Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Hvorfor skal turisterne betale vejskat i Danmark i 2020?

Sådan lød spørgsmålet, da DSK sammen med Dansk Erhverv og Feriehusudlejernes Brancheforening ved årets Folkemøde på Bornholm inviterede til debat om vejafgift i Danmark. For hvad vil det betyde for

Sådan lød spørgsmålet, da DSK sammen med Dansk Erhverv og Feriehusudlejernes Brancheforening ved årets Folkemøde på Bornholm inviterede til debat om vejafgift i Danmark.

For hvad vil det betyde for turismen?

Udenlandske turister skal efter planen betale vejskat, når de kører på ferie eller besøger familie og venner i Danmark. Regeringen og Dansk Folkeparti har nemlig aftalt, at de vil indføre en ny vejskat i 2020 efter tysk forbillede, hvor udenlandske bilister skal betale for at køre på vejene.

Kystturismen er det største forretningsområde i dansk turisme målt i omsætning og job. Stort set alle udenlandske kystturister ankommer til Danmark i deres egen bil.

Købmand Kim Poulsen fra Min Købmand i Vorupør siger til dagbladet Børsen, at ”det vil være fuldstændig tåbeligt og imod alt, hvad vi ellers går og knokler på både kommunalt og privat her i Vorupør”.

En aktiv lokal erhvervsforening har gennem mange år kæmpet for at få turisterne til at køre ud til kystbyen med Thisted som nærmeste større by. Havbad, windsurfing og sommerkoncerter har været med til at sætte Vorupør på turisternes landkort.

– Tyskerne er meget prisbevidste, og det har gjort, at vi igennem de seneste mange år har arbejdet på at øge kvaliteten og give noget ekstra til turisterne, siger Kim Poulsen til avisen.

DSKs adm. direktør John Wagner mener, at vejafgiften er den rene gift for de mange, mindre lokale handlende, som har hårdt brug for turisternes indkøb i sommermånederne:

– Det er ikke unormalt med mere end dobbelt op i omsætning i højsæsonen. Det kan være lige præcis det, som gør det muligt for en mindre dagligvarebutik at holde åbent hele året til glæde og gavn for de lokale.

Han håber i den grad, at politikerne tager afgiften af banen og i stedet lytter til regeringens eget ”Udvalg for levedygtige landsbyer”, som anbefaler helt andre virkemidler; f.eks. bevidst planlægning til fordel for landdistrikter, større støtte til nedrivning af overflødige landejendomme m.m.

Købmand Kim Poulsen advarer om, at en vejafgift vil hæmme udviklingen i turistdanmark. Foto: Flemming Effersøe

Del:

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: