Thomas Berthelsen blev købmand som 23-årig og valgte at droppe trommerne. Men som købmand er han stadig på stikkerne. Næste år kan han fejre 10 år som købmand i REMA 1000
Serie om unge købmænd: Thomas Berthelsen blev købmand som 23-årig. Nu er han en erfaren og rutineret købmand i REMA 1000, som har fokus på, at en høj butiksstandard og højt bundniveau i alle de åbne timer kræver, at alle medarbejdere uanset alder og erfaring er klædt på til opgaven og har den rette indstilling. Når han bliver spurgt om, hvad han laver, svarer han: Jeg arbejder med mennesker.
32-årige Thomas Berthelsen fik sin drømmebutik, da han i september i fjor kunne overtage den kun otte år gamle REMA 1000 på Sandhusvej i Skibhuskvarteret i Odense. Men han var kun 23 år, da han fik ansvaret for sin første REMA 1000. Det var i Munkebo.
Næste år kan han fejre 10 år som købmand.
– I dag er rollen som købmand i REMA 1000 meget mere kompleks. Derfor er det efterhånden et særsyn, at unge i begyndelsen af 20’erne begynder som selvstændige købmænd i REMA 1000, siger Thomas Berthelsen.
Sortimentet har ændret sig med mere fokus på frugt, grønt, bager, kød, økologi og specielle varer. Samtidig er såvel omsætningens størrelse som antallet af medarbejdere øget betragtelig i de enkelte butikker. Det er sket i takt med, at kæden efterhånden dækker hele Danmarkskortet med godt 300 butikker.
– Populært sagt kunne jeg for næsten 10 år siden begynde i Munkebo med at flytte mel og gryn sammen med en kassemedarbejder og en elev. I dag har jeg ansvaret for en butik med en tre gange så stor omsætning og en førstemand, fire salgsassistenter, to elever, fire fleksjobbere og 30 unge. Det stiller helt anderledes krav til ikke mindst ledelse, siger Thomas Berthelsen.
Drøm blev til virkelighed
Som søn af en bager i Svendborg drømte han om en dag at blive selvstændig. Og da jobbet som ungarbejder med en kassetjans i REMA 1000 gav adgangsbillet til en læreplads, besluttede han sig for, at han ville være en dygtig købmand.
– Det har betydet, at mine trommer har samlet støv, og at jeg tidligt måtte lægge ungdoms- og nattelivet i Svendborg bag mig, fortæller Thomas Berthelsen, der understreger, at ambitioner koster mange timer på jobbet – både før og efter titlen som købmand.
Han var et år på handelsskolen og kom derefter i lære i butik i tre år. Siden fulgte en videreuddannelse på REMA 1000s talenthold med målet om at blive købmand. Herefter var han konstitueret købmand i Kalundborg i 12 uger.
– Jeg blev klædt på af kæden til mit første job som købmand. Siden har det være en spændende rejse sammen med en kæde i vækst, hvor jeg har udviklet mig personligt, siger Thomas Berthelsen, der efter Munkebo var købmand i syv år i Nyborg, inden han kom til Sandhusvej i Odense.
Konstant på valg
Som købmand i Nyborg med Føtex som nabo stod det fra begyndelsen klart for Thomas Berthelsen, at han måtte kæmpe om kunderne mod giganten og rykke forbi gennem en konstant høj standard i sin butik:
– Kodeordene var at gøre det nemt, tilgængeligt og overskueligt for kunderne. Når kunden træder ind ad døren, bliver det afgjort, om vi får succes eller fiasko. Vi er konstant på valg af kunden, som naturligvis også derfor er vores øverste chef.
For at styrke profilen som lokal købmand brugte Thomas Berthelsen desuden personlige og økonomiske ressourcer på at skabe et netværk i idræts- og foreningslivet i Nyborg.
Privat i Svendborg
Selv om han bor i Svendborg med Josefine, der arbejder som controller i Sanovo Technology Group, og sammen har Villads på fem år og Vigga på seks måneder, er det hans ambition også at knytte nære bånd til foreningerne i Skibhusgadekvarteret. Spejderne har allerede været på besøg og tjent en skilling ved at sælge gløgg og æbleskiver
– I den første tid har fokus været på holdninger og drift. En høj butiksstandard og højt bundniveau i alle de åbne timer kræver, at alle medarbejdere uanset alder og erfaring er klædt på til opgaven og har den rette indstilling. Når jeg bliver spurgt, hvad jeg laver, plejer jeg at sige, at jeg arbejder med mennesker. Mange tror, at jeg er pædagog.
Økologi og smag
Og det er ikke bare medarbejderne, der skal mødes i individuel øjenhøjde. Kunderne er også meget forskellige. Kvartereret af præget af mange ældre i etageejendomme og børnefamilier, som er flyttet ind i områdets nye lejligheder. Den gamle boligmasse er en blanding af lejeboliger oprindeligt bygget til arbejdere på Odense Stålskibsværft og mondæne murermestervillaer.
– De ældre kunder er bundet til traditionel madlavning og kigger nøje på prisen. De yngre har smagen og holdninger til produktionen med som en samlet sum af deres indkøb. Derfor har vi netop udvidet antallet af fag med økologisk grønt fra tre til fire. Og en generel tendens, som vi også ser her i butikken, er en slags ketchupeffekt på varianter af smag. Smagen betyder mere for stadig flere kunder. Og derfor kan man ikke længere nøjes med én type ketchup. Det gælder mange af sortimentsgrupperne, forklarer Thomas Berthelsen.
Han har fået købmandskabet i blodet og ser sig selv om købmand mange år endnu. Og gnisten slår altid lidt ekstra, når han møder unge handelsskolestuderende på Tietgenskolen i Odense, hvor han med sine egne erfaringer er den bedste ambassadør for en fremtid i købmandens verden.
Næste år kan 32-årige Thomas Berthelsen fejre 10 år som købmand. Foto: Flemming Effersøe