Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Transport med mindre energi

REMA 1000 skærer ned på støj og CO2 med ny køleteknik og hybridlastbiler Som en af de første i dagligvaresektoren har Reitan Distribution investeret i nye køleanlæg på deres egne

REMA 1000 skærer ned på støj og CO2 med ny køleteknik og hybridlastbiler  

Som en af de første i dagligvaresektoren har Reitan Distribution investeret i nye køleanlæg på deres egne trailere. Det reducerer CO2-udledningen med 95 procent. Den nye køling er baseret på genbrug af CO2 fra gødningsproduktion og erstatter konventionel køling med dieselmotor og kompressor.

– Det reducerer samtidig støjen svarende til lyden fra en opvaskemaskine på 45-48 db eller en almindelig samtale. En traditionel kompressor har et støjniveau på 70 db, oplyser transportchef Preben Lyng, Reitan Distribution.

Med teknologien fuldt implementeret på alle 80 køletrailere forventer REMA 1000 årligt at kunne reducere CO2-udledningen med ca. 1.500 tons. Det svarer til udledningen fra 450 personbiler, der kører 20.000 kilometer.

Reitan Distributionscenter i Horsens servicerer 950 butikker for REMA 1000, 7-Eleven, Circle K, Q8 og OK+. Det giver en daglig transport på næsten 35.000 km svarende til jorden rundt 250 gange om året.

– Man kan også se sådan på det, at vi sender en lastbil over Storebæltsbroen 55 gange i døgnet, siger transportchef Preben Lyng, Reitan Distribution og tilføjer:

– Vores største partner er REMA 1000 med næsten 300 butikker. Kæden sætter dermed også standarden for vores værdier i distributionscenteret. REMA 1000 er discount med holdning og kvalitet til lave priser, men er også en virksomhed, der interesserer sig for hele forsyningskæden. Derfor har vi gennem en årrække investeret mange ressourcer i mere miljøvenlig køleteknik og nu også i en hybridlastbil.

Med nye køleanlæg baseret på ammoniak slipper chaufføren for at køre rundt med larmende dieselmotor og skåner miljøet for CO2. Foto: Flemming Effersøe

Fordelene ved Cryo-teknikken

Køling med den såkaldte Cryo teknik har en lang række fordele sammenlignet med traditionelle transportkøleanlæg, som anvender freon som kølemiddel i kølesystemerne, og som også har dieselmotorer og kompressorer.

Fordelene ved Cryo-teknikken er: 

  • Øget fødevaresikkerhed.
  • Reduceret miljøbelastning.
  • Støjsvagt og ideelt til natdistribution.

– CO2 er kuldioxid, som er en del af den luft, vi udånder. Den er ikke farlig for naturen, men der er for meget af den i atmosfæren, fordi vi brænder så meget fossilt brændstof af. Derfor skal vi reducere mængden af CO2 ved for eksempel at genanvende den, inden den bliver sluppet løs i atmosfæren, forklarer transportchef Preben Lyng, Reitan Distribution.

Udover at Cryo-teknikken har en langt højere effekt end traditionelle transportkøleanlæg, som ofte ikke formår at overholde de ønskede transport-temperaturer under distribution med mange døråbninger, så hæfter transportchefen sig ved bedre mulighed for at kunne levere varer om natten ved at kombinere den lydsvage køleteknik med hybridlastbiler.

– Støj er et problem ved natdistribution og transport i de tidlige morgentimer. Men Cryo-teknikken har ingen larmende dieselmotor, forklarer Preben Lyng, der sammen med JH Transport er i dialog med Københavns Kommune om dispensation til distribution i nattetimer.

Ligesom mange andre byer har også København støjrestriktioner for vareleveringer. Mange steder må man først levere varer efter kl. 7 om morgenen. Københavns Kommune er interesseret i at finde løsninger på trafikproblemerne, men skal samtidig sikre, at gældende regler for støj og forurening overholdes, så borgerne kan får deres nattesøvn, selv om de bor tæt på en af butikkerne.

Den nye hybridlastbil fra Scania er opbygget, så den kan køre ud til butikkerne om natten uden at genere beboerne i nærheden. Opbygningen består af en kasse fra Schmitz Cargobull, en lift fra Zepro og et køleanlæg fra Thermo King Cryo.

– Målet er at få lov til at komme tidligere ind til byen og levere varer, så vi kan være ude, når de øvrige trafikanter skal ind i byen og dermed undgå myldretrafik og forsinkelser, siger adm. direktør Jan Hansen, JH Transport og Logistik A/S, Brøndby og tilføjer:

– Chaufføren kan på hybridlastbilen f.eks. 300 meter før aflæsningsstedet slå drivkraften over på ren el-drift, læsse af og derefter køre derfra på ren el-drift. Efter 300 meter kan han så koble tilbage på forbrændingsmotoren.

Distributionscentret på Mars Allé i Horsens, som er arbejdsplads for 600, modtog Horsens Erhvervspris 2016 for at have igangsat nye aktiviteter, erobret nye markeder og øget beskæftigelsen.

Fakta om CryoTech. Thermo King kalder sine CO2-anlæg for CryoTech. Thermo King samarbejder med det norske energiselskab Yara, som leverer CO2 og hjælper med at opføre fyldestationerne. CO2 under tryk er i flydende form og har en temperatur på minus 60 grader celcius. Derfor skal de trailere og lastbiler, som bruger CO2-køleanlæg, være forsynet med trykbeholdere. De skal fyldes hver anden eller tredje dag – afhængig af kørselsmønster, og hvor meget CO2 køleanlæggene bruger.

Cryo-teknikken er 97 % CO2 neutralt, da den anvendte flydende CO2 opsamles i udledningen fra industrien ved opsamling fra produktionen hos raffinaderier og kunstgødning-industrien. Årsagen til, at teknikken ikke er 100 % CO2 neutralt, er, at der anvendes effekt (energi) til opsamling, filtrering, kondensering og transport af den flydende CO2.

Fakta om Scania hybridlastbiler. Hybridlastbilen er en Scania P 320 LB4X2 med en almindelig 320 hk 9 liters forbrændingsmotor med SCR-teknik, hvorpå der er monteret en hybriddel. Den afbremses ved at drive en generator (elektrisk maskine med dobbeltfunktion), der er monteret mellem motor og gearkasse. Strømmen lagres i et hurtigt opladeligt batteri, som derefter kan drive den elektriske maskine, der nu anvendes som el-motor i stedet for generator. Hybridbilen kan således genanvende bremseenergien til fremdrift og kan køre på ren el-drift over afstande på op til 2 km.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Del:

RELATEREDE NYHEDER

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: