
Udviklingen i dansk dagligvarehandel
Tiderne, hvor alle byer med respekt for sig selv havde en bager på det ene hjørne, en købmand på det andet og en slagter overfor, er forbi. Antallet af butikker i Danmark har været støt dalende gennem de sidste årtier. Især er antallet af de såkaldte specialbutikker – eksempelvis bagere, slagtere, fiskehandlere og ostehandlere – faldet væsentligt.
Butikskoncepter
Langt størstedelen af den danske dagligvarehandel sker i dag via de butikskoncepter, som vi kender som hypermarkeder, store og små supermarkeder, nærbutikker, discountbutikker og convenience-sektoren samt hele kioskmarkedet. Det er købmændene og de to store kapitalkæder Coop og Salling Group, der dominerer den danske dagligvarehandel.
Antal butikker – Coop
Flest butikker i den såkaldte kolonialsektor har Coop Danmark med 915 butikker (2024), hvilket svarer til 27,9 pct. af de danske dagligvarebutikker.
Antal butikker – købmændene
Herefter følger købmændene, der har i alt 884 dagligvarebutikker (2024), svarende til ca. 30,9 pct. af det samlede antal dagligvarebutikker, hvortil kommer næsten 500 butikker inden for kiosksektoren.
Antal butikker – Salling Group
Salling Group har 683 butikker (2024) eller 36,6 pct. af det samlede antal butikker, mens Lidl havde 163 butikker (2024), svarende til 4,7 procent af det samlede antal dagligvarebutikker i Danmark.
Antallet af dagligvarebutikker i Danmark
Over den seneste 10-års periode fra 2014 til 2024 er antallet af dagligvarebutikker i Danmark gået fra i alt 2.987 i år 2014 til 2.647 i år 2024.
Del:
Læs mere her
Artikler, rapporter og eksterne dokumenter om emnet
VIDEN OPDELT I KATEGORIER

DSK MAGASIN
Få hjælp til butikkens grønne omstilling
I det nye DSK magasin retter vi b.la. fokus mod hvordan man får hjælp til butikkens grønne omstilling, loyale kunder i Borgerbutikken, butikstyveri og idéer til enklere regler.