Nyheder

Tommys ABC

19. juni 2018
             
    

Serie om unge købmænd: Som elev, ansvarlig for frugt og grønt og senere souschef brændte Tommy Andreasen for de daglige indekstal på indtjening og omsætning. De skulle helst være bedre end dagen før. Han kunne købe et stort parti varer, sætte prisen og placere varen. Med det rette miks var succesen hjemme og kunne ses på bundlinjen. Nu har han som købmand i ABC Lavprissupermarked i Randers fokus på at kunne drive succeserne og resultaterne gennem ledelse.

Købmand Tommy Andreasen, 29 år: En god købmand har først og fremmest brug for opbakning fra hjemmefronten

– Som ung og udelukkende med ansvar for dig selv, bestemmer du selv, hvor meget arbejdslivet skal fylde. Men har du en familie, så kræver det opbakning på hjemmefronten at blive en god købmand.

Det fortæller den 29-årige Tommy Andreasen, som i november i fjor kunne åbne et nyt ABC Lavprissupermarked i Randers.

Siden har han arbejdet hårdt for at få supermarkedet godt fra start og kan glæde sig over, at den på et halvt år er kommet langt over budget og markerer sig som en af kædens bedste åbninger.

ABC Lavpris har 13 butikker primært i Midtjylland og en butik i Glamsbjerg på Fyn.

Interviewet om livet som ung købmand sker samme eftermiddag, som Tommy Andreasen blev ringet op midt om natten af brandvæsenet, der var rykket ud til en brandalarm. Som ansvarlig for supermarkedet og Tranekærcentret måtte han tage turen fra hjemmet i Holstebro til butikken i Randers.

–  Det viste sig at være en falsk alarm. Men så kunne jeg jo lige så godt begynde arbejdsdagen, selv om det var kokken fire om morgenen, fortæller Tommy Andreasen og fremhæver nattens hændelse for at forklare, at det at være købmand er noget, man må være indstillet på at være enten fysisk eller mentalt 24 timer i døgnet.

Tommy er gift med Nina, der er grafiker. Parret fik deres første søn Marius for fire år siden, da han var næsten ny købmand i ABC Lavpris i Tørring. Dengang boede familien i Vejle.

– Historien som nybagt far og ”ny” købmand gentog sig i efteråret, hvor jeg åbnede kædens nye butik i Randers og blev far til Johannes. Så det siger sig selv, at jeg kun kan være en god købmand, fordi min hustru lige nu lægger en stor indsats i hjemmet. Vi har valgt at tage en dag ad gangen. Så det er ikke givet, at det skal fortsætte på samme måde i de kommende år, siger Tommy Andreasen.

Kultur i kæden

Kædens opbakning, kultur og værdier er et andet bogstav i Tommys ABC:

– For det første har vi med adm. direktør Ejvind Okholm en direkte, åben og tillidsfuld dialog med hinanden. Som flaskedreng hilste jeg tit på direktøren. For det andet er det en familieejet virksomhed, som i 1981 blev etableret i et kompagniskab af fætrene Esper og Henning Tobiasen.

– Det præger de indbyrdes relationer i koncernen og butikkerne, hvor det er helt fint at dele en øl efter arbejdstid for sammen at glæde sig over et godt resultat og næste dag på butiksgulvet være klar til at hanke op i den medarbejder, som tror, at familiefesten fortsætter, siger Tommy med et smil.

Det tredje bogstav Tommys personlige ABC handler om en lige linje fra butikkens udendørsarealer med p-pladser, kundevogne, skilte og varer til købmandens skrivebord på computeren: Der hersker fuldkommen orden for at sikre kvalitet og overblik.

Varerne stor snorlige i butikken uden, at det går ud over volumen eller torvestemningen. Tværtimod er mængden af varer og gode tilbud kodeordet i driften af butikken, som har 5.000 faste varenumre.

Også på lageret er der ryddeligt og overskueligt.

Går en runde i butikken hver morgen

– Jeg går en runde i butikken hver morgen for at tjekke, at der er varer på alle hylder. Det giver ro i sindet, når jeg selv har set, at butikken er salgsklar, så snart vi åbner døren kl. 8 for at byde dagens første kunde velkommen. Udfordringen er at holde butikken på højt niveau helt frem til at vi lukker klokken 19.

Med sammenlagt 16 år i butikker i ABC Lavpris har Tommy Andreassen kædens koncept og rammer lysende klart på nethinden, så han også kender alle de hjørner, hvor han kan stå på mål for egne beslutninger:

– Som elev, ansvarlig for frugt og grønt og senere souschef brændte jeg for, at de daglige indekstal på indtjening og omsætning skulle være bedre end dagen før. Jeg kunne købe et stort parti varer, sætte prisen og placere varen. Med det rette miks var succesen hjemme og kunne ses på bundlinjen.

– Nu har jeg mere fokus på at kunne drive succeserne og resultaterne gennem ledelse. Det er min erfaring, at jeg udviklet en god evne til at kommunikere mine mål, afstemme forventninger og samtidig gennem tillidsskabende adfærd få medarbejdere med forskellige forudsætninger til at yde endnu mere end de troede, at de kunne. Det vil jeg gerne bygge videre på i fremtiden.

Frekvensen til den gode tone tunede den unge købmand ind på, da han gennem fire år var radiovært i Ringkøbing og Holstebro. Det var i begyndelse af det nye årtusinde.

Ny skole hos købmanden

Det første kapitel i Tommys købmandsliv begyndte hos købmand Bjarne Rindom i Ulfborg, da han som lidt skoletræt knægt på bare 12 år fik lov til at tjene lidt lommepenge ved forefaldende arbejde.

– Han kunne se, at jeg kunne lide mit arbejde, og jeg fik lov at fortsætte som ungarbejder, da jeg fyldte 16 år. Og det lå ligesom i luften, at jeg en dag kunne overtage butikken. Men så gik den konkurs, selv om vi kæmpede for butikkens liv som 1 af de friske butikker, Merko, Spar og Focus.

– I stedet fik jeg en elevplads i byens ABC Lavprissupermarked. Da jeg allerede havde flere års erfaring hos den lokale købmand, kunne hurtigt tage ansvaret for frugt og grøntafdelingen.

Næste kapitel bliver skrevet den 3. august, når Bilka åbner et nyt hypermarked i det 10.000 m2 store lokale, som Kvickly har rømmet i Randers Storcenter.

– Der er jo også en købmand i Bilka, der skal have lov at sole sig i et brag af en åbningsfest. Vi byder ham velkommen og er klar til konkurrencen. Jeg er sikker på, at jeg og mine medarbejdere har fået et godt udgangspunkt ved at appellere til kvalitetsbevidste byboere, der vil handle nemt og billigt.

Tommy Andreasen mener dog, at hans egen butik sammen med Bilka og byens mange discountbutikker samlet set vil styrke Randers som handelsby:

– Der bor 65.000 mennesker i byen, vi har et opland i nord på 20 til 25 km og har 10.000 ekspeditioner om ugen. Så vi er på plads. Fordi vi har et koncept, som kunderne har taget godt imod.

Tommy Andreasen har været med til at designe indretningen af vinafdelingen i ABC Lavprissupermarked i Randers. Fotos: Flemming Effersøe
Pris- og kvalitetsbevidste kunder har fra et stort opland fundet vej til butikken i det nordlige Randers.
Den unge købmand sætter en ære i at byde kunderne velkommen til en ren butik – både udenfor og indenfor.