Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Købmandens kvarter

Borgerne i Bælum byggede for fire år siden en butik for egne penge. Nu giver de købmand Lukas Christiansen 15 minutter på årets generalforsamling til at fortælle om sine planer

Borgerne i Bælum byggede for fire år siden en butik for egne penge. Nu giver de købmand Lukas Christiansen 15 minutter på årets generalforsamling til at fortælle om sine planer for SPAR-butikken

 

Købmand Lukas Christiansen har succes med via Facebook at tilbyde sine kunder ”ja tak”-tilbud, hvor de kan gøre et kup ved at skrive ”ja tak” i opslaget. Så sørger købmanden for, at varen står klar i butikken et par dage efter. Nu har købmanden selv sagt ja tak til et tilbud fra de lokale borgere om at få 15 minutters taletid på næste generalforsamling i Bælum Butikshus ApS.

Ugens “Ja tak”- tilbud i SPAR Bælum.

 

Lukas Christiansen glæder sig til ”Købmandens kvarter”, hvor han vil løfte sløret for en mindre ombygning af frugt og grøntafdelingen og flere justeringer længere inde i butikken:

– Kunderne bryder sig egentlig ikke om, at vi flytter rundt på varerne. Men vi har været heldige at fået tilsagn om støtte af ”KFI Erhvervsdrivende Fond” til nyt inventar, som vil gøre præsentationen af frugt og grønt endnu bedre.

Tegn på første overskud

På generalforsamlingen, som slutter med fællesspisning, er det købmandens ambition at bruge butikkens anpartshavere som byens ambassadører for omstilling af butikken.

– Som ejere af butiksanlægget har de en naturlig interesse i en veldrevet købmandsbutik, der både kan sikre den fortsatte lejeindtægt og et lokalt indkøbssted som beskrevet i formålsparagraffen, siger han.

Lukas Christiansen kan ellers se tilbage på en turbulent periode fra åbningen af butikken under stor festivitas den 30. april 2016 og gennem en stor del af 2017, hvor vejarbejde var tæt på at slukke festen, før den for alvor var begyndt. Han kæmpede med et millionunderskud.

Men med hårdt arbejde og to år uden ferie er det imidlertid lykkedes købmanden, som netop er fyldt 34 år, at få balance i regnskabet i 2018. Og han har positive forventninger til et overskud i år.

Borgeranparter som del af fællesskabet

Borgeranparter i butiksanlægget blev opskriften på, at byens borgere kunne blive en aktiv del af byens fremtidige udvikling. Formålet var at skabe og fastholde arbejdspladser og bosætning i byen og nærområdet. Borgeranparterne skulle også sikre et bredt funderet lokalt ejerskab samt vise, at Bælum er en by med vilje til udvikling.

Selskabet Bælum Butikshus ApS fungerer som ejer af grund og bygninger. Det samlede anpartssalg blev på 2.830.000 kr., hvad der gjorde det muligt at bygge en butik på i alt 1000 m2. Heraf et salgsareal på ca. 700 m2.

– Baggrunden for at bygge ny butik var en samlet dagligvareomsætning i byen og oplandet på næsten 50 mio. kr. For fire år siden var den lokale forsyningsgrad på godt 40 pct. Og det blev anslået, at butikken havde potentiale til at nå en årlig omsætning på 30 mio. kr. Der er et pænt stykke vej endnu, siger Lukas Christiansen.

Udover at rumme byens dagligvarehandel var det også ønsket bag Bælum Butikshus at skabe et lokalt samlingssted, som skulle være base for kulturelle oplevelser samt et samlingssted for alle byens borgere.

– Butikken er med til at skabe udvikling og sikre vækst og gøre byen attraktiv for tilflyttere, erhvervsliv, skole og foreningsliv, siger byens købmand.

Butikshuset er placeret på Vestergade i Bælum, som er byens hovedfærdselsåre med et stigende antal gennemkørende. Her ligger butikken tæt på skole, hal, ældrecenter, ungdomsskole, børnehave og fritidsordning.

Tiden løbet fra gammel butik

– Udviklingen i den gamle SPAR på Østergade var på mange måder begrænset. De fuldt udnyttede lokaler gjorde det umuligt at skabe yderligere vækst, ligesom logistik og parkeringsmuligheder var utidssvarende, fortæller Lukas Christiansen, der var gået i kompagniskab med butikkens købmand med det formål sammen at leje sig ind i det nye butikshus.

Men købmanden gik konkurs, og Lukas mistede sit indskud på 100.000 kr. Han troede dog så meget på en fremtid for en butik i Bælum, at han lånte 300.000 kr. til den garanti, som gjorde det muligt for ham at indgå en aftale med Dagrofa, der står som den formelle lejer af butiksanlægget.

Delikatesse og nonfood

– Udover den lokale markedsføring og systematisk brug af ”ja tak”- tilbud, som er fremragende til at skabe kundestrøm i stille perioder og tilføre vækst på dele af sortimentet, som ellers står stille, så har jeg fokus på at få vækst på nonfood og vores delikatesse, fortæller Lukas Christiansen.

Og så vil købmanden være kendt for altid at være billig med Karat-kaffe: – Vi tjener ingen penge på kaffen. Men forhåbentlig får vi glade kunder, som også lægger andre varer i kurven.

Lukas Christiansen er uddannet i den daværende SuperBest i Klarup, som i dag er en MENY, og har siden høstet erfaringer som souschef i SPAR Visse og som købmand på Mors.

– Der er købmandsbyer og der er brugsbyer. Det er historisk betinget og holdes i hævd med den dygtigste købmand eller uddeler på pladsen. Jeg synes jo, at det kunne være sjovt, at en brugskunde fra Kongerslev eller Terndrup kommer ind i min butik og vil betale med Coop-kortet for at få sin bonus, siger Lukas med et glimt i øjet og tilføjer:

– Vi har fået en virkelig flot butik, og jeg synes vi er kommet godt på plads med både varesortiment og priser. Vores ambition er, at kunderne ikke behøver køre flere steder hen end til Spar i Bælum. De skal have mulighed for at købe alt det, de skal bruge, her hos os. Derfor er der ikke behov for at køre til større byer, nu hvor vi har den nye butik.

Facebook tæt på kunderne

Butikkens facebookside har rundet 3.000 synes godt om takket være tilbud og konkurrencer. Det er som regel købmandens kæreste Agnete, som tager fotos og skriver de opslag, som Lukas har brug for at få lagt på Facebook.

– Jeg leverer input og budskab. Så sætter Agnete ordene sammen. Jeg synes, at jeg kan forskel på, om opslag er skrevet af en mand eller en kvinde. Det er som om, at kvinder får det til at virke mere venligt og hyggeligt. Jeg tror i hvert fald, at mine kunder godt kan lide vores tone. Også fordi vi kun bruger Facebook, når vi virkelig har noget på hjerte, som betyder noget for kunderne.

Købmand Lukas Christiansen flankeret af Anja Simonsen (th) og Beinta Andersen, som er lokale og har mange års erfaring som salgsassistenter i Bælum og nu er gået op i tid for at dele en souschefstilling. Købmanden vil vænne sine kunder til, at butikken er lige så god med denne duo i front.
Butikslokale er finansieret via borgeranparter.
Købmand Lukas Christiansen og hans kæreste Agnete er sammen om at drive butikkens facebookside.

Del:

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: