Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Smag & stem

Færdigretter og kødpålæg med mindre salt og lettet for fedt er blandt de næsten 30 Nøglehulsmærkede fødevarer, der bejler til titlen i Fødevarestyrelsens konkurrence om ”Årets Nøglehulsprodukter 2017” I samarbejde

Færdigretter og kødpålæg med mindre salt og lettet for fedt er blandt de næsten 30 Nøglehulsmærkede fødevarer, der bejler til titlen i Fødevarestyrelsens konkurrence om ”Årets Nøglehulsprodukter 2017”

I samarbejde med blandt andre DSK gennemfører Fødevarestyrelsen i perioden fra torsdag d. 9. marts til søndag d. 26. marts 2017 en landsdækkende Nøglehulskampagne.

Kampagnen har fokus på at nå ud til især ufaglærte og kortuddannede mænd og kvinder over 35 år. Kampagnen gennemføres bl.a. i detailbutikker, bagere, kommuner, 3F, Falck Healthcare og Saltpartnerskabet.

Fødevarestyrelsen har indgået et samarbejde med fire af mændene fra Danmarks Radios program ’Rigtige mænd’, sæson 1. Disse mænd er talspersoner i kampagnen, da de på egen krop har oplevet, hvor meget det betyder at skifte livsstil og spise lidt sundere i forhold til energi og overskud i hverdagen.

Klik her for at se filmen med de fire rigtige mænd.

Kampagnens budskab

Kampagnens slogan er ’Spis sundt – uden det gør ondt’. Dette slogan skal signalere, at det ikke behøver være kedeligt og besværligt at spise sundt – man skal blot kigge efter Nøglehulsmærket.

Kampagnens hovedbudskab er, at Nøglehulsmærket mad smager godt, og dagligvarebutikkerne bugner af gode og lækre Nøglehulsprodukter.

Kåring af ’Årets Nøglehulsprodukter 2017’

Fødevareproducenter, dagligvarebutikker, bagere o. lign. har haft mulighed for at indstille Nøglehulsmærket brød, pålæg, ost og færdigretter til konkurrencen ’Årets Nøglehuls-produkter 2017’.

I kampagneperioden kan de danske forbrugere stemme på deres Nøglehulsfavoritter blandt de nominerede produkter i konkurrencens forskellige kategorier inden for brød, pålæg, ost og færdigretter.

De fødevarer, som får flest forbrugerstemmer, vinder titlen som ’Årets Nøglehulsprodukt 2017’. Vinderne kåres til en kåringsevent torsdag d. 6. april.

Forbrugerne kan stemme på www.nøglehullet.dk eller på stemmesedler i butikker og hos samarbejdspartnere. Der er 28 gavekort á 2.000 kroner og 10 gavekort á 1.000 kroner på højkant.

Fakta om Nøglehullet: Nøglehullet er Miljø- og Fødevareministeriets officielle ernæringsmærke, der på en enkel og synlig måde gør det nemmere for forbrugerne at finde de sundere fødevarer. Fødevarer med Nøglehullet lever op til et eller flere krav for indholdet af fedt, sukker, salt eller kostfibre.

Læs mere på www.altomkost.dk/noeglehullet/

Resultater med Nøglehullet

• 92 % af danskerne kender Nøglehullet

• 69 % af danskerne forbinder Nøglehullet med et sundere valg

• 49 % af danskerne ved, at det er et ministerielt mærke

• 71 % af danskerne har tillid til mærket

• 44 % af danskerne går i meget høj grad, høj grad eller i nogen grad efter Nøglehulsvarer, når de handler

• Over 2.500 Nøglehulsprodukter (Nielsen 2015)

Kilde: YouGov-analyse, november 2015

Del:

RELATEREDE NYHEDER

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: