Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Øl-købmanden krydser sine spor

Carsten Bülow har været butikschef hos både Irma og MENY og sælger nu økologiske specialøl fra Nørrebro Bryghus til en bred kreds af dagligvarebutikker på Sjælland Dagligvarehandel og bryggerier har

Carsten Bülow har været butikschef hos både Irma og MENY og sælger nu økologiske specialøl fra Nørrebro Bryghus til en bred kreds af dagligvarebutikker på Sjælland

Dagligvarehandel og bryggerier har været to sideløbende spor i 42-årige Carsten Bülows karriere, der undervejs har krydset hinanden flere gange. Erfaringen fra købmændenes maskinrum har han brugt til at kickstarte salg og distribution for og af Nørrebro Bryghus til den danske dagligvarehandel og convenience sektor.

Bryggeriet har fokus på at sætte flasker og dåser på køl hos flere nye kunder.

Som noget helt nyt er en serie på dåse på vej til 7-Eleven’s DSB og City-butikker, hvor de to bedst sælgende produkter; New York Lager og Ravnsborg Rød, vil være at finde fra uge 20.  7-Eleven butikkerne i København kan desuden vælge at udvide sortimentet med en helt nye 33 cl flaske.

Med en ny forretningsmæssig filosofi om at levere godt, økologisk bryg fra bord til hånd står bryggeriet nemlig foran sin tredje ændring af flaskestørrelse, siden det blev etableret i 2003 i Ravnsborggade på Nørrebro. To år senere blev bryggeriet Baldersbrønde i Hedehusene føjet til, hvor der stadig bliver brygget på arven fra brygmester Anders Kissmeyer’s opskrifter.

Michael Rahbek er fra tirsdag den 1. maj 2018 ny brygmester og produktionschef.

Det bliver kombineret med justeringer og nye produkter fra den netop tiltrådte brygmester/produktionschef Michael Rahbek, der har en fortid fra Husbryggeriet Jacobsen i Valby.

Oprindeligt blev der tappet på 60 cl. flasker. De nye flasker er på 33 cl mod nu 40 cl og vil fortsat bære bryghusets karakteristiske logo-blomst på flaskens skulder. Bryggeriet fokuserer samtidig på at blive en regional storspiller i stedet for at være lille på landsplan. Flere steder vil bryghusets øl derfor kunne købes kolde og drikkeklare i butikkerne.

– Vi fokuserer på kvalitet, convenience og et attraktivt prispunkt, der skaber værdi for både købmændene, butikkerne og, ikke mindst; ejerne af bryghuset, oplyser Carsten Bülow, der har ansvaret for centrale- og selektive kæder/butikker indenfor Retail, Convenience og Foodservice.

Ejerduoen Frederik Heegaard og Lars Thuesen har været tålmodige investorer og flere gange skudt ny kapital i selskabet som følge af store investeringer i både produktion og salg. De seneste seks måneder er der eksempelvis ansat yderligere kompetencer i både salg og kundeservice samt i produktionen, hvor der installeret ny flaskefylder og to nye gæringstanke i bryggeriet i Hedehusene som følge af efterspørgsel og den fortsatte innovation.

Elev i Irma

Carsten Bülow begyndte som elev i Irma Solrød i 1992 men måtte gøre uddannelsen færdig i SuperBrugsen, da godt 50 Irma-butikker året efter blev omdannet til SuperBrugsen og Fakta.

Efter 25 år på kryds og tværs i butikker og bryggerier returnerede Carsten Bülow sidste sommer til Nørrebro Bryghus som key account manager. Han har base på bryggeriet i Baldersbrønde, men kommer jævnligt forbi bryggeriet i Ryesgade, som ligger i forlængelse af Ravnsborggade, hvor først Karen Marie Schepler og siden sønnen Carl Schepler med en æggeforretning skabte det, der siden blev til Irma og den næstældste dagligvarekæde i Europa.

I tre år frem til 2011 kørte han rundt til kunder over hele Sjælland for at sælge bryghusets produkter til barer, restauranter og hoteller – også kaldet ”on-trade” i bryggeriverdens forretningsmæssige fagsprog modsat off-trade til butikkerne.

Op gennem 1990’erne var Irma i dyb krise, hvad der efter årtusindeskiftet blev vendt til optimisme ved at sætte arbejdsglæden i højsædet. I 2008 udgav den daværende adm. direktør for Irma, Alfred Josefsen, sin ledelsesbog ”Kære Irma – It’s all about people” med eksempler på den særlige Irma ånd og kultur.

– Jeg læste bogen med stor interesse og besluttede mig for at besøge alle de Irma-butikker, som jeg alligevel kom forbi i mit job som sælger for Nørrebro Bryghus. Det blev til godt 32 butikker, hvor jeg alle steder kunne mærke arbejdsglæden, fortæller Carsten Bülow, der havde ”leget” med tanken om at blive købmand og med bogen fik næring til en drøm at blive butikschef i Irma.

Tuborg Fondets Retail Award i 2014

Drømmen gik i opfyldelse, da han i 2011 fik ansvaret for Irma på Nordre Fasanvej på Frederiksberg. I løbet af et par år blev toplinjen forbedret med 12 mio. kr. og bundlinjen med to mio. kr.

– Mit første besøg af Fødevarekontrollen viste, at vi havde brug for at få styr på rytmer og rutiner. Dernæst fokuserede jeg på at opbygge den arbejdsglæde og stolthed, som gennemsyrede Alfred Josefsens lederskab i kæden, så det kunne mærkes i butikken af kunderne, fortæller Carsten Bülow.

Belønning kom i 2014 hvor han fik overrakt Tuborg Fondets Retail Award i Carlsberg Akademi – den tidligere Æresbolig. Han var blevet indstillet for sin ”eminente ledelsesstil, der har skabt resultater udover det sædvanlige. Carstens turn around af Irma, Nordre Fasanvej har sat nye standarder for butiksledelse…”

Med prisen og hæderen fulgte en studietur til Shanghai med alt betalt for at opleve detailhandel i verdensklasse – guidet og supporteret af detaileksperter fra ZBC DetailGruppen.

Her mødte Carsten Bülow første gang købmand Henrik Svanhede fra Hjørring, der fortalte om den forestående forandring af SuperBest til en ny kæde af MENY butikker, som skulle udvikles til hele Danmarks fødevaremarked.

Købmand i MENY

Efter et mellemspil som salgschef for Krenkerup Bryggeri blev Carstens ”indre cirkushest tændt igen”, da han blev kontaktet med henblik på et job som købmand i MENY.

Det stod pludseligt klart for mig, at MENY kunne blive en ny ledestjerne på det danske dagligvaremarked, og der dermed kunne være flere spillere på markedet for kvalitets fødevarer og kundeoplevelser.

Carsten Bülow blev ansat som købmand i MENY Lyngby i 2015, og butikken stod over for en omfattende renovering i efteråret 2016. Kombineret med en meget mere kompleks organisation med fagområder inden for slagter, fisk, delikatesse og bager måtte han og kæden imidlertid året efter erkende, at der var brug for en ny købmand i Lyngby.

Tuborgmanden som læremester

Sporet ind i øllets verden blev lagt, da Carsten Bülow blev ansat som sælger på Tuborg-depotet i Roskilde hos Erik Wibholm i 1994: – Han var ”øl-kongen” i domkirkebyen og kendt som ”Tuborgmanden”, en rigtig god læremester for mig. Han fortalte mig, at man som sælger skal sætte sine spor som en snegl. Man bliver husket af sine kunder – også når man er ude ad døren – når man investerer i personlige relationer og er ordholden.

Carsten minder om i de smukke lokaler i Rosenbygningen, Tuborgs gamle administrationsbygning på Strandvejen i Hellerup, hvor det står skåret i træ over døren til det daværende direktionslokale: – ”Stilstand er tilbagegang”, det ordsprog har jeg tager med mig overalt i livet, det har givet mig masse af læring, men er også en daglig motivation i, at hvis man står stille er chancen for at vælte større…

Da han blev kontaktet af en købmand i REMA 1000, greb han chancen for at gøre en forskel og skabe værdi for købmanden.

– Jeg blev for nylig kontaktet af købmand David Johnsen i REMA 1000 på Frederikssundsvej, som havde fået grønt lys af kæden til at udvide sit sortiment med lokale varer. Sammen har vi skabt så godt et salg gennem en skræddersyet løsning, der passer til butikken, at flere REMA 1000 i København har sat vores produkter på displays og køl.

– Det har banet vej for, at vores fantastiske lokaler i Ryesgade 3 skal bruges til et regionsmøde i Rema 1000, hvorefter de skal spise en middag her i bryghuset. Vi kunne naturligvis også benytte lejligheden til at orientere dem om, at Nørrebro Bryghus-brandet, ifølge en YouGov-undersøgelse fra 2015, har en større kendskabsgrad hos københavnerne end Jacobsen fra Carlsberg, fortæller Carsten Bülow med et glimt i øjet.

– Vi vil være københavnernes foretrukne specialøl – og vi er godt på vej, ikke blot med omtalte undersøgelse, men også qua stærke kunderelationer, muligheder for vækst i salg via lokaltilpasset løsninger, som f.eks. vores meget flotte mobile specialdesignet salgsdisplay, køleløsninger, kundevents, og demo’er med oplevelser, viden og ekstra kvalitet.

– Vi ER Nørrebro – det er vi enormt stolte af, og det gode øl er vores passion, siger Carsten Bülow og erkender, at bryggeriet med arven fra brygmester Anders Kissmeyer, der har opnået at blive et ikon blandt bryggere, har produkter med et stadig stort vækstpotentiale i dagligvarehandlen. Foto: Flemming Effersøe

Ny ølbar på vej til Nørrebro

Medio maj åbner en ny spændende ølbar i underetagen på Nørrebro Bryghus. Baren er tilknyttet BRAW, som er et sub-brand under Nørrebro Bryghus. Barchef og BRAW Ambassadør er Andreas Pedersen, der blandt andet har en fortid som brygger hos Amager Bryghus, og som barchef på BARR (tidligere NOMA). Samtidigt er det brygmester Emil Rosendahl, der er kreatør for processen med de enkelte bryg.

Det er tale om kombinationen af et ægte mikrobryggeri og en ølbar, hvor der kun brygges 2.000 liter ad gangen. Den årlige kapacitet er på 80.000 liter. Der brygges tre til fire helt nye øl om måneden. Samtidig vil der komme gode øl fra andre bryggerier på flere af de i alt 21 nye haner i ølbaren.

Udover salget af fad- og flaskeøl fra ølbaren vil øllet fra BRAW kunne købes hos flere af Nørrebro Bryghus’ fadølskunder, udvalgte ølbarer i primært København og specialbutikker.

Restauranten på 1. sal blev renoveret i 2014, hvor det fik et mere råt look inspireret af storbyer som New York og London, her er der fortsat stort fokus på samspillet med godt øl og god mad.

Del:

RELATEREDE NYHEDER

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: