Nyheder

SPAR bygger internationalt på Teglholmen

6. juni 2019
        
    

Den jyske købmand Ronnie Borregaard med flair og smag for københavnerlivet skal stå i spidsen for SPAR’s nye flagskib i hovedstaden

Beboerne i den sydlige del af København, nærmere Teglholmen, kan fra efteråret handle i SPAR, som konceptmæssigt vil trække på SPAR International. Det er verdens største kæde af købmænd med over 13.000 butikker i 48 lande.

Den danske udgave af SPAR vil være metropolens bud på det moderne indkøbssted, hvor det bliver nemt, bekvemt og rart at handle. Butikkens nærmeste konkurrenter er Netto og Irma.

Ronnie Borregaard kommer til at stå i spidsen for en ny SPAR med stort sortiment af økologi, to-go, convenience, drikke og friske varer.

SPAR har hentet den jyske købmand, Ronnie Borregaard fra MENY i Randers, til at ramme de københavnske hjerter og maver med den nyeste butik i SPAR-kæden.

Købmanden får stor indflydelse på sit sortiment og lover en butik, der giver kunderne et stort udvalg af økologi-, vegetar- og veganske produkter samt sunde alternativer.

Den 31-årige købmand har erfaring fra flere store dagligvarebutikker i hovedstaden og har været med til at sikre betydeligt forbedring af top- og bundlinje i flere butikker.

Klitmøller viser samme takter

I Danmark har SPAR sammen købmand Mikael Konradsen i Klitmøller allerede givet en smagsprøve på, hvordan kæden vil manifestere sig som lokalområdets førende nærbutik – nu blot i en moderne bydel i København.

Da butikken i Klitmøller åbnede den 4. april i år efter en omfattende modernisering og udvidelse, konstaterede kædens direktør, Richo Boss, at det var ”en af Danmarks flotteste SPAR-butikker”.

– Jeg kender Richo Boss fra min tid i Coop, hvor han var salgsdirektør. Da jeg på grund af private omstændigheder stod for at skulle flytte tilbage til København, kom SPAR-projektet som sendt fra himlen, siger Ronnie Borregaard.

Han stoppede som købmand i MENY på Bøsbrovej i Randers den 1. juni for at være med til at udvikle og forberede den nye SPAR på Teglholmen.

Fokus på potentialer

Selv om Ronnie Borregaard, der er uddannet finansøkonom i 2011, ikke har taget den traditionelle vej ind i dansk dagligvarehandel og heller ikke har en formel butiksuddannelse, har han bevist, at han kan identificere potentialet blandt medarbejdere, beliggenhed, koncept, markedsføring og kommunikation på sociale medier.

– Jeg har vist, at det kan lade sig gøre at forbedre både top- og bundlinje i butikker, som har været et prestigeprojekt for ejerne ved at finde frem til det, som virker i den aktuelle situation og tilpasse konceptet til kundernes hverdag og weekend, siger Ronnie Borregaard.

Drømmen om en fremtid som ejendomsmægler i det jyske fortonede sig, da han flyttede til København og sammen med uddeleren i SuperBrugsen på Islands Brygge fik sat gang i en positiv udvikling og blev hurtigt forfremmet til ferskvarechef i butikken.

Det sendte ham videre til SuperBrugsen Matthæusgade på Vesterbro i København, hvor han var souschef, inden turen gik videre til Brugsen på Hovedbanegården i 2015.

Her var han med i en video, der blev et viralt hit og set af over 100.000. Han markedsførte sammen med sin kollegaer butikken på en anderledes og kreativ måde, hvad der udløste en belønning på 10.000 kr. fra Coop til butikkens medarbejdere.

Det ruller i familien

Med en tvillingebror, der har været slagtermester i et par af Dagrofas butikker, og en far, der har været rundt i flere hjørner af dansk dagligvarehandel; blandt andet som salgschef og købmand i Pisiffik i Grønland, har butikslivet altid været nærværende for Ronnie Borregaard.

Han glæder sig nu til et københavner-comeback, når den nye SPAR åbner på Teglholmen, og han tager skridtet videre i branchen som købmand i SPAR-familien.

Ronnie Borregaard er klar til at medvirke til at skabe et SPAR koncept, der passer til København. Fotos: Flemming Effersøe.