Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Mælkemanden i Svendborg

Jens Leermann har de seneste fem år stået i spidsen for SPAR Wandallsvej, hvor mejeriafdelingen med nyheder og stort udvalg af økologi har fået en særstatus i bydelen Med sit

Jens Leermann har de seneste fem år stået i spidsen for SPAR Wandallsvej, hvor mejeriafdelingen med nyheder og stort udvalg af økologi har fået en særstatus i bydelen

Med sit store, lyse hår, brede smil og grønne butterfly kunne den 60-årige købmand Jens Leermann sagtens gøre det ud for den moderne udgave af mælkemanden.

Som han stiller sig op til fotografering i SPAR Wandallsvej i Svendborg mellem mælk og ost, bliver købmand og mælkemand til to sider af samme sag. Han stråler af salgsglæde og godt humør.

Jens Leermann fortæller begejstret om uge 18 i maj, hvor vindfang og forområde bliver ryddet for at gøre plads til en kampagne, hvor livet på bondegården sættes i scene.

– Konsulenterne fra ARLA er topprofessionelle og kreative samarbejdspartnere, der gør det nemt for mig som købmænd at gøre min butik til en ramme for gode kundeoplevelser, siger Jens Leermann.

Mejeri udvidet to gange

Siden han blev købmand i butikken for fem år siden, har han to gange udvidet mejeriafdelingen og givet plads til i alt 25 nye produkter. Mange produkter er trukket frem i kundestrømmen, og den bageste del af butikken fungerer som mejeritorv, hvor kunderne nemt og hurtigt kan købe en liter mælk og få inspiration.

Han fremhæver, at ARLA som leverandør er noget af det mest pålidelige, som han gennem 30 år som købmand har arbejdet sammen med.

– Tilliden og troværdigheden er tårnhøj. Selv når danskerne i maj første gang går amok i koldskål, så er der er altid friske forsyninger på vej til butikken i rette mængder hver eneste dag. Det er logistik i verdensklasse siger Jens Leermann, der glæder sig over, at det er lykkedes at løfte kategorien af mejerivarer og sikre et fornuftigt bidrag til butikkens bundlinje.

Møder kunderne med et smil

Han lægger vægt på, at det skal være en oplevelse for kunden at handle i butikken. Og salgsglæden kommer ikke bare til udtryk gennem masser af varer; men er også en del af attituden hos samtlige 29 medarbejdere, der har modet og lysten til at møde kunderne med et smil og en frisk kommentar.

Købmanden og medarbejderne glæder sig til hver eneste dag at opføre en forestilling for kunderne i butikken, hvad Jens Leermann anser som den bedste måde at gøre en forskel lokalt.

– Når kunderne får en god oplevelse i butikken, så kommer de igen. Og vi kan se, at vi også får flere børnefamilier ind i butikken, hvilket smitter af på salget af økologi, frugt og grønt, babymad og mejeriprodukter, forklarer han.

Butikkens facebookside er samtidig blevet en vigtig kanal til at profilere stemningen i butikken med et ugentlige opslag, hvor Jens Leermann spiller sig selv som ”den glade købmand”. Humoren er venlig og har den ”syngende fynske tone”, som konkurrenterne i discountkæderne ikke kan kopiere.

– Jeg elsker at være købmand, fordi jeg kan udvikle medarbejdere, være kreativ i markedsføringen og have events i butikken og ikke mindst sætte kunden i centrum. Det lærte jeg som elev helt tilbage i 1976, og det gælder stadig, siger Jens Leermann.

Censor ved fagprøver

Gennem mange år han ved siden af købmandslivet i bl.a. Korup i Odense, Kværndrup og Munkebo også fungeret som censor ved fagprøver for københavnske butikselever.

– Det har været et stort privilegium at høre, hvad der rører sig hos de unge og opsnuse tendenser på det københavnske dagligvaremarked. Det har nok betydet, at jeg har været lidt hurtigere til at teste nye varegrupper i mine egne butikker.

Endelig har Jens Leermanns mange år i branchen lært ham, at ”når der skal hygges – så skal der tygges”, hvad butikken i den grad sættes i scene til, når sporten og andre store begivenheder får folket til at samle sig om tv-skærmen.

En Formel 1 racer med en kopi af Kevin Magnussen var tidligere på året blikfang i vindfang og satte turbo på salget af Redbull. Købmanden har også sørget for, at fodboldlegenden Jan Mølby kommer til Vestbyen og fortæller om sine præstationer på grønsværen hos Liverpool.

Købmand Jens Leermann har udviklet mejeriafdelingen til en spydspids i SPAR Wandallsvej i Svendborg.
Fotos: Flemming Effersøe

 

Købmand Jens Leermann lægger vægt på, at det skal være en oplevelse for kunden at handle i butikken. Og salgsglæden kommer ikke bare til udtryk gennem masser af varer; men er også en del af attituden hos samtlige 29 medarbejdere, der har modet og lysten til at møde kunderne med et smil og en frisk kommentar.

 

Del:

RELATEREDE NYHEDER

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: