Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Nye madvaner kræver dynamisk Nøglehulsmærke

DSK opfordrer til, at det snart 10 år gamle ernæringsmærke får en vitaminindsprøjtning for at gøre det sundere valg nemt i butik, på farten og i kantinen De Samvirkende Købmænd,

DSK opfordrer til, at det snart 10 år gamle ernæringsmærke får en vitaminindsprøjtning for at gøre det sundere valg nemt i butik, på farten og i kantinen

De Samvirkende Købmænd, DSK, har siden Nøglehulsmærket blev lanceret i 2009 bakket op om mærket og formålet om, at ordningen skal gøre det nemt for forbrugerne at vælge sundere inden for de relevante produktkategorier.

– Dette kan kun lade sig gøre i praksis, hvis vareudvalget er til stede. Det er derfor altafgørende, at virksomhederne har mulighed for at kunne nøglehulsmærke et hele tiden bredere produktsortiment, siger fødevarekonsulent Anne-Marie Jensen Kerstens, DSK.

– DSK har allerede i adskillige år peget på, at det sundere valg skal afhænge af, om fødevaren kan falde ind under en af de veldefinerede fødevaregrupper i bekendtgørelsen og ikke af, hvorvidt varen er færdigpakket eller ej. Det er derfor glædeligt, at ordningens potentiale nu udvides væsentligt, idet alle fødevaregrupperne i bekendtgørelsen kan markedsføres som ikke færdigpakket, tilføjer Anne-Marie Jensen Kerstens.

Samtidig opfordrer DSK til, at der i forbindelse med en ændret bekendtgørelse om Nøglehulsmærket også bliver set på ”nye former” for markedsføring, end det tidligere har været tilfældet.

– Vi ønsker en dialog om, hvordan Nøglehulsmærket kan anvendes ved enkelte elementer af en fødevare. Et eksempel kan være salg af en sandwich som i sig selv ikke er standardiseret og derfor ikke vil blive mærket med Nøglehulsmærket. Men selve det brød, som er anvendt til sandwichen, er Nøglehulsmærket, hvad vi bør kunne fortælle forbrugeren, siger Anne-Marie Jensen Kerstens.

DSK skriver i et høringssvar, at Nøglehullet skal forblive en dynamisk ordning, så nye produktgrupper kommer til, og kriterier tilpasses til, hvad der er praktisk muligt.

– Derved sikres det, at forbrugerne flest mulige steder i deres dagligdag, hvor de træffer et fødevarevalg, uanset om det er i dagligvarehandlen, på farten eller i deres kantine – kan finde Nøglehulsmærket og træffe det sundere valg, siger DSKs fødevarekonsulent.

Nøglehullet er Miljø- og Fødevareministeriets officielle ernæringsmærke, der på en enkel og synlig måde gør det nemmere at finde de sundere fødevarer og madretter.

Fødevarer, madretter og opskrifter med Nøglehullet lever op til et eller flere krav for indholdet af fedt, sukker, salt eller kostfibre, og derfor gør Nøglehullet det nemmere at vælge sundere og leve efter de officielle kostråd i hverdagen. Nøglehullets fire budskaber er:

  • Spar på fedt
  • Spar på sukker
  • Spar på salt
  • Spis flere kostfibre og fuldkorn

Kun fødevarer, der kan indgå i en sund og varieret kost, kan mærkes med Nøglehullet. Fødevarer, der kan få Nøglehullet, er inddelt i 33 kategorier inden for 11 produktgrupper. I Danmark findes mere end 2000 varer mærket med Nøglehullet.

Del:

RELATEREDE NYHEDER

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: