Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Selvstændigheds-kulturen, når den er bedst

DSKs adm. direktør John Wagner skriver i denne sommerhilsen om tre købmand, som på hver deres måde driver det lokale købmandskab til succes. Her ses han hos aspargeskongen Søren Wiuff

DSKs adm. direktør John Wagner skriver i denne sommerhilsen om tre købmand, som på hver deres måde driver det lokale købmandskab til succes. Her ses han hos aspargeskongen Søren Wiuff ikke langt fra sit sommerhus i Odsherred 

Med sommerhus ved Skamlebæk Strand i Odsherred har jeg delt feriens dagligvareindkøb mellem Bent, Steffen og Peter – altså købmændene Bent Kristensen, som i år har etableret en sommer-LetKøb i Ordrup, Steffen Koch med en af landets mest succesrige REMA 1000-butikker i Fårevejle Kirkeby og Peter Egebæk med Kalundborgs flotteste MENY-madmarked.

Købmand Bent Kristensen droppede sit otium for sammen med ægtefællen Marianne at drive en sommerbutik i Ordrup.

Og hvor er det bare en fornøjelse at komme i disse, i øvrigt meget forskellige, butikker: Beliggenheden, størrelsen, konceptet, den lokale konkurrencesituation osv. betinger forskelle i sortiment, priser og markedsføring, men fælles er det enorme lokale engagement, samtalen med kunderne, glæden ved butikkens udstråling og en kæmpe arbejdsindsats fra tidlig morgen til silde aften, i weekender – og ægtefællernes medvirken!

Det er selvstændigheds-kulturen, når den er bedst. Og ikke ”bare” et spørgsmål om den lokale dagligvareforsyning, som principielt kunne håndteres af Nemlig.com, Skagen Food, Årstiderne m.fl. Med de lokale købmænd – store som små – følger andre services som posthusfunktioner og udlevering af receptpligtig medicin, lokal beskæftigelse, uddannelsesmuligheder, bosætning, skattebetaling og i det hele taget social sammenhængskraft. Altså LIV!

Købmand Steffen Koch og Sandie Holmer i REMA 1000 Fårevejle.

Det var også, hvad flere ministre og folketingsmedlemmer konstaterede, da vi i DSK under valgkampen inden sommerferien havde dem på butiksbesøg. Her gik det igen, at de ikke kun anerkendte købmændenes betydning for lokalsamfundet, men også var imponeret over, hvad mange af købmændene gør for at beskæftige fleksjobbere, integrere indvandrede, håndtere returemballage, undgå madspild, udvide sortimentet af økologiske varer, glutenfri og laktosefri produkter osv. – med andre ord: Tage samfundsansvar!

Det er historier som den slags, vi i købmændenes verden skal blive meget bedre til at fortælle – og gøre det højlydt. Vi har for længe haft den tilgang til sagen, at sådan er det bare, at det var en selvfølgelighed – at politikerne, både lokalt og på landsplan, og forbrugerne i det hele taget er bevidste om den lokale købmands betydning.

Men sommerens medieinteresse for det stigende antal såkaldt ”borgerdrevne” butikker bekræfter desværre, at det alt for ofte først går op for lokalsamfundet, hvad det mister, når butikken lukker. Det konstaterede man også i landsbyen Ordrup år tilbage, da en SPAR-købmand lukkede – og siden stod butikken tom, og forfaldet bredte sig i det lille samfund, indtil Bent Kristensen tog affære.

Bent, som har drevet supermarked i hovedstadsområdet i en menneskealder og med god samvittighed kunne gå på pension, da hans SPAR-butik på Ruten blev lukket i forbindelse med en byfornyelse, har nu skabt nyt liv i landsbyen – og fortæller, at flere sommerhusgæster er begyndt at foretage indkøb til flere dage hos ham søndag eftermiddag før hjemkørsel til hovedstaden, for nu handler det om bakke den nye købmand op.

Således er vi mange, der i langt højere grad bør sætte pris sætte pris på købmændenes foretagsomhed i lokalsamfundet. Noget for noget, som Anders Fogh Rasmussen engang udtrykte det.

Købmand Peter Egebæk i MENY Kalundborg danner par både privat og professionelt med Michael Skovgaard Rasmussen.
Købmand Michael Skovgaard Rasmussen, MENY Kalundborg.

Del:

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: