Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Borgerbutikker popper op i Vestdanmark

Over et par år har godt 20 nye butikker under Dagrofas paraply bestående af kæderne Let Køb, Min Købmand og SPAR taget kampen op mod butiksdøden, som i årevis har

Over et par år har godt 20 nye butikker under Dagrofas paraply bestående af kæderne Let Køb, Min Købmand og SPAR taget kampen op mod butiksdøden, som i årevis har sendt mindre bysamfund ud på et udviklingsmæssigt vigespor.

Men en kombination af lokale ildsjæle og Butiksdrejebogen, som er udgivet af Dagrofa og med støtte fra KFI og DSK, er der kommet liv i landsbyer, hvor den sidste dagligvarebutik var lukningstruet, eller der er bygget et nyt og moderne butiksanlæg.

Butiksudviklingschef Brian Videbæk fra Dagrofa vurderer, at yderligere 100 butiksprojekter kan være på vej. Jylland har førertrøjen. Ifølge en artikel i Dansk Handelsblad kan det give Dagrofa en ekstra omsætning på en mia. kroner.

– Det er jo tankevækkende, at mindre bysamfund rummer så meget potentiale, når først borgerne indser, at de i sidste ende selv har ansvaret for at holde liv i måske byens eneste dagligvarebutik, siger DSK’s adm. direktør John Wagner.

I forhold til butikker under 12 mio. kr. i årlig omsætning er der ifølge Brian Videbæk størst chance for succes, hvis der en vis frivillig arbejdsindsats til at sikre en rentabel drift. Jo mindre omsætning, jo mere behov er der for hjælp.

– Et råd, der går igen i alle situationer, er, at kunderne skal forstå, at de stemmer med fødderne. Der kommer ikke nogen udefra og sikrer vækst og bæredygtighed i butikken. Det skal borgerne selv, så de skal se butikken som deres butik og forsøge at lægge mest mulig handel i butikken. Ris, pasta, mel, gryn og mælk koster det samme i alle butikker, så skal de købe det lokalt. Efter noget tid går det op for mange, at der ikke er den store prisforskel på de almindelige dagligvarer, siger Brian Videbæk.

Han tilføjer, at projektet skal være lokalt forankret, som det er tilfældet i genåbningen af Min Købmand i Gudme og åbning af en helt ny butik i morgen i Vils på Mors, hvor han lover en sand folkefest. I Vils er der knap 500 indbyggere, og de har sammen købt aktier for halvanden million. Aktieselskabet er nu ejer af butikken, mens købmand Leo Dybdal lejer sig ind i den nye butik. Den gamle ville være blevet lukket.

– En ildsjæl kan ikke alene løfte det. Der skal være en primus motor eller dynamo. Men jo flere, der hjælper til, jo større chance er der for, at projektet bliver en succes. Jeg plejer at sige, at antallet, der deltager i det indledende borgermøde, siger noget om, hvor solid opbakningen er, og når butiksåbningsdagen kommer, så siger antallet af kunder, der møder op til at klippe snoren, noget om, hvor stor en succes det bliver salgsmæssigt

De to største succeser indtil nu har været i Daugård og Østerild, hvor nærmest alle i de to byer mødte op. Siden har de to butikker i Min Købmand omsætningsmæssigt sprængt alle rammer.

– Selvtilliden har også gjort eksterne ejendomsinvestorer interesseret i at investere i butiksanlæg. Enkelte købmænd sætter også alt på højkant på grund af den lokale opbakning, siger Brian Videbæk.

Fire anbefalinger til drift og ledelse af nyetableret butik

  • Det anbefales, at det er en selvstændig købmand, der varetager driften af butikken. Der skal kompetencer og erfaring indenfor dagligvarehandelen til. Hvis en købmand allerede findes i bysamfundet i dag, er det jo oplagt at han/hun også bliver den fremtidige købmand i byen.
  • For byen og projektets succes er det vigtigt, at købmanden er en ”kundernes mand”, som formår at opbygge og drive en butik med kunden i centrum.
  • En butik hvor folk har lyst til at handle, en der sikrer at varesortimentet modsvarer den lokale efterspørgsel.
  • At købmanden har de menneskelige egenskaber, der gør, at han kan skabe en stemning, der giver kunderne lyst til at komme igen. Dette forhold er ekstra vigtigt i de mindre bysamfund, hvor købmandsbutikken ofte er byens samlingssted – der hvor man mødes, får en god snak med hinanden og generelt kan lide at komme.

 

Specielt for butikker med omsætninger under 12 mio. kr. inkl. moms:

Er omsætningsindikationen mindre end 12. mio. kr., skal følgende faktorer være positive for, at der er grundlag for at gå videre med projektet:

  • Projektet/butikken
  • Købmandens evner/visioner
  • Byen og markedsområdets størrelse og udviklingspotentiale
  • Trafiktal (Butikkens placering i forhold til trafikalt knudepunkt / trafikeret vej med gennemgående trafik)
  • Turisme (Nærliggende sommerhusområde eller attraktion mv.)

Der vil normalt ske en relativ stor omsætningsstigning, når der etableres en helt ny dagligvareforretning i et lokalsamfund, idet sortimentet udvides og præsenteres væsentligt forbedret i forhold til eksisterende forhold.

Kilde: Butiksdrejebogen

 

Del:

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: