Spring til indhold

Stigningen i antallet af butikstyverier kalder på politisk handling

Den store stigning i antallet af butikstyverier er en uholdbar situation for detailhandlen og skaber en række unødvendige byrder og frustrationer for både de ansatte og butiksejere.

Af Mette Høgh, formand for HK Handel og Jannick Nytoft, adm. direktør hos de Samvirkende købmænd.

Den store stigning i antallet af butikstyverier er en uholdbar situation for detailhandlen og skaber en række unødvendige byrder og frustrationer for både de ansatte og butiksejere.

Antallet af anmeldte butikstyverier er eksploderet og nåede næsten 6.000 anmeldelser i første kvartal 2023. Det er det højeste antal siden 2004. Et stigende antal butikstyverier gør arbejdsdagen utryg for de ansatte i butikkerne og påvirker arbejdsmiljøet, men butikstyverierne rammer også købmændene rigtig hårdt. 

Det påvirker samtidig retsbevidstheden. Det er på ingen måde rimeligt at en branche i den grad skal udsættes for så massive udfordringer i forhold til kriminalitet – uden at der bliver grebet ind.

Medarbejderne er hjørnestenen i landets butikker, men mange medarbejdere føler sig utrygge, da butikstyvene er blevet mere rå og konfronterende i deres adfærd. Det betyder, at flere og flere medarbejdere har en stor bekymring for deres sikkerhed og en frygt for konfrontation i dagligdagen.

Samtidig med en dårligere trivsel oplever købmændene store økonomiske tab som følge af stjålne varer og en lang række af unødvendige opgaver i forbindelse med håndteringen af butikstyvene. Når butikstyverierne stiger, er der behov for øgede sikkerhedsforanstaltninger i butikkerne, hvilket medfører ekstra udgifter for butikkerne.

Der er behov for, at udviklingen i antallet af butikstyverier bliver standset og at problemet bliver taget alvorligt. Det kalder i den grad på politisk handling. Problemet vil næppe forsvinde, men det skal ikke fylde så meget hos hverken medarbejdere eller butiksejere som det gør i dag – det er ikke acceptabelt. Derfor opfordrer vi i fællesskab regeringen til at gribe ind – det skylder vi både de ansatte, de forretningsdrivende og vores kunder.

Del:

RELATEREDE NYHEDER

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: