Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Server pasta-pesto med stolthed

Indkøbs- og marketingdirektør Anders René Jensen fra REMA 1000 serverer sin tanker om fremtidens madlavning i Madtanker#1 Madkulturens årlige undersøgelse af danskernes mad- og måltidsvaner peger på, at vores madlavning

Indkøbs- og marketingdirektør Anders René Jensen fra REMA 1000 serverer sin tanker om fremtidens madlavning i Madtanker#1

Her kan du hente Madtanker#1.

Madkulturens årlige undersøgelse af danskernes mad- og måltidsvaner peger på, at vores madlavning er under kraftigt pres.

– Vi laver mindre og mindre hjemmelavet mad, og den mad, der ender på tallerkenen, må helst ikke tage mere end 15 minutter at tilberede. Dermed risikerer vi at ende der, hvor mange ikke længere kan tilberede et måltid mad selv, siger Judith Kyst, som er direktør i Madkulturen, der står bag undersøgelsen.

Hun advarer om, at madlavning ikke må blive for en gastronomisk elite: – Vi har på tværs af maddanmark et kollektivt ansvar for, at vi som befolkning også i fremtiden kan lave mad selv.

Hvis danskerne fortsat skal lave mad selv, kræver det nye svar og løsninger. Derfor har Madkulturen nedsat en tænketank, som skal gentænke danskernes madvaner. Blandt de 19 medlemmer er DSK’s adm. direktør John Wagner og indkøbs- og marketingdirektør i REMA 1000 Anders René Jensen.

De mener begge, at det bl.a. handler om at hjælpe kunderne med det, de ikke gider bruge tid på, f.eks. snitte og vaske grøntsager.

I Danmark er der lang tradition for, at et rigtigt aftensmåltid er lavet fra bunden. Op gennem 2000’erne gjorde 30-minute-meals indtog i de danske køkkener, og i dag skal det hjemmelavede måltid også kunne tilberedes i en vældig fart. Helt ned til 15 minutter. Og så skal det i øvrigt være sundt, varieret, bæredygtigt, børnevenligt og se godt ud til Instagram.

Alene de seneste tre år er andelen af danskere, der laver hjemmelavet mad, faldet fra 55 til 48 procent. Samtidig er dét at spise sammen blev til ‘fællesspisning’, og madlavning er i stadig højere grad blevet til en hobby, som vi betaler i dyre domme for at dyrke.

– Vi stiller for høje krav til, hvordan vores madlavning skal se ud. Det går ud over hverdagsmaden og dermed noget helt centralt i vores madkultur. Drop ideen om alle de fancy idealer i hverdagen, og sænk skuldrene til et realistisk ambitionsniveau, siger Anders René Jensen og tilføjer:

– Det er på tide, vi gør op med præstationskøkkenet og bærer vores pasta-pesto med stolthed. Og det synes jeg faktisk, at vores kunder i REMA 1000 har indset. Det hakkede kød, pastaen og de flåede tomater har ikke tabt terræn til udespisningen.

Han understreger, at det heller ikke handler om, at en ny generation nødvendigvis skal lave frikadelle som mormor gjorde det: – Men vores børn skal kunne lugte, om en fisk er for gammel, og klare sig uden en app, når de skal koge kartofler.

Den erfarne indkøbs- og marketingdirektør mener, at madlavning er vigtig for samværet med familien. Og det gør ikke noget, at man får hjælp fra de mange tilgængelige convenience-produkter som snittede grøntsager og færdige pizzabunde.

– Vi skal have nulfejlskulturen ud af køkkenet og stoltheden tilbage. Også selv om vi ‘bare’ serverer pasta med pesto, siger han.

Indkøbs- og marketingdirektør Anders René Jensen (tv.), REMA 1000, og landmand Svend Brodersen fra Gram Slot har succes med gennem forbrugerindsigt at produktudvikle og markedsføre råvarer, som bliver til produkter på REMA 1000s butikshylder. De er madtanker omsat til handling og discount med holdning. Foto: Flemming Effersøe

Del:

RELATEREDE NYHEDER

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: