Nyheder

REMA 1000 værdier vandt over blå blink

31. maj 2018
             
    

Den 26-årige Nina Nielsen nyder sit nye job som købmand i REMA 1000 i Kolding. Som ung drømte hun om en fremtid i politiet

Serie om unge købmænd: Det er værdierne, som gør, at den 26-årige Nina Nielsen er købmand i REMA 1000. Uden værdierne og konceptet havde hun ikke satset på en karriere i dagligvarehandlen. Selv om hun gik på gymnasiet og var god til idræt og matematik, var hun ikke en udpræget ”boglig type”. Da købmanden i Fredericia tilbød hende en plads som elev, tænkte hun. ”Hvorfor ikke? Så kan jeg altid søge ind til politiet, når jeg har fået lidt erhvervserfaring og opfylder kravet om at være fyldt 21 år”.

 

Nina Nielsen har nemt til smil, og hendes sans for struktur og planlægning har givet hende en god start som ny købmand i REMA 1000 på Gefionvej i Kolding. Hun begyndte med en tjans i kassen for 11 år siden i REMA 1000 i Fredericia, mens hun ventede på at blive gammel nok til at søge ind til politiet.

Nu er drømmen om de blå blink og den ensfarvede blå politiskjorte i stedet blevet til den blå-hvid ternede REMA 1000 skjorte, som for Nina Nielsen står som symbolet på en travl og dynamisk hverdag med frihed sat i system og forankret i otte kulturelle værdier.

– Det er værdierne, som gør, at jeg kan se mig selv som købmand i REMA 1000. Uden værdierne og konceptet havde jeg ikke satset på en karriere i dagligvarehandlen, siger Nina Nielsen, 26 år.

Selv om hun gik på gymnasiet og var god til idræt og matematik, var Nina Nielsen ikke en udpræget ”boglig type”, og da købmanden i Fredericia tilbød hende en plads som elev, tænkte hun: ”Hvorfor ikke? Så kan jeg altid søge ind til politiet, når jeg har fået lidt erhvervserfaring og opfylder kravet om at være fyldt 21 år”.

Livsstil

Kort tid inde i elevtiden kunne hun mærke, at værdierne og konceptet blev mere end ord på et stykke papir og varer på hylderne. Det blev mere og mere en livsstil, og tanken om en fremtid som købmand begyndte at fylde.

– At have ansvar for en butik er billedligt talt som en ligning med mange ubekendte. Det pirrer min lyst til at skabe struktur og se faktorerne gå op i en højere enhed. Der er en form for indre logik i matematikken, som jeg synes, at man godt kan overføre til købmandskabet.

– Deadlines, bestillinger, planlægning af arbejdstid, opfyldning af varer, mødet med kunderne og udvikling af medarbejdere med vidt forskellige forudsætninger kræver et godt overblik. Heldigvis er kulturen i REMA 1000 sådan, at man har en stor grad af frihed til selv at planlægge sine opgaver i butikken i et system af struktur, hvor kæden klarer logistik, sortiment, markedsføring og HR.

Talenthold

Som færdiguddannet elev fortsatte hun i Fredericia som souschef og blev senere optaget på det 2-årige talenthold fordelt med et år i REMA 1000 Erritsø og et år i REMA 1000 Middelfart, hvor hun blev et ekstra år i butikken som souschef.

Inden hun den 5. april i år fik nøglerne til REMA 1000 på Gefionvej i Kolding, fik hun chancen for at teste sig selv som ansat købmand otte måneder i Fredericia.

– Jeg prøvede nogle forskellige ting af i butikken uden at tænke på min personlige økonomi. Det har helt klart gjort det lettere for mig at tage skridtet fuldt ud med personligt økonomisk ansvar her i Kolding, siger Nina Nielsen, der har ansvaret for en butik, der åbnede for 12 år siden, og de seneste fem år har været drevet af købmand Jesper Thing, som har fået ny butik i Fredericia.

– Jesper var meget vellidt af kunderne, som er købestærke og kvalitetsbevidste. Men jeg glæder mig til at løfte arven efter en dygtig købmand. Og jeg vil arbejde hårdt for ikke at skuffe kunderne. Og helst vil jeg jo gøre den endnu bedre. Kunderne skal kunne forvente en venlig og imødekommende butik, hvor der er pænt og rent. Der skal være en rød tråd, som binder butikken sammen og giver mening for kunderne.

Konkurrencerytter

Selv om Nina har travlt i butikken, har hun ikke lagt sin passion for dressurridning på hylden. Hun har to dressurheste på stald og bruger stadig mange timer på at træne i ridehallen.

– Desværre er hestene ikke i topform efter skader. Så konkurrencer er sat på stand by. Og jeg melder mig først klar, når jeg og hestene er 100 pct. i form. Jeg ville heller ikke være købmand før, at jeg syntes, jeg var 100 pct. klar mentalt, fagligt og personligt.

Nina kan mærke det på hestene, hvis hun tager sit arbejde i butikken med ind i ridehallen. De nægter at samarbejde, før hun er nærværende og har sin koncentration rettet mod dem.

– Hestene giver mig en pause fra jobbet. Og når jeg virkelig har brug for at koble helt af, tager jeg en ridetur i skoven. Hestenes adfærd minder mig om, at det også er vigtigt at være 100 pct. på i forhold til sine medarbejdere. Hvis de ikke kan mærke og se, at man brænder for arbejdet og har planer for at gøre det bedre, så begynder det at gå ned ad bakke med motivationen og dermed indsatsen, siger Nina Nielsen, der er arbejdsgiver for fire fuldtidsansatte, en elev, et par fleksjobbere og ungarbejdere.

Nina Nielsen kunne som 26-årige i foråret overtage sin egen REMA 1000 butik i Kolding. Hun var først på prøve som købmand hen over vinteren i Fredericia. Foto: Flemming Effersøe