Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Sundhed på farten

”Freedom of choice” er blevet et strategisk fyrtårn for 7-Eleven i jagten på nye sundhedsbevidste kunder Over de seneste fire til fem år har 7-Elevens danske butikker skruet ekstra op

”Freedom of choice” er blevet et strategisk fyrtårn for 7-Eleven i jagten på nye sundhedsbevidste kunder

Over de seneste fire til fem år har 7-Elevens danske butikker skruet ekstra op for convenience, sundhed, nye varer og friheden til at vælge sit måltid på farten. Det er sket for at tage konkurrencen op med især discountbutikkernes udvidede åbningstider.

Med grødblandinger, kvalitetskager, frisksmurte sandwich og wraps, friskpressede juicer og palæo-produkter har 7-Eleven manifesteret sig som et attraktivt alternativ for de kvalitetsbevidste kunder, som kræver sundhed og ansvarlighed.

Kundernes indkøbsmønster ændrede sig radikalt fra efteråret 2012, da lukkeloven blev ophævet med undtagelse af en række helligdage.

Derfor er 7-Eleven ikke længere en rendyrket pizza-destination med colaen som naturlig ledsager. Det amerikanske begreb ”freedom of choice” er blevet et strategisk fyrtårn i jagten på nye sundhedsbevidste kunder.

Samtidig er 7-Eleven de senere år blev kendt for at gå foran med nye varer.

– Vi balancerer sortimentet mellem store, kendte mærkevareleverandører og mindre producenter, som kan give os noget unikt i forhold til innovation og differentiering, siger adm. direktør Jesper Østergaard, der jævnligt sender sine indkøbere på studieture til New York og London for at hente inspiration.

Særlige egenskaber

– I en periode har der været fokus på produkter, hvor frygt eller fravalg har fået kunderne til at vælge et bestemt produkt frem for et andet. Det kan f.eks være produkter uden lactose eller gluten. Nu er trenden, at nye produkter bidrager med positive eller særlige egenskaber, forklarer Jesper Østergaard.

Den erkendelse var bl.a. medvirkende til, at der for et par år siden blev taget kontakt til folkene bag Palæo- restauranterne. Palæo var startet af kokken Thomas Rode, der dengang var køkkenchef på Kong Hans og kendt for at tilberede stenalderkost.

Siden har en række Palæo-produkter slået rod på hylderne i mange af kædens butikker. De breder sig fra de største byer og ud til mindre byer over alt i landet.

Madbar fuld af sundhed

Seneste har 7-Eleven taget Ration-madbarer fra Feel Good Company ind i sortimentet. Målet er er gøre op med en jungle af forskellige madtrends, der hver især prædiker egen variant af sundhed. Med Ration får kunden et mellemmåltid, der er sundt og indeholder et helt æble. Så slipper man for, at blodsukkeret tager en rutsjebanetur.

Sammen med Cofoco har 7-Eleven også eksperimenteret med en pop-up restaurant i Huset i Magstræde i centrum af København. Formålet var at vise nogle af de friske råvarer, som 7-Elevens samarbejdspartnere GRØD, Brødflov, Møllerup Gods, Simply Chocolate og Cofoco normalt arbejder med.

– Andelen af sundere alternativer udgør i dag næsten dobbelt så stor en andel sammenlignet med for to år siden. De friske alternativer på farten er en god måde for os at nå kunderne, når behovet opstår i løbet af et døgn, forklarer Jesper Østergaard og tilføjer:

– Væksten kommer fra sund mad. Jeg føler, vi har ramt en niche med at servicere folk, der skal fra A til B, og som har brug for løsninger, jeg plejer at kalde lødige.

Artiklen har været bragt i DSK Magasinet “Vækst i politisk forbrug”.

 

 

 

Adm. direktør Jesper Østergaard har forvandlet 7-Eleven fra en pizzadestination til en butik med mere vægt på sundhed og nyheder.

 

 

 

Kaffe med god samvittighed

7-Eleven har i foråret lanceret økologisk og fairtrade kaffe i sine butikker. Både bønner og mælk er nøje udvalgt af et eksperthold af baristaer.

Den skummede mælk er desuden udviklet i samarbejde med Naturmælk.

Men der er ikke kun kælet for smagsløgene for dem, der elsker deres creme på espressoen og det bløde mælkeskum på toppen af deres cappuccino.

Filterkaffen er afbalanceret med en rund syrlighed og noter af tørret frugt og chokolade i eftersmagen.

Bønnerne er fra Peru, Honduras og Mexico, mens den espressobaserede kaffe er levende og fyldig med en dvælende syrlighed og afslørende noter af friske eksotiske frugter og kakao i eftersmagen. Espressobønnerne er fra Peru, Honduras, Nicaragua og Etiopien.

Kopperne er desuden 100 pct. plantebaserede.

 

Del:

RELATEREDE NYHEDER

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: