Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Vækstpakken har virket

Vækstpakken har virket Af Vicedirektør Claus Bøgelund Nielsen, De Samvirkende Købmænd. Bragt i Børsen d. 2. januar 2014. I januar offentliggør Skatteministeriet en ny rapport over udviklingen i grænsehandlen. Her

Vækstpakken har virket

Af Vicedirektør Claus Bøgelund Nielsen, De Samvirkende Købmænd. Bragt i Børsen d. 2. januar 2014.

I januar offentliggør Skatteministeriet en ny rapport over udviklingen i grænsehandlen. Her er et bud på, hvad Skatteministeriet efter al sandsynlighed kommer frem til:

* Afgiftslettelserne fra Vækstpakken har virket efter hensigten. Danskerne køber nu færre sodavand og øl uden for landets grænser.

* Danmark har samlet set ”overskud” i grænsehandelen med udlandet. Dvs. udlændinge handler mere i Danmark end danskere gør i udlandet.

* Den samlede grænsehandel er faldende.

Afskaffelsen af sodavandsafgiften, og nedsættelsen af ølafgiften, har nemlig virket efter hensigten. Varerne er blevet billigere i danske butikker til gavn og glæde for forbrugerne, når de handler lokalt. Hvis partierne bag Vækstpakken ikke vil rose sig selv, gør købmændene det gerne!

At Danmark skulle have overskud på grænsehandelen vil derimod være en teoretisk betragtning, hvor man blander rige turisters indkøb på Strøget i København sammen med danskeres traditionelle grænsehandel i Tyskland. Bare fordi russere, kinesere og amerikanere er flittige gæster i den dyre ende af Strøget, gør det ikke problemet med høje danske punktafgifter på dagligvarer mindre. Russere, kinesere og amerikanere får endda refunderet momsen fra deres indkøb af smykker, ure, design og brugskunst mv., når de rejser hjem igen. Det gør naturligvis sammenblandingen af al detailhandel i ét regnestykke endnu mere kompliceret.

Endelig vil budskabet om en samlet mindre grænsehandel være baseret på en præmis om, at grænsehandelen med varer som tøj, sko og elektronik mv. skal være mere end halveret gennem de seneste 10 års tid. Det regnestykke hænger kun sammen fordi grænsehandel foretaget via Internettet hos udenlandske netbutikker ikke indgår i grænsehandelsrapporten. Her fastholder man metodemæssigt forudsætningen om, at grænsehandel kun er grænsehandel, hvis varerne medbringes af forbrugeren.

Disse lidt skrøbelige forudsætninger bag rapporten bør imidlertid ikke stjæle fokus fra den moms- og afgiftsbetingede grænsehandel. Grænsehandelsrapporten bør anvendes af politikerne som et nyttigt værktøj til at sænke afgifterne på dagligvarer som øl, vin, nødder, slik, chokolade, kaffe, the, vin og spiritus mv. og dermed skaffe danske forbrugere lavere priser i deres lokale butik. Lavere priser øger reallønnen i en tid, hvor lønstigningerne er historisk lave. Lavere afgifter vil samtidig medvirke til øget produktivitet og til at sikre arbejdspladser på dansk grund. Det er faktisk kun tyske virksomheder, der har gavn af de høje danske afgifter, så ned med afgifterne og op med væksten og optimismen.

Godt nytår!

Del:

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: