Nyheder

Pas på med unødvendige persondata

30. oktober 2017
             
    

I maj 2018 kommer der nye regler på persondataområdet. Reglerne for behandling af persondata ændres ikke drastisk, men der har været megen fokus herpå bl.a. fordi bødeniveauet for overtrædelse forhøjes betydeligt.

Formålet er at beskytte privatpersoner mod misbrug af personlige oplysninger, som bliver indsamlet elektronisk og/eller systematisk.

De ændrede regler er en god anledning til at få kigget behandlingen af persondata efter i sømmene og overveje, om der er behov for ændringer, så man sikrer sig, at man overholder reglerne om behandling af persondata – såvel de gældende regler som de kommende.

DSK vejleder sine medlemmer om håndtering af medarbejderes persondata gennem det interne nyhedsbrev DSK Nyt. Der vil være indlæg, som tilsammen vil kunne fungere som en miniguide om medarbejderes personoplysninger.

– Den skal hjælpe købmændene med at sikre sig, at deres behandling af medarbejderes persondata er i overensstemmelse med reglerne, siger juridisk konsulent Camilla Meineche, DSK.

Hun tilføjer, at de skønsbaserede regler gør det svært at stille faste regler op og give enkle løsninger. Men guiden skal forsøge at give eksempler på, hvordan man i praksis kan efterleve reglerne, og hvilke overvejelser man skal gøre sig.

Den første del af miniguiden har fokus på sletning af oplysninger. De næste dele af guiden vil omhandle håndteringen af oplysninger ved ansættelse, nuværende ansattes oplysninger og andet relevant f.eks. generel sikkerhed og databehandleraftaler.