Resumé
Grænsehandel kræver for mange danskere en del transport, og det betyder, at grænsehandlen har et betydeligt klimaaftryk. Ikke mindst, når – som en ny undersøgelse foretaget af Norstat for DSK viser – næsten otte ud af ti grænsehandelsture foretages i benzin- og dieselbiler. Næsten hver fjerde grænsehandelstur sker i en dieselbil.
En indkøbstur i en almindelig bil fra København til Malmø udleder ca. 12 kg CO2e. Og en indkøbstur i en almindelig bil fra Århus til Harislee mellem Padborg og Flensborg udleder ca. 50 kg CO2e. Til sammenligning udleder det 0,7 kg CO2e at handle lokalt. Der er med andre ord et ganske betydeligt klimaaftryk, når der skal handles ved grænsen.
Grænsehandlen har også et mærkbart miljøaftryk. Danskerne grænsehandler for 17-18 mia. kroner om året. En stor del af dette indkøb er pantfrie øl- og sodavandsdåser, der sælges til danske kunder ved den dansk-tyske grænse. Disse pantfri dåser indgår ikke i det almindelige pantsystem, og en stor del må forventes at havne i naturen. Danmarks Naturfredningsforening har peget på, at det gælder hver tredje.
Samtidig er danskerne store indkøbere af især nikotinposer mm. i Sverige – og også en betydelig del af disse havner i naturen. Miljøministeriet har anslået, at der årlige smides 3,3 ton brugte nikotinposer i naturen i Danmark. Langt størstedelen må forventes at være indkøbt ved enten fysisk eller digital grænsehandel.
Om dette notat
Det er tilladt at citere fra denne analyse med henvisning til DSK.
Alle billeder er fra www.unsplash.com eller DSK.