Nyheder

Pokalerne i skabet er symbol på det gode købmandskab

8. september 2017
             
    

Max Skov Hansen droppede ud af 3. g for at udleve drømmen om købmandskabet. Nu kan han fejre fem år som købmand i REMA 1000 med masser af pokaler i skabet

Verdens bedste badmintonspiller Viktor Axelsen stod med sin kurv mellem tomater og pasta i REMA 1000 på Søndre Fasanvej i Valby, da han blev spottet af den 42-årige købmand Max Skov Hansen.

– Jeg havde virkelig lyst til at gå hen til ham og give ham en kæmpe krammer for sin enestående indsats, der har krævet ufattelige afsavn. Han har vundet den ypperste pokal inden for sit felt og gjort os stolte som nation.

Købmand Max Skov Hansen fortæller historien for at forklare, hvad der driver ham: – Jeg er ærgerrig og ærekær. Jeg vil gøre det bedre hele tiden sammen med mine medarbejdere. Vi nyder anerkendelsen for vores købmandskab, når pokalerne står og funkler i skabet.

Siden Max Skov Hansen for fem år siden fik ansvaret for den midlertidige REMA 1000 i Carlsberg Byen og fra november i fjor for butikken i Valby, har han og medarbejderne hjemtaget stribevis af pokaler.

Blandt de største trofæer er kåringen som Årets Butik i 2014 i Carlsberg Byen og samme år for at have rundet en butiksomsætning på 100 mio. kr. inkl. moms.

Tallet var vokset yderligere 20 pct., da butikken måtte vige pladsen for den fortsatte udvikling af Carlsberg Byen med nye boliger. I stedet er et nyt eventyr begyndt på den anden side af Valby Bakke med Lidl som nabo og Irma rundt om hjørnet.

Tillid avler succes

Takterne fra den gamle butik er sat på skinner i den nye: Ambitionen er at runde 100 mio. kr. i årlig omsætning i 2019. Købmanden peger op på væggen med otte enkle levesætninger, som er formuleret af kædens norske grundlægger Odd Reitan. Nu er det sønnen Ole Robert Reitan, der sætter kursen for REMA 1000 i Danmark og Norge.

– Levesætningerne udtrykker filosofien bag REMA 1000 og er vores DNA. Jeg udlever det sammen med mine medarbejdere.  De tør selv og vil selv. Fordi jeg viser dem tillid. De får lov at fejle, men vokser til det dobbelte, når de også får lov til at opleve og tage æren for egne succeser, forklarer Max Skov Hansen, der også glæder sig over, at kæden på landsplan oplever medvind.

– Kædens udvikling er med os. De seneste seks uger har REMA 1000 vundet to ekstra procent af markedet – retfærdigvis hjulpet på vej af lukningen af KIWI.  Vi har nu 295 butikker. Når den nye butik i Brøndby Strand åbner den 21. september, har kæden åbnet fem nye butikker på fire uger, siger Max Skov Hansen.

Efter planen runder discountkæden 300 butikker til november. Det giver 22 nye butikker i 2017. Og denne vækst fortsætter de kommende år for at rykke ind på rivalen Netto.

Tysk discountnabo

Som købmand med fingeren på den lokale markedspuls og et altid vågent øje, der ser muligheder frem for begrænsninger, og et stærkt kædekoncept i ryggen, glæder Max Skov Hansen sig til dysten med den tyske discountnabo:

– Jeg tjekker altid vejrudsigten for at tage bestik af, hvad vi skal satse på i sortimentet. Regnvejret i denne uge koster dyrt på omsætningen. Det er slut med lette sommersalater. Men meget hiver vi hjem igen ved at være først med supper, rodfrugter, oksespidsbryst, oksesteg til gryde osv. Kvaliteten er i top og prisen i bund. Vi tjener penge på marginalerne ved at sælge i rå mængder. Vi tror på varerne.

– Desuden har vi med 1.200 salgskvadratmeter dobbelt så meget plads at boltre os på som konkurrenten. Og så vil jeg vove den påstand, at jeg har de bedste medarbejdere. De er dygtige og flittige. De tager ejerskab over butikken. Medarbejdere i kasselinjen tør se kunderne i øjnene og kan kende forskel aubergine og courgette. Jeg ser min rolle som den, der passer godt på medarbejderne og sørger for, at de inspireres og spiser sundt. Det handler jo om at være i form til at vinde pokaler.

Ud og ind med koncepter

Butikkens italienske marmorfliser er eneste spor af omskiftelige tider, hvor lokalet oprindeligt rummede en GOBI, siden SuperBest, SUMA og EuroSpar. REMA rykkede først ind efter en total modernisering af butikslokalet i efteråret 2016.

– På sin vis fortæller de mange forskellige butiksformater noget om forandringen af dagligvaremarked gennem de seneste tre årtier, hvor discountbutikkerne har erobret op mod halvdelen af markedet, fortæller Max Skov Hansen, der har en fortid i både SuperBrugsen og Kvickly hos konkurrenten Coop.

I folkeskolen drømte han om at blive ejendomsmægler. Men et sommerferiejob i SuperBrugsen Nykøbing Sjælland blev hans skæbne som købmand:

– Jeg droppede ud af 3. g til stor forfærdelse for mine forældre. Heller ikke noget jeg er stolt af at skulle fortælle mine børn. Men det var helt vildt sjov at sælge frugt og grønt til kunderne foran SuperBrugsen.

Trods den manglende studentereksamen blev Max Skov Hansen med hjælp af meritoverførelsen senere akademiøkonom i salg og markedsføring. Det førte i kombination med souscheferfaring fra Kvickly springbrættet til en 2-årig varehuschefuddannelse.

– Her lærte jeg at få mest muligt ud af mit lederskab. Jeg fik værdifuld feedback fra de tilknyttede erhvervspsykologer. Det er noget, som jeg stadig trækker på, siger Max Skov Hansen.

Senere kom han på Coops ”Stjerne” program med kurser, der fokuserede på adfærd og ledelse på taktisk, strategisk og operationelt niveau.

I ni år var han varehuschef for først Kvickly Herlev og siden Kvickly xtra Hyrdehøj i Roskilde, inden det blev til to år som distriktschef i isenkramkæden Imerco.

– Som distriktschef tager det tid at ændre kursen. Jeg vil gerne se resultater her og nu, være tæt på mennesker og varer. Så jobbet som købmand er mit drømmejob. Men ledelse og HR fylder også meget. Så jeg udelukker ikke et sporskifte, når tiden er inde. Lad os kalde det rettidig omhu.

Salgsassistent Rikke Bonde overbeviste sin købmand Max Skov Hansen om, at kunderne gerne ville købe den lidt dyrere friskpressede økologiske appelsinjuice. På et par dage blev der solgt 60 kasser. Selv troede købmanden kun på, at det halve ville have være muligt.

Kunderne møder voksne medarbejdere i kasselinjen, som er klar med et blik, som viser, at de er glade for at se dem i butikken.

Leveregler og pokaler har en fremtrædende plads i personalestuen.

Medarbejderne oplever, at tillid og ansvar får dem til at turde at satse og tage ejerskab over butikken.