Købmand Torben Henning Nielsen sætter strøm til sin butik i Nørreport Centret i Holstebro
Den 46-årige Torben Henning Nielsen er kendt som REMA 1000’s jyske svar på western-sheriffen John Wayne. Efter 25 år i kæden kender han de fleste på prærien og skyder med skarpt købmandskab: Høj butiksstandard, ordentlig behandling af kunderne, som han og medarbejderne altid er i øjenhøjde med.
– Jo bedre vi behandler vores kunder, desto mindre betyder det, når vi skyder forbi. Vi kan ikke altid ramme plet, hvis der skal være plads til at tage chancer, siger Torben Henning Nielsen, der driver REMA 1000 i Nørreport Centret i Holstebro sammen med hustruen Dorte.
– Vi har den aftale, at jeg bestemmer i butikken, og hun bestemmer hjemme i Hjerm otte kilometer fra butikken, siger Torben Henning Nielsen.
Parrets to ældste børn på 15 og 18 år arbejder også i butikken. Og den 3. og yngste giver en hånd med, når der er status, og de mange varer skal tælles op.
Købmandsdyder og knofedt
Han fik12 timers betænkningstid af regionschefen, da han overtog butikken i 2004 i Holstebro. Torben Henning Nielsen havde ellers sikret sig en solid position som købmand i REMA 1000 i Struer gennem 10 år.
– Jeg nåede vel ikke at tænke mig om og skød fra hoften, da jeg meldte ind i kampen om en butik, som krævede masser at tørt krudt, siger Torben Henning Nielsen.
Med ammunition i form af basale købmandsdyder og knofedt fik han butikken på ret kurs, så den siden har været en god og stabil ramme for familie, medarbejdere og mange loyale kunder.
Til oktober åbner den 5. REMA 1000 i byen, og købmanden konstaterer, at der er plads til dem alle: – Konceptet, kæden og kulturen gør os alle til vindere.
Da butikschefen blev hvid i ansigtet
Sådan så det dog ikke ud set fra Løvbjerg i Farsø, hvor Torben Henning Nielsen i 1994 havde været 1. mand i et halvt år, da butikschefen helt hvid i hovedet meddelte, at de var blevet solgt til REMA 1000. De vidste ikke, hvad det var.
– Vi fik lov at fortsætte i butikken, som var den 4. butik, der blev konverteret til det nye franchisekoncept i Danmark. Og efter tre måneder kom regionschefen og spurgte, om jeg var interesseret i at få min egen butik i Struer, fortæller Torben Henning Nielsen.
Han var 21 år og havde mindre end et års ledererfaring som 1. mand, så han tænkte, at det nok ikke var en god plan. Det skortede heller ikke på advarsler fra sælgere og kolleger.
– Min butikschef sagde, at jeg jo bare kunne forlange en så høj løn, at jeg ikke ville få jobbet. Som sagt så gjort. Dog med uventet udfald. Jeg kunne begynde næste dag, fortæller Torben Henning Nielsen.
Han måtte have intern revision med fra kæden for at overbevise banken om, at det var en god ide at investere i denne unge købmand. Efter fire år med butikken var han igen gældfri.
At købmanden siden har været god til ikke bare at bruge tørt krudt; men også sætte strøm til butikken, kan måske forklares med en drengedrøm om at blive elektriker. Han havde været i praktik som elektriker. Men han skulle også i praktik på endnu en arbejdsplads.
– På vej til skole i 9. klasse mødte jeg den to år ældre Poul H. Andersen, der var i lære hos Løvbjerg i Struer. Han spurgte, om jeg ville i praktik i butikken en uge. Resten er jo som bekendt en god historie, og Poul er i dag regionschef i REMA 1000.
Bagland og butik spiller sammen
Efter 25 år i kæden peger han på to afgørende faktorer for, at det er lykkedes at udvikle en kæde med over 330 butikker: – Jeg bruger kun tre timer på kontoret om ugen. Administration fylder meget lidt i min hverdag, fordi kæden har taget sig af papirarbejdet.
Han peger også på, at ”det bare ruller” for logistikken. Selv om han får mellem 23 og 26 anløb per uge fra Reitans lager, så kommer varerne punktligt og pakket, så det er nemt at håndtere for medarbejderne.
– Det er en imponerende logistikmæssig bedrift. Det første år fik jeg pålæg leveret hver fredag. Nu får jeg en mail inden klokken 14 alle ugens dage med besked om, hvornår jeg næste dag modtager tre paller med pålæg. Chaufføren rammer altid plet inden for en halv time. Det er fantastisk.
– Også butikssupporten er altid en super oplevelse. Det er tydeligt, vi spiller på samme hold. Kollegerne på hovedkontoret er fantastisk hjælpsomme. Der er en kultur, som i den grad binder butikker og bagland sammen. Og det er uden tvivl en fortjeneste, som vi kan tilskrive vores adm. direktør Henrik Burkal, lyder det sidste skudsmål fra købmanden i Holstebro.