Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Fynsk købmand tredobler salg af portvin

Ulrik Rasmussen er optaget i portvinsbroderskabet, Confraria de Vinho do Porto, ved en ceremoni på Odense Rådhus. Han er ekspert i modne portvine, og selv kan han snart skrive 25

Ulrik Rasmussen er optaget i portvinsbroderskabet, Confraria de Vinho do Porto, ved en ceremoni på Odense Rådhus. Han er ekspert i modne portvine, og selv kan han snart skrive 25 år i Løvbjerg på sit CV

Med sine snart 25 år som købmand er den 52-årige Ulrik Rasmussen modnet i sit fag som de mange portvine, han sælger i Løvbjerg Supermarked i Tarup Centeret i Odense. Han kom til butikken i 1996.

Odenses borgmester Peter Rahbæk Juel og Portugals ambassadør i Danmark, Rita Laranjinha, var med, da købmand Ulrik Rasmussen blev optaget i et broderskab for portvin.

Med to fag dedikeret til portvin bagest i butikken, smagninger fredag eftermiddag og gode tilbud er den portugisiske vin, som ofte er lagret årtier på fad og/eller flaske, blevet en niche, der trækker nye og flere kunder til butikken i det nordlige Odense.

Næste år får butikken og butikscentret med 44 butikker og 600 p-pladser en letbane lige uden for døren, som strækker sig gennem det centrale Odense og videre ud til universitet og det nye supersygehus i byens sydøstlige udkant. Eventyrbyen vokser fra stor by til storby.

Over de seneste tre år har købmandens fokus og tætte samarbejde med portvinsleverandørerne; Viniportugal og Amka sendt omsætningen af portvin til tops og salget er tredoblet.

Den 1. november i år blev Ulrik Rasmussen optaget i portvinsbroderskabet ”Confraria de Vinho do Porto”. Begrundelsen var butikkens store satsning på portvin.

Helt usædvanligt skete optagelsesceremonien på dansk jord og ovenikøbet i Danmarks 3. største by, da The Vintage Port Club holdt 30 års jubilæumsfest på rådhuset.

Personlig og professionel interesse

– Jeg brugte naturligvis nyheden på vores Facebook-side og i den lokale tilbudsavis for at gøre reklame for vores sortiment og stærke priser på gode portvine, fortæller Ulrik Rasmussen, der også blev omtalt i DSK Magasinet som den fynske portvinskonge og i kædens tilbudsavis som ”portvinselsker og købmand i Tarup”.

Ugen efter skulderklappet fra portvinsbroderskabet kom en kunde og købte en portvin fra 1941 til kr. 2.695 og en anden kunde købte 12 flasker portvin fra 299 kr. og opefter. Og i det hele taget gjorde omtalen, at portvinsandelen kom op på over 25 pct. af vinafdelingens omsætning.

Det var første gang nogensinde, at portvinsbroderskabet holdt en optagelsesceremoni uden for Porto på europæisk grund, hvilket hidtil kun er forekommet ved fjernere destinationer som USA eller Hong Kong.

Ud over repræsentanter fra Confraria de Vinho do Porto og danske medlemmer af broderskabet var der også deltagelse af Odenses borgmester, Peter Rahbæk Juel, og Portugals ambassadør i Danmark, Rita Laranjinha.

– Man kan vist godt sige, at broderskabet hidtil har haft fokus på at optage kendisser og royale, hvad der selvsagt har gjort dem til interessante ambassadører for portvinen. Men nu var turen altså komme til en købmand fra Fyn, konstaterer Ulrik Rasmussen.

Hans interesse for portvinens verden er både privat og professionel. To gange har han været på privat rejse til vinslotte og en enkelt gang som købmand i Løvbjerg. Og så er han flittig gæst ved messer og festivaler.

Selv om han i sin unge år fandt det en smule kedeligt at arbejde hos HJ. Hansen Vin efter læretiden i Magasin Mad & Vin, så gav det grobund for en fascination af vinens verden, som nu er vokset til en passion, der giver næring til købmandskabet.

– Jeg er ikke specielt optaget af nørderiet omkring jordbund, dale, druer og lagring. Derimod begejstrer og motiverer det mig at tale med kunderne og guide dem til en portvin, der passer til deres behov og pengepung. Man kan få megen god portvin til en fornuftig pris, hvis man dropper snobberiet, mener Ulrik Rasmussen.

Enlig fynsk svale blandt jyder

Han er den enlige fynske svale i en kæde med 14 jyske købmænd i Brønderslev, Nykøbing Mors, Ikast, Struer, Viborg (to butikker), Aarhus, Odder, Horsens, Tarm, Varde, Vejen, Fredericia og Aabenraa.

Købmændene i kæden har en stor grad af frihed til at tilpasse deres butikker og varesortiment til deres lokalområde. Og kædens adm. direktør Jesper Due har opfordret købmændene til at dyrke deres egne fokusområder.

– Selv om vi behersker portvinen og matcher specialbutikkerne, så har vi også fokus på de mange varer fra Fyn. Nogle af producenterne ligger nærmest lige i baghaven, fortæller Ulrik Rasmussen og peger på en honning, der er fløjet ind med bier fra en gade tæt på butikken.

Af andre fynske specialiteter og lokale varer kan nævnes specialøl, æblemost, salt, bolsjer og årstidens grøntsager og frugter.

Markedsføring på Facebook

Ulrik Rasmussen var med til at udvikle DSK’s digitale drejebog ”Købmanden på sociale medier – for sammenhængskraft og salg” og er selv meget aktiv på Facebook. Ikke mindst med assistance fra datteren Stine Ingeman Rasmussen, 28 år, der som uddannet markedsføringsøkonom netop er kommet i praktik hos snack-giganten KiMs og nu skal arbejde med sociale medier.

– Vi har over 7.000 følgere og har i et par år med succes markedsført os med ”Ja-tak”-tilbud, hvad der især er med til at styrke vores salg af nonfood. Fordelingen er cirka 70 pct. på nonfood og 30 på food.

– Efter at vi har flyttet afhentning af ”Ja-tak”- tilbud fra indgangen til butikken til inde i butikken, har det været medvirkende til et større salg på det faste sortiment, forklarer Ulrik Rasmussen, der lægger mellem ét og to opslag på Facebook hver dag.

Mange års stabil drift

Med en omsætning på den gode side af 100 mio. kr. eksklusive moms ligger butikken i top blandt de odenseanske supermarkeder. Og den fynske butik er stadig en kronjuvel i porteføljen af Løvbjergs butikker.

Butikken er i konkurrence med MENY i Korup og på Rugårdsvej og SuperBrugsen i Næsby. Dertil kommer discountbutikkerne.

I mange år var Ulrik Rasmussen med i centerforeningens bestyrelse og formand i otte år for at styrke bydelens indkøbscenter, der markedsfører sig med sloganet ”Nemt hver dag”. Nu har han valgt at have fokus på driften og købmandskabet.

– Udover den særlige Løvbjerg-ånd, hvor vi altid hjælper hinanden og føler os som en stor familie, så er hemmeligheden bag mange års stabil udvikling, at mine nøglemedarbejdere har en meget høj anciennitet, siger købmanden.

Butikkens kolonialchef Kim Nielsen har været i butikken i 34 år og var med, da facade-skiltet viste Kypa. Og altså fra før den tid, hvor Løvbjerg-familien ad to omgange solgte nogle af sine butikker til Reitan og omdannede dem til REMA 1000.

Delikatesseleder Monica Pedersen har været med lige så længe. Kirsten Møller har været med på rejsen i 34 år og har nu ansvaret for frost og køl. Og endelig er der slagtermester Claus Kej med 15 års erfaring.

Hver fredag er der smagning på portvin i butikken.  Fotos: Flemming Effersøe
Købmand Ulrik Rasmussen har været købmand Løvbjerg Supermarked i Tarup Center i 23 år.
– Jeg er ikke specielt optaget af nørderiet omkring jordbund, dale, druer og lagring. Derimod begejstrer og motiverer det mig at tale med kunderne og guide dem til en portvin, der passer til deres behov og pengepung, siger Ulrik Rasmussen.
Med sine snart 25 år som købmand er den 52-årige Ulrik Rasmussen modnet i sit fag som de mange portvine, han sælger i Løvbjerg Supermarked i Tarup Centeret i Odense. Han kom til butikken i 1996.

Del:

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: