De politikere, som i de kommende uger skal tage stilling til, om planlovens detailhandelsbestemmelser skal liberaliseres, skal have sig for øje, at det ikke ”kun” drejer sig om butikslivets fremtid. Det drejer sig også i høj grad om de familier, som ikke har nogen bil, og som derfor er afhængige af, at der er en fintmasket butiksstruktur med en decentral dagligvareforsyning.
Det er ikke kun enkelte byer, butikker og ansatte, der vil lide under en liberalisering, som ministeren påtænker – det vil i meget høj grad gå ud over ældre, børnefamilier og andre uden bil.
Hvis detailhandelsbestemmelserne liberaliseres, og en række butikker som følge heraf må lukke, anslår analyseinstituttet Incentive, at danskerne får længere til indkøb, og som følge heraf vil handle færre gange om ugen og i højere grad bruge bilen til dagligvareindkøb.
Eller sagt på en anden måde: Danskerne vil ifølge Incentive årligt køre 66 mio. km mere i bil i forbindelse med indkøb. Det øger CO2-udslippet med 8.300 tons pr. år, svarende til næsten 700 husstandes udledning. Samtidig påfører det borgerne omkring 140 mio. i ekstra kørselsomkostninger.
Så en planlovsliberalisering skader altså også det danske miljø.
Her kan du læse mere om Incentives anlyse – og her mere om DSK’s kamp for en ansvarlig planlov.