Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Vækstkonge på erobringstogt i Risskov

Den succesrige købmand Thomas Fisker i REMA 1000 er klar til nyt væksteventyr i skarp konkurrence med discountnabo Efter fire år i Randers er den 45-årige købmand Thomas Fisker rykket

Den succesrige købmand Thomas Fisker i REMA 1000 er klar til nyt væksteventyr i skarp konkurrence med discountnabo

Efter fire år i Randers er den 45-årige købmand Thomas Fisker rykket til Risskov nord for Aarhus for at begynde et nyt væksteventyr. Han står i spidsen for bydelens splinternye REMA 1000, der ligger ved siden af Netto, som åbnede for et år siden. Begge discountbutikker er bygget på en grund, hvor der tidligere lå en tømmerhandel.

På fire år lykkedes det Thomas Fisker at skabe så megen vækst i REMA 1000 i Kristrup i Randers, at han i 2015 blev kåret af kæden som årets vækstkonge og året efter blev kåret som Gazelle-virksomhed af dagbladet Børsen for flere års markant vækst i indtjening og omsætning.

– Jeg har et meget ambitiøst mål om at nå samme omsætning som i Randers i min nye butik i Risskov allerede i år, siger Thomas Fisker, der har 25 års erfaring fra dagligvarehandlen.

Han udviklede et skarpt blik for 3-cifrede indekstal, da han for år tilbage var uddeler i SuperBrugsen i Vamdrup, som var i hård konkurrence med den effektive jyske kæde ABC Lavpris og stod foran en trussel om lukning, hvis der ikke blev skabt vækst.

Udviklingen blev vendt gennem opfølgning på rytmer og rutiner i den daglige drift, dygtige og tilfredse medarbejdere, der hjælper hinanden, sortiment, service og massiv markedsføring af lokale tilbud.

Som købmand og franchisetager i REMA 1000 kan Thomas Fisker koncentrere sig om driften i butikken, lederskab og service. Markedsføring og administration ligger på kædens hovedkontor i Horsens.

– Grundlæggende handler det om, at kunderne føler sig godt tilpas. Derfor gør jeg meget ud af, at mine medarbejdere har det godt. Det smitter af på den måde, som de møder kunderne. Dernæst skal vi selvfølgelige have vores rytmer og rutiner på plads. Jo færre fejl, vi laver, desto mere tid har vi til kunderne og til at have det sjovt sammen og lære hinanden at kende, siger Thomas Fisker.

Mens priserne i Randers har stor betydning for kundernes valg af varer, så går kunderne i det mere velstillede Risskov i langt højere grad efter kvalitet, økologi, specialiteter, convenience og gourmetoplevelser.

– I min nye butik har kunderne mindre fokus på prisen. Det gør det muligt at bringe butikkens sortiment i spil på en helt anden måde end i Randers. Ligesom jeg også kan trække på en større del af det samlede REMA 1000 sortiment, fortæller Thomas Fisker, der hurtigt har taget højde for det ændrede indkøbsmønster og derfor arbejder med sortimentet på en anden måde.

Det ses fx på hylderne med flåede tomater, hvor der lidt dyrere variant har fået mere plads. Også hylden med olier afspejler, at kunderne i Risskov gerne tager en lidt dyrere flaske olie.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Købmand Thomas Fisker har blik for medarbejdere, som kan lide at arbejde med varer og give kunderne en god oplevelse. Fotos: Flemming Effersøe

Del:

RELATEREDE NYHEDER

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: