Spring til indhold
Søg
Close this search box.

100 år med bøvl og byrder

Chokoladeafgiftsloven stammer fra 1922, hvor den havde til hensigt at beskatte visse luksusvarer. Om få år skal der altså 100 lys i lagkagen. Loven er dog ikke værd at fejre.

Af Claus Bøgelund Kegel Nielsen, vicedirektør i De Samvirkende Købmænd, Michael Kjær Pedersen, direktør i Bager- og Konditormestre i Danmark (BKD) og Jacob Ravn, skattepolitisk chef i Dansk Erhverv – bragt i Børsen den 7. november 2019.

De fleste danskere sidder klistret til skærmen lørdag aften for at følge med i den nye sæson af Bagedysten. I programmet er deltagerne i en overflod af mel, fløde og chokolade. Sidstnævnte må være en dyr fornøjelse på grund af den næsten 100 år gamle chokoladeafgiftslov. Sammen med nødder og marcipan anså man dengang chokolade for en luksusvare. I dag er det blevet en vare, som alle har råd til. Derfor bør den ændres.

Der har løbende været overvejelser om at forenkle loven, og skatteminister Morten Bødskov har da også så sent som i september udtalt, at han finder chokoladeafgiftsloven kompliceret og alt andet end logisk. Dog har det været småt med tilpasninger, da der er frygt for nye afgrænsningstilfælde, hvis man ændrer loven. Det skal her nævnes, at resterne af nøddeafgiften forsvinder fra årsskiftet, og det er naturligvis positivt.

Chokoladeafgiften er den punktafgift, der giver virksomhederne mest bøvl og byrder. Den er, som Morten Bødskov så korrekt udtaler, kompliceret og ulogisk. Faktisk kan man ofte ikke engang få et svar fra skattemyndighederne angående reglerne, uden at en konkret vare er blevet analyseret af eksterne konsulenter.

Forskelsbehandling af produkter

Skatteministeriet forventer, at ændringer kan medføre EU-retslige spørgsmål i forhold til statsstøtte eller ej. Den grundlæggende ordning i loven stammer fra før Danmarks tiltræden i EF, og derfor er en uændret lov lovlig. Også med mulig forskelsbehandling af ellers næsten ens produkter. Nogle gange er det måske det nemme svar, så ”dem nede i EU” skal have skylden for, hvorfor fødevareproducenter, importører og detailhandel skal bøvle med en så uhensigtsmæssig lov.

I detailhandelen kan næsten ens produkter blive beskattet forskelligt. Også selvom de er i direkte konkurrence med hinanden. En plantebaseret kakaodrik og en mælkebaseret kakaodrik beskattes forskelligt. Og nej; vi beder ikke om en afgift på kakaomælk, men det er absurd med forskelsbehandling mellem produkter, der er i tæt indbyrdes konkurrence.

Regnestykket bliver et administrativt arbejde

Som bager- eller konditormester kan man vælge at købe sin chokolade med eller uden afgift og så afregne ved salget af produkter. For de fleste vil det letteste være at købe chokolade med afgift. Det har dog en ulempe. Man kan nemlig komme til at begrænse ens kreativitet eller muligheder for at udvikle og sælge nye produkter. Hvis ejeren køber chokolade og betaler afgift af den ved indkøb, så kan man uden problemer komme chokoladestykker i sine muffins, men hvis han/hun får lyst til at lave en flødebolle med den samme chokolade, så skal der beregnes afgift af flødebollens samlede vægt. Minus den afgift, der allerede er betalt afgift af i forvejen. Det er et regnestykke, der på alle måder er umulig at lave.

Hvis vi kigger på romkuglen, er det samme problematik. Romkuglen har masser af afgiftsbelagte varer i sig, blandt andet marcipan og nougat samt chokolade. Afhængig af, hvordan bageren laver sin romkugle, kan chokolade f.eks. udgøre 15 gram af de godt 50 gram, hver romkugle vejer. Hvis bagermesteren nu valgte at overtrække den komplet med chokolade ville der skulle betales afgift af alle 50 gram – ikke kun de 15 gram chokolade, som den reelt indeholder. Igen vil man skulle slås med at regne baglæns og trække den allerede betalte afgift fra for at undgå dobbeltbeskatning.

Forslag fra en samlet front om en revision

Der er ikke længe til, at lagkagen med de mange lys skal på bordet. Hvis skatteministeren vil benytte sig af lovens 100 års-fødselsdag i 2022 med en yderst tiltrængt revision, er det nu, arbejdet skal sættes i gang. Bager- og Konditormestre i Danmark, De Samvirkende Købmænd og Dansk Erhverv foreslår, at der nedsættes et udvalg med repræsentanter for såvel Skatteministeriet som for de berørte brancher. Lad udvalget arbejde i hele 2020 og i starten af 2021 og hav så et lovforslag klar til Folketingets åbning den 5. oktober 2021. I den mellemliggende periode er der også tid til den nødvendige dialog med EU om sagen.

For at dette lykkes, er Bager- og Konditormestre i Danmark, De Samvirkende Købmænd og Dansk Erhverv klar til at bide til (chokolade)bollen og indgå i et udvalgsarbejde.

I hele Europa er det kun Danmark og Norge, der har en chokoladeafgift. Alene dét er utroligt. Dog har vi ingen forventninger om, at et udvalgsarbejde måtte føre til lovens afskaffelse, men en revision af loven vil alligevel være særdeles velkomment.

Romkuglen har masser af afgiftsbelagte varer i sig, blandt andet marcipan og nougat samt chokolade. Foto: Flemming Effersøe

Del:

RELATEREDE NYHEDER

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: