[vc_row][vc_column][vc_column_text]Den 73-årige Big Al Jorgensen repræsenterer 280.000 øl-elskere, som har sluttet sig sammen i Rogue Nation
For øl-købmand Brian Hansen var det et scoop at kunne præsentere amerikaneren ”Big” Al Jorgensen til en ølsmagning tirsdag aften i WIKA MENY Køge. Det var samtidig en opvarmning til Køge Øldag, som på lørdag bliver holdt for 8. gang i Hugos Gård i Køge.
70 kunder havde sikret sig en billet til 140 kroner for at kunne smage otte forskellige øl fra det amerikanske bryggeri Rogue i Oregon og møde den efterhånden legendariske ”President” for en ølkult, som er blevet en integreret del af det amerikanske craft bryggeri.
Den 73-årige ølambassadør var inviteret til Danmark af importøren OnePint og havde aftenen før holdt foredrag om øllet fra Rouge på Krut’s Karport. I aften er han på scenen på Cafe Langebro og slutter sin lille danmarksturne torsdag på specialølbaren SKAAL Beer & Food.
For Al Jorgensen var det ikke bare en ølrejse for at møde danske ølelskere – det var også et møde med det land, som hans oldefar Marius var udvandret fra sidst i 1800-tallet.
Ølrevolution på Østkysten
Det var en gruppe øl-elskere, som i 1987 fik ideen til at åbne en ”Brew Pub” og året efter begyndte en ølrevolution i kælderen under Rogue Public House i Ashland i Oregon med de to øltyper American Amber og Oregon Golden.
Med Amber Ale i glasset og smagen af de ølpølser, som butikkens slagtermestersvend Sigurd Jespersen havde lavet på Rogue øl, kunne Al Jorgensen tage hul på nogle af de mange anekdoter, som nu er en del af bryggeriets historie og identitet.
– I begyndelsen af 1989 vandrede en af Rogues grundlæggere Jack Joyce til Newport for at finde det perfekte spot til en ny Rogue Pub. En usædvanlig snestorm ramte, og han strandede i Newport nær den historiske Bay Front. Her mødte han Mohava Niemi, grundlæggeren af Mo restauranter. Hun fortalte om sin drøm en bar og beskrev det perfekte sted for den næste Rogue Ales Brew Pub, fortalte Al Jorgensen.
I dag er Rogue symbolet på den ølrevolution, som bredte sig fra den amerikanske vestkyst til østkysten og kommer til udtryk gennem håndlavede ales, porter, stout og spiritus. Alle øl fra Rogue bliver stadig brygget i Newport, hvor brygger John Mayers får alle råvarer fra egne gårde.
På gården i Independence dyrker Rogue syv plantesorter og 42 tønder aromahumle samt rug, græskar og jalapenos. Derudover er gården også hjemsted for Rogues honningbier. Tygh Vally giver grobund for 265 tønder maltbyg samt druer, æbler, blommer og kirsebær.
Bryggeriet er samtidig tæt forbundet med de fiskere, som historisk set har været forudsætningen for, at byen kunne udvikle sig. I svære tider holdt man sammen og ventede på, at den næste fangst kunne give brød på bordet. Det var også fiskerne, som var de første til at fortælle om det gode bryg i deres hjemby og dermed blev en vigtig brik i markedsføringen.
Bryggerens skæg
En af de mere kuriøse historier om bryggeriet serverede Al Jorgensen halvvejs inde i smagningen, da han fortalte om Beard Beer, der er brygget med gær fra bryggerens skæg.
– Men det er der sådan set ikke noget mærkværdigt ved. Bryggerier har brugt vilde gær i øl i århundreder. John har haft den samme gamle skægvækst siden 1978 og har brygget over 18.000 bryg, forklarer Al Jorgensen.
Mere Rougue på vej til WIKA
Gennem en årrække har WIKA MENY med sit sortiment af øl og ølsmagninger opnået status på specialøl som matcher specialhandlen. Kun få andre dagligvarebutikker har øllet fra Rogue fast i sortiment.
– Vi fik de første øl fra Rogue på hylderne for et par år siden. Og det er trods alt øl til priser, som svarer til en god flaske vin. Alligevel har vi en stadig større trofast gruppe af såvel ølentusiaster og som almindelige kunder, der har fået smag for det amerikanske øl, der balancerer den gode drikkeoplevelse med udfordring af smagsløgene, siger Brian Hansen og tilføjer:
– Hazelnut Brown Ale var løftestang for Rogue. Nu har kunderne fået mod på at prøve andre øltyper, og smagningen i aften er samtidig startskuddet til tre varianter på hylderne med masser af humle.
Salget af Rogue Ale er nu så stort, at det overgår salget af Budweiser, som ellers er et globalt brand på linje med fx Carlsberg og Heineken.
Appetit på kundeaftener
Kunderne er efterhånden ganske forvænte med forskellige typer af smagninger og en let anretning fra delikatessen i WIKA MENY.
Årets store ølsmagning finder altid sted i uge 9, hvor op mod et par hundrede kunder bliver lukket ind i butikken efter lukketid.
Derudover inviteres kunderne til en eller to ølaftener med et særligt tema som fx smagning af øl fra Rogue.
Endelig er der altid smagning på vin i uge 43, ligesom der er særlige kundeaftener med fokus på rom, whisky og gin.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_video link=”https://vimeo.com/286149455″ title=”Ølsmagning i WIKA MENY Køge”][/vc_column][/vc_row]