Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Det er motiverende at få rigtige udfordringer

Det er en stor udfordring at vælge uddannelse og planlægge sin karrierer, hvis man kun er 15 år og netop har forladt folkeskolen. Ikke overraskende er der fag og uddannelsesretninger,

Det er en stor udfordring at vælge uddannelse og planlægge sin karrierer, hvis man kun er 15 år og netop har forladt folkeskolen. Ikke overraskende er der fag og uddannelsesretninger, der er mere populære end andre, og desværre er en uddannelse inden for dagligvarehandel ikke blandt de mest populære.

René Tolderlund Jakobsen er til daglig uddannelsesleder på Uddannelsescenter Holstebro, og her har man forsøgt at samarbejde tættere med erhvervslivet, så de studerende tidligere i deres uddannelsesforløb kan få en fornemmelse af, hvad man kan bruge sin uddannelse til, når man er færdig med uddannelsen.

”Vi er helt opmærksomme på, at der er brancher, der har svære ved at rekruttere end andre. Men det er ikke alle steder i detailhandlen, at der er problemer. Der er faktisk kæder, der har knækket koden, f.eks.  Jysk”, fortæller René Tolderlund.

Sammen med de lokale butikker og flere uddannelsesansvarlige i kæderne har Uddannelsescenter Holstebro forsøgt at sætte ekstra fokus på at uddanne sig inden for detail og særligt dagligvarehandlen under navnet ”Købmand på 1. klasse”. Man har forsøgt sig med en lang række af aktiviteter, f.eks. virksomhedsbesøg og praktik, og for 10. klasserne er der skabt et ganske særligt arrangement, som har fået navnet: ”Backstage hos din købmand”, som er et større arrangement, der afsluttes med en egentlig konkurrence. Med de mange aktiviteter forsøger skolen sammen med virksomhederne at fortælle den gode historie og komme fordommene til livs.

”Jeg vil ikke prale af, at udfordringerne er løst, og butikkerne ikke længere skal gøre en indsats for at finde elever. Men jeg tror, at samarbejde mellem erhvervsskolerne og butikkerne kan være vejen frem. Vi vil gerne indgå i et tættere samarbejde med kæderne, men desværre oplever vi nogle steder, at udskiftningen blandt de HR- og elevansvarlige er meget hurtig, og derfor starter vi hele tiden forfra”, siger René Tolderlund.

”Der kan være mange årsager til, at det er svært at trække de unge over i dagligvarehandlen. Hvad er det f.eks. for et image, og hvad er det for en historie, der bliver fortalt om branchen. Og så er det store spørgsmål jo altid, om de unge får de rigtige udfordringer. Giver man dem f.eks. det rigtige ansvar, så de bliver motiveret, og er man klar til at acceptere, at eleven også begår fejl? Det er virkelig vigtigt, at der er plads til at fejle, og at man accepterer det i ledelsen. Der er kæder, der er gode til at give ansvar og overlader konkrete opgaver til de unge. Det kan være ansvaret for de sociale medier og salg på nettet. Det kan være ansvar for konkrete varegrupper eller konkrete kampagner. Det, ved vi, virker og motiverer de unge.

Vi ved også, at de unge lytter til hinanden. Derfor er rollemodeller, som elsker det, de laver, et stort aktiv i forhold til andre unge. Rollemodeller kommer her på skolen og fortæller, hvor fedt de synes, det er det, de laver. Det er vigtigt at løfte uddannelsen op og vise dem, at de er en vigtig del af systemet, og at der skal være rammer og retningslinjer, men man skal også vise dem, at man stoler på dem, og at der er mulighed for at påtage sig opgaver, der gør dem nysgerrige, så de får lyst til at prøve sig frem.

Vi skal se de unge som en ressource, der bidrager med noget, der kan skabe værdi, og tale med dem om, hvad der kan motivere, og hvad kan vi gøre med deres øjne for, at de får succes”.

Del:

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: