[vc_row][vc_column][vc_column_text]Joachim Cyrill Hansen er købmand i Min Købmand og formand for en investeringsforening i Horbelev, som driver det lokale kulturhus
Næstformand i Nordøstfalsters Investeringsforening, tidligere gårdejer og kommunalpolitiker Erik Gaard er en af de lokale ildsjæle, som får købmand Joachim Cyrill Hansen til at tro på en fremtid for sin egen dagligvarebutik Min Købmand i Horbelev. Byen er blomstret op efter mange års tilbagegang.
Horbelev har omkring 100 ildsjæle, som holder et vågent øje med byens ve og vel. Facebook har gjort det nemmere og hurtigere at informere, mobilisere og engagere byens borgere. Netværket tæller flere tusinde borgere, som går ind og ud af aktiviteterne efter tid og lyst.
Siden 2014 har Joachim også benyttet Facebook til at knytte byen endnu tættere til sin forretning, som godt 1000 har valgt at give et ”synes godt om”. Han minder kunderne om at handle lokalt med fire til fem opslag om måneden, hvor budskabet er nemt at afkode og som regel med ham selv som afsender.
– Facebook fungerer fint til at skabe en relation til kunderne. Det betyder meget for mig, at kunderne kan spejle sig i opslagene, og at de får lyst til at bruge et par minutter af deres liv på at komme forbi til et godt tilbud. Også fordi at de føler, at de kender mig godt, siger Joachim Cyrill Hansen.
Joachim Cyrill er et eksempel på, hvordan den lokale købmand kan bruge sociale medier til at knytte kunder og ildsjæle tættere til sin butik og dermed opnå øget salg og styrke sammenhængen i lokalsamfundet. Købmanden i Horbelev har været med til at give inspiration til den digitale drejebog ”Købmanden på sociale medier”, som De Samvirkende Købmænd (DSK) har produceret i samarbejde med Elberth Kommunikation.
Håbet i Horbelev
Joachim Cyrill Hansen, der først og fremmest er købmand, er også kendt i byen i kraft af sit hverv som formand for Nordøstfalsters Investeringsforening, der er stiftet som et anpartsselskab med det formål at drive den tidligere kommuneskole videre som et kulturcenter. I foråret 2016 besøgte socialdemokratiets formand Mette Frederiksen de lokale ildsjæle i den gamle kommuneskole. Horbelev Kulturcenter blev indviet efteråret 2017.
Men det var lidt af en kamp for de lokale ildsjæle at få den økonomisk støtte fra bl.a. Realdania og A. P. Møllerske Støttefond på otte mio. kr., som gjorde det muligt at realisere en ombygning af skolen til kulturcenter.
– Anpartsselskaber forbindes med grådighed. Men vi er nok Danmarks mest sociale anpartsselskab. Skulle det blive opløst, så går pengene tilbage til idrætsforeningerne, siger Erik Gaard.
DSK møder ildsjælen i Horbelev midt i december 2018. Han glæder sig over, at de gamle lysstofrør fra skolens tid nu er blevet udskiftet med energibesparende LED-rør. Han har selv kørt de gamle rør til genbrugsstationen.
Under paraplyen Nordøstfalsters Fremtidsforening er der bl.a. tre foreninger med tilbud om fitness, billard og teater, som får kommunal støtte efter folkeoplysningsloven og dermed sikrer et stabilt årligt beløb til drift og vedligeholdelse af bygningskomplekset på 2.500 m2
Siden har Horbelev fået fiberforbindelse og dermed lynhurtigt internet, en tankstation ved købmanden med sloganet ”Holder de lokale kørende” og er på vej til at få en park på den tidligere kro-grund midt i landsbyen.
– Noget af jorden er solgt fra til de nærmeste naboer. Resten indgår som den park, der bliver det naturlige mødested på en vandresti, der strækker sig 2,5 km hele vejen rundt om byen. Den får forbindelse til en ny fem km lang sti til højmosen Horreby Lyng, fortæller Joachim Cyrill Hansen.
Embedsmænd: Du burde være butiksdød
I efteråret 2018 fik han besøg af embedsmænd fra Erhvervsministeriet, som havde været sekretariat for ”Udvalget for levedygtige landsbyer”.
– De fortalte mig, at ifølge statistikken så burde der ikke være en købmand i Horbelev. Faktisk ville de gerne vide, hvorfor jeg ikke havde fået diagnosen butiksdød, fortæller Joachim Cyrill Hansen og tilføjer:
– Sammenholdet, kulturhuset, parken og stierne er nogle af de gode bud på, hvorfor håbet er kommet tilbage i Horbelev. Det er banalt – men vandrestierne gør det muligt for storbymennesker at bo på landet og være tæt på natur og lokalsamfund. Det er jo ikke sjovt at bo i et hus omgivet af marker og lufte hunden langs rabatten på en befærdet landevej.
Huse stiger i værdi
For år tilbage var der ifølge købmanden 50 huse til salg til under en halv million kroner. Nu er er kun fem huse til salg, og de koster alle over en halv million kr. Desuden er 10 til 15 huse blevet renoveret i 2018.
De lokale husholdninger bruger 125 mio. årligt på dagligvarer. Hver 6. krone kommer i kassen hos den lokale købmand. Det er et beløb, som har ligget stabilt gennem årene, hvilket i sig selv er en præstation set i lyset af mange år med fraflytning og tab af både private og offentlige arbejdspladser.
Den 49-årige købmand overtog butikken for 21 år siden. Så han kender i den grad sit markeds- og lokalområde. Og kunderne kender ham. Og hans navn. For under facadeskiltet over indgangen til butikken bliver kunderne budt velkommen med skiltet “Joachim Cyrill Hansen”.
Landdistriktsprisen og dag med rockmusik
I 2016 blev Horbelev indstillet til Landdistriktsprisen, der overrækkes af erhvervs- og vækstministeren. Det blev til en 3. plads. Året efter medvirkede Joachim Cyrill Hansen i DR-serien Landsbykongerne.
– Jeg fik for alvor sat turbo til vores facebookside i august 2017, hvor jeg via vores konsulent i Royal Unibrew fik bryggeriet overbevist om, at rocken som koncertoplevelse var forsømt i Horbelev.
– Det gav os adgangsbillet til at være et af de otte steder, som i løbet af 24 timer fik gratis koncert af Carpark North som led i Royal Unibrews Tak Rock. Der kom 2.000 gæster til koncerten på campingpladsen, og stemningen var i særklasse. Både før og efter gav det mulighed for at lægge opslag på Facebook, som fik meget stor rækkevidde og gav os en masse nye følgere og ”synes godt om”.
Drop den døde sild
Joachim Cyrill Hansen har for længst erfaret, at kunderne ikke er interesseret i opslag med flotte salgsudstillinger. Og pointen skal være stjerneklar. Især når det gælder et tilbud. Så den billige juleøl får et opslag med vare, pris og Joachims venlige øjne krydret med lidt fotomagi fra Facebook. Den døde sild i glas til en god pris er ikke nok til at vække kundens interesse og i sidste ende en loyalitet, som boner ud i et køb.
Mens Joachim har blik for købmandskabet, så har han fået kreativ og teknisk assistance af sin souschef; den 25-årige Morten Rysse, der begyndte som ungarbejder i butikken for otte år siden. Morten er manden bad I-phone-optagelserne eller det lidt mere avanceret kamera på 6 K med tårnhøj billedopløsning og avanceret videoredigering på pc’en, når købmandskabet skal krydres med kreativitet.
– Men man skal ikke stirre sig blind på de tekniske muligheder. Det handler om at dosere sine virkemidler og være bevidst om sit budskab, hvis vi skal bevare interessen for butikkens facebookside, siger Morten Rysse.
I sit nye job i SPAR Nykøbing tager han sin læremesters ord med sig om, at uanset hvad du gør, så handler det om at få dine ”kunder til at handle lokalt, fordi de gerne vil bruge lidt af deres dyrebare tid på det.” For det kan betale sig at sætte pris på sin by.