Spring til indhold

MENY er det nye fødevaremekka i Ballerup

Købmand Tim Velic har forvandlet en MENY til et moderne og højtprofileret supermarked med MADarbejdere i slagter, delikatesse, vin, frugt og grønt For enden af Centrumgaden i Ballerup tæt ved

Købmand Tim Velic har forvandlet en MENY til et moderne og højtprofileret supermarked med MADarbejdere i slagter, delikatesse, vin, frugt og grønt

For enden af Centrumgaden i Ballerup tæt ved kirke og cafeer ligger en ny MENY som byens eneste supermarked, der udelukkende er dedikeret til at give kunderne en bid af hele Danmarks fødevaremarked.

Siden 3. maj har købmand Tim Velic haft ansvaret for at gøre MENY til et madmekka med motiverede MADarbejdere, der brænder for at vise kompetence og kvalitet på smag, faglighed og sortiment.

Åbningsfesten i den nye MENY i Ballerup blev skudt i gang i november i fjor samtidig med seks andre MENY over hele landet, der enten var nye eller moderniseret. Det gav et boost til den nu tre år gamle kæde, der i 2017 blev kåret som den mest innovative i dansk dagligvarehandel af Mærkevareleverandørerne (tidligere DLF, red.).

– Her dyrker vi købmandskabet til fingerspidserne for at vinde kundernes gunst. Har en kunde smagt en udsøgt ost på ferien i Italien og kunne tænke sig at smage den igen, så tøver vi ikke med at gøre alt, hvad vi kan for at skaffe varen hjem til kunden, siger Tim Velic.

Han bruger eksemplet til at forklare forskellen mellem en såkaldt ”konceptkustode” i en kapitalkæde og købmanden i MENY.

Købmandsuddannelse

Den 37-årige Tim Velic er samtidig kommet ombord i Dagrofas og KFIs Købmandsuddannelse for at blive klædt på til jobbet som købmand i MENY Ballerup.

Med mange års erfaring fra Bilka i Fields og Bilka Hundige og en karriere, der begyndte som en af de yngste restaurantchefer i McDonalds i Sverige, har Tim Velic ellers en bagage fyldt med drift og ledelse.

– Købmandsskolen giver mig andre nuancer og aspekter på drift og ledelse, hvad der har givet mig flere værktøjer at arbejde med. Men ikke mindst har det været værdifuldt at få uddybet den indsigt, jeg havde fået i kædens kultur som butikschef i MENY Bagsværd. Og så har jeg fået et nyt netværk i kæden og Dagrofa, siger Tim Velic.

Han skal til eksamen i august for at få papirer på sit købmandskab. Men om han består i sidste ende, det bliver afgjort af kunderne i butikken.

Relationer og ansvar

Interviewet til DSK giver Tim Velic få dage efter, at fodboldspilleren William Kvist udgav sin bog ”Jagten på frihed – Min kamp for et meningsfuldt fodboldliv”. En særlig passage i bogen rammer præcist den form for ledelse, som Tim Velic gerne vil være kendt for.

William Kvist fortæller i bogen, at landstræner Åge Hareide trods manglende resultater har været god til at manøvrere mellem spillerkonflikt og ”mediepis”. Træneren har givet spillerne noget både taktisk og teknisk, men William er faktisk mest imponeret over hans arbejde med relationer og ansvar.

I bogen skriver han: ”Mange trænere kigger på taktiktavlen og overvejer, hvor de kan finde rum på banen, og hvordan de kan skabe overtal på midtbanen, men han har i virkeligheden givet os færre instrukser og mere ansvar. Han har selvfølgelig ideer og koncepter og meninger og holdninger, men han stoler også på relationerne, og at vi selv kan finde frem til, hvad der skal ske, når kampen er i gang”.

– Det er denne tilgang til sit hold hos den danske landstræner fra Norge, som jeg gerne vil dyrke på butiksgulvet, forklarer Tim Velic.

Købmand i generne

Han er selv svensker, født og opvokset i Malmø og har rødder i Montenegro, hvor han farfar frem til en embargo mod landet i forbindelse med borgerkrigen i det daværende Jugoslavien var storkøbmand med varehus i flere etager.

– Min far skulle egentlig have haft ansvaret for den ene etage. Men under en ferie i Sverige tilbage i 80’erne forelskede han sig i den lille by Molle på Kullen og fik job på Grand Hotel Molle, fortæller Tim Velic.

Faderen avancerede hurtigt til restaurantchef og den daværende ejer kunne for første gang i mange år holde ferie, fordi han vidste, at han kunne overlade ansvaret til sin medarbejder.

– Det er sådanne medarbejdere, jeg selv forsøger at samle på eller udvikle. Indstilling og værdier er helt afgørende for, om vi kommer i mål med butikken. Alene har jeg ikke en chance, siger Tim Velic, som derfor lægger vægt på at være coach og sparringspartner for medarbejderne.

Målet er klart

Det første halve år har der været det driftsmæssige fokus været en transformation fra KIWI til MENY. Og de seneste to måneder med Tim Velic som den ansvarlige købmand.

– Jeg udfordrer hele tiden medarbejderne på, om de gør det rigtige. De skal kun gøre de ting, som giver mening for kunder, kolleger og gør det billigere. På den måde tvinger jeg dem til at tænke selv og ikke bare gøre, som de plejer.

– Jeg har også sat nogle salgsmål på udvalgte varegrupper, som kan virke meget overvældende. Måske dobbelt op på omsætning. Men det viser sig næsten altid at lykkes, hvad der udløser rigtig meget energi, selvtillid og entusiasme, forklarer Tim Velic.

Rammerne for driften og rutinerne er nogenlunde på plads, og ledergruppen i butikken har netop været til det første møde, hvor købmanden har skitseret sine forventninger til butikkens nye rejse som Ballerups bedste madmarked.

– Jeg kender præmisserne for mine konkurrenter i Føtex i Ballerup Centret og Føtex i Lautrupparken samt REMA 1000 på Skovvejen. De har et stærkt og topstyret koncept. Vi har til gengæld mere frihed til at byde kunden velkommen som gæst. Derfor skal vi følge den gode service og kvalitet i sortiment og betjening til dørs med en lang række aktiviteter, hvor vi inviterer til oplevelser og gourmetaftener.

Målet er at øge butikkens omsætning med 20 procent allerede i år.

Købmand Tim Velic har store forventninger til sine MADarbejdere i MENY Ballerup. Foto: Flemming Effersøe

Købmand Tim Velic, 37 år, begyndte sin karriere som 19-årig i McDonald i Malmø. Året efter blev han udnævnt til restaurantchef og fik senere ansvaret for MCDonalds indtog i Stockholm.

I 2006 satte han kursen over Øresund for at være med til at åbne den nye Bilka i Fields sammen med varehuschef Steen Johansson. Senere rykkede de to til Bilka i Waves.

Da Bilka-bossen blev købmand i MENY Bagsværd fulgte Tim Velic med sin danske mentor og fik færten af købmandskabet som butikschef samme sted.

Tim Velic pendler hver dag mellem Ballerup og Malmø. Han er gift med Valmira, der er sygeplejerske. Parret har to drenge på otte og 12 år.

 

Del:

RELATEREDE NYHEDER

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: