Spring til indhold
Søg
Close this search box.

DSK’s fødevarekonsulent: Respekt for maden

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Ny kampagne vil minde forbrugerne om, at fødevarer er en værdifuld ressource, der er for god til at blive smidt i skraldespanden Maden begynder sit friske liv hos bonden og

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Ny kampagne vil minde forbrugerne om, at fødevarer er en værdifuld ressource, der er for god til at blive smidt i skraldespanden

Maden begynder sit friske liv hos bonden og sygner ofte hen i køleskabet for at ende som værdiløst organiske materiale i skraldespanden. Det sætter en ny film spot på for at ruske op i vores mangel på respekt for de gode råvarer, der kunne have gjort smagsløgene glade og givet næring til et godt liv for mennesker.

De seneste analyser fra Miljøstyrelsen vurderer, at madspildet i hele værdikæden udgør over 700.000 tons i Danmark. Og madspildet er størst hos forbrugerne.

Derfor er landmænd, producenter og butikker for første gang gået sammen om en kampagne, der skal genvinde forbrugernes respekt for maden og dermed reducere madspildet.

Initiativet og kampagnen er udviklet i regi af Partnerskab for Mindre Madspild i et samarbejde mellem Landbrug & Fødevarer, De Samvirkende Købmænd, REMA 1000, Coop, Stop Spild af Mad og Mindshare. Projektet er er støttet økonomisk af Miljø- og Fødevareministeriet.

Kampagnen består af en film, som vises første gang om morgenen den 26. september som optakt til Fødevaredagen.

Den nye film viser de forskellige trin i værdikæden, som maden gennemgår – og dermed det arbejde, som der lægges i den liter mælk eller dét æble, som forbrugere ubesværet henter hjem fra supermarkedets hylder. Men for en stor dels vedkommende ligeså ubesværet bliver til madspild.

Målgruppen for kampagnen er danskere i hele landet på 25-45 år. Det betyder, at kampagnen har som ambition at slå igennem hos børnefamilier.

– Madspild af blot et af mange konkurrerende dagsordener eller hensyn i køkkenet, siger DSK’s fødevarekonsulent Anne-Marie Jensen Kerstens.

Som eksempler på dagsordener peger hun på mad som børnene vil spise, en travl hverdag, sundhed og økologi Hun har selv mindre børn og oplever selv, hvordan en travl hverdag kan kollidere med en god planlægning, der begrænser madspild.

– Ingen mennesker synes, det er fedt at smide mad ud – men vi har forskellige bevæggrunde til, hvorfor vi gør de, siger hun.

Respekt for maden har identificeret seks forskellige forbrugertyper, som alle har forskellige bevæggrunde til, hvorfor noget mad bliver til madspild.  Selv betragter DSK’s fødevarekonsulent sig som en kombination af ”Madplans-Morten” og ”Sunde-Sofie”.

”Madplans-Morten” har en madplan, som han holder sig stringent til. Hvis Morten kun skal bruge en halv blomkål, så bruger han kun en halv blomkål.

”Sunde-Sofie” vil som navnet antyder gerne være sund, så hun køber masser af grøntsager. Men det er ikke altid Sofie får spist det hele.

”Har-jeg-nu-hørfrø-derhjemme-Hanne” er typen, der ikke lige kan komme i tanke om, om hun allerede har hørfrø hjemme i skabet. Så for en sikkerhedsskyld køber hun ekstra.

”Det-skal-se-godt-ud-Dennis” er typen, der smider salaten ud, hvis den ser lidt brun ud, eller kasserer hele broccolien, selv om den kunne reddes ved at skære lidt fra.

”Knapt-så-eksperimenterende-Ellen” stråler ved synet af den fine blomkål i årstidskassen, men hun aner ikke, hvad hun skal bruge den til.

”Der-skal-ikke-mangle-noget-Ditte” er hende, der altid får købt for meget. For det ville jo være lidt pinligt, hvis der ikke var nok på bordet.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_video link=”https://player.vimeo.com/video/233790259″ title=”Se salatens kranke skæbne…”][/vc_column][/vc_row]

Del:

RELATEREDE NYHEDER

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: