Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Mikrobryg hitter i Tuborg Havn

MENY Rotunden har siden 2012 lagt en ekstra million kroner oven i omsætningen på øl ved at fokusere på danske mikrobryg, specialøl og flere mærker fra udenlandske bryggerier. Samtidig er

MENY Rotunden har siden 2012 lagt en ekstra million kroner oven i omsætningen på øl ved at fokusere på danske mikrobryg, specialøl og flere mærker fra udenlandske bryggerier. Samtidig er indtjening øget

MENY Rotunden i Hellerup ved Tuborg Havn et ekstra stort udvalg af danske mikrobryg og specialøl, som byder kunderne velkommen, så snart de træder ind i butikken.

De mange øl fra fantombryggere (uden eget bryggeri, red.), små og store danske bryggerier og kendte mærker fra udlandet har siden 2012 givet en ekstra million kroner på ølomsætningen.

Dermed er det lykkedes MENY Rotunden at appellere til kunderne i et markedsområde nord for København, hvor vinen ellers er i højsædet.

Det er spektakulære, hypede og prisvindende mikrobryg fra Kissmeyer, Rocket Brewing Company, Amager Bryghus, Herslev Bryghus, Hornbeer, Fur Bryghus, Nørrebro Bryghus og Mikkeller, som står helt i front på deres egen reol til højre for indgangen i en ølafdeling med op til 500 varianter.

På bagsiden af reolen finder kunderne specialøl fra danske bryggerier som Hancock, Svaneke, Skovlyst, Thisted og Ørbæk. Bagest på gulvet og bagvæggen står de såkaldt kravvarer, som er gængse pilsnermærker og sodavand.

Vælger kunderne at vende blikket til venstre, bliver de i stedet mødt af en lang, buet reol med udenlandske øl, der ligesom i vinafdelingen står grupperet efter oprindelsesland. Udvalget spænder lige fra unikke belgiske klosterøl over klassiske pilsnere fra Tyskland og Tjekkiet til globale mærkevarer fra de asiatiske bryggerier.

Bredde og dybde i sortimentet

– Udvalgte af danske mikrobryg og specialøl afspejler vores ønske om på den ene side at tilbyde kunderne noget unikt og på den anden side have en bredde i sortimentet, der rummer noget af det bedste af den enorme produktudvikling, som er sket i kølvandet på Den Danske Ølrevolution, siger souschef Lars Becker, MENY Rotunden.

De mange øl har desuden fået selskab af en reol med kvalitetscider fra både Danmark og udlandet. Salget er stadig på et lavt niveau, men Lars Becker ser det som en investering i en profilering af butikken. For cider-trenden vil slå igennem på salget med tiden, lyder hans vurdering.

Ellers er trenden på øl ifølge Lars Becker stadig India Pale Ale, som på det seneste har fået selskab af alkoholfrie øl og tyske hvedeøl.

– Vi fanger kundernes opmærksomhed fra starten med det store udvalg og mærker, som du ellers kun kan købe i specialbutikker. I modsætning til mange af vores vinkunder, som gerne bruger noget tid på at tænke over, hvilke flasker de skal vælge, så kommer der hurtigere to-tre øl i kurven. Prisen er jo ikke helt så høj som på vin, hvad der gør det nemmere at eksperimentere eller tage en spontan beslutning, siger Lars Becker.

Merværdi

Direktør Niels Hald, Bryggeriforeningen, fremhæver MENY Rotunden som et forbilledligt eksempel på, hvordan supermarkeder kan fastholde den gode historie om mikrobryg og samtidig skabe merværdi i hele ølkategorien: – Danske bryggerier vil gerne være på de internationale markeder. Så det er også naturligt, at der kommer udenlandske produkter ind på vores.

For at spare på sine egne og medarbejdernes ressourcer souschefen aftalt med flere af de meget små og og/eller lokale leverandører, at de får deres egen palleplads på lageret og selv har ansvaret for at fylde varer på hylderne. De faste medarbejdere i butikken har primært ansvaret for at trimme og trække flaskerne frem på hylden.

Blandt leverandørerne tæller OnePint, Premium Beer, Theo Brands, Fish & Beer, Kihoskh og de to bryghuse Fur og Herslev, der har egne biler og konsulenter.

Der er cirka seks meter reol med danske mikrobryg og specialøl og godt tilsvarende med udenlandske øl. Omsætningen er nogenlunde fordelt med en tredjedel af dansk specialøl og resten på udenlandske øl. Det almindelige danske pilsnersalg udgør en stadig mindre del af butikkens ølomsætning.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Del:

RELATEREDE NYHEDER

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: