Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Vi har et fælles ansvar

Leder af adm. direktør John Wagner i DSK Magasinet “Vækst i politisk forbrug”: Kært barn har mange navne. Det gælder også Corporate Social Responsibility (CSR), fair trade, etisk handel, ansvarlig

Leder af adm. direktør John Wagner i DSK Magasinet “Vækst i politisk forbrug”:

Kært barn har mange navne. Det gælder også Corporate Social Responsibility (CSR), fair trade, etisk handel, ansvarlig praksis – eller hvad vi nu skal kalde det at opføre os ordentligt, hvad det vel dybest set handler om. Jeg foretrækker at kalde det ”samfundsansvar”.

Vi har alle – fra jord til bord, producenter, forarbejdningsindustrien, leverandørerne i øvrigt, grossisterne, kæderne, købmændene, kunderne og vore valgte repræsentanter på tinge – et medansvar og fælles ansvar for, at uansvarlighed i forhold til klima og miljø, menneskerettigheder osv. ikke tager overhånd som følge af kortsigtet grådighed.

Det nye DSK Magasin er helliget gode historier om praktisk samfundsansvar i vor verden. Ikke bare højstemte visioner og politiske programerklæringer, som vi kender dem fra mange engelske dagligvarekæder – og såmænd også til tider herhjemme – men konkrete handlinger til f.eks. bedre dyrevelfærd.

Det nye dyrevelfærdsmærke med op til tre hjerter er på mange måder bare en begyndelse, en rigtig god begyndelse – for de mange grise, der de kommende år får et bedre liv, for fjerkræ, der forhåbentlig meget snart bliver det næste hjerte-mærkede produkt, og for andre dagligvarer, der efterstræber anprisninger med nøglehulsmærket, fuldkornsmærket, Svanen, Blomsten osv. Jo mere fokus, der eksempelvis er på grisens velfærd, desto mere bliver vi alle opmærksomme på, at vi også på andre områder kan prioritere anderledes i forhold til pris og kvalitet – og mærker som dyrevelfærdsmærket gør det hele lidt lettere!

Selvfølgelig er det vigtigt, at der ikke går inflation i mærker. Også på det felt har vi et fælles ansvar! Men det vil tjene hele dansk dagligvarehandelen til ære – formentlig også økonomisk! – hvis der de kommende år bruges flere kræfter på at konkurrere på kvalitet og ordentlighed i stedet for pris og atter pris.

PS: De tiltag, som er omtalt her i magasinet, er eksempler. Gode eksempler! Mange andre kunne være nævnt – og alle fortjener at blive anerkendt! Desværre er det sjældent, at f.eks. Ekstra Bladet hylder dem, der gør en positiv forskel, mens eksempler på det modsatte hurtigt finder vej til forsiden – til skræk og advarsel. Også derfor lønner det sig at tage samfundsansvar!

Klik på billedet til højre for at åbne magasinet.

Del:

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: