouTube, som selvfølgelig er målrettet de unge. Det har givet en heftig trafik og betydet, at der i begyndelsen af marts har været næsten 11 mio. visninger, og at over 2.5 mio. enkeltpersoner har set kampagnen mindst én gang.

Hele kampagnen er understøttet af en fælles hjemmeside www.dinlokalekøbmand.nu, der guider brugerne videre til kædernes karriere sites, hvor forventningen er, at der vil være nogen, der fristes til at søge job.

Del:

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: