Nyheder

Madspildsapp hitter i Hørsholm

2. oktober 2018
             
    

Dalgaard Supermarked sætter kampen mod madspild på menuen. Gennembrud for madspildsposer i august og september med fortsat vækst ind i efteråret 

Rabatter på varer tæt på udløb af holdbarhedsdato kan ikke længere stå alene i købmandens kamp mod madspild. Det øgede fokus på madspild og digitaliseringen har skabt forudsætninger for, at der kan gøres mere – og mere skal der gøres ifølge Dalgaard Supermarked i Hørsholm.

Forbrugere og købmænd er blevet mere bevidste om klima og miljø. Samtidig er kampen mod madspild blevet gjort mere håndgribelig gennem Stop Spild Af Mad-aktiviteter og de deciderede madspildsapps, som er en hurtigvoksende tendens, som især mange københavnere gør brug af.

I Hørsholm har Dalgaard Supermarked, som er en del af MENY, hen over sommeren sat system og skub i madspildsposer. Supermarkedet er som det eneste i området aktiv på madspildsappen YourLocal.

I august blev der solgt 67 madspildsposer via app’en. I september rundede salget 100 poser.

Når købmandens mange ”madarbejdere” i de betjente afdelinger med delikatesse, kød, fisk, brød og ost håndterer og tilbereder råvarerne, så sker det med kærlighed for produktet og med en næstekærlighed til de kunder, som butikken hver dag leverer mad og service til.

– Kærligheden for mad er dog langt mere end det – og den kærlighed til mad skal være en drivkraft for, at maden ikke ender i skraldespanden; men i forbrugerens kurv, siger købmand Lisbeth Dalgaard, Dalgaard Supermarked i Hørsholm.

Hos Dalgaard Supermarked har brugen af YourLocal været en succes, fordi kærligheden for mad fortsat afspejles i måden, der præsenteres og sammensættes til madspildsposer.

– Det er vigtigt at huske på de værdier, man som forretning repræsenterer, og at man dermed udformer sine madspilds-/lykkeposer efter samme værdisæt. Selvom poserne hører under labelen ”undgå madspild”, så har din forretning et image, som skal indfries, forklarer Lisbeth Dalgaard.

Hvordan kan en app som YourLocal være med til at mindske vores madspild?

– Det er først og fremmest en god måde at møde de kunder, som vælger varer ud fra madspildsværdien – og dem er der mange af.

– Madspildsapps gør det muligt for mine dygtige madarbejderne at eksponere deres varer præcis for den målgruppe, som tilbuddene er relevante for. Derudover er det nemt for butikken at styre, så datovarer hurtigt kan fjernes fra hylderne og dermed give plads til f.eks. frisk producerede varer.

Den ansvarlige for sociale medier og madspildsappen hos Dalgaard Supermarked Christina Melgaard forklarer, at app’en hjælper til med at skabe et bedre overblik, hvis det bruges ordentligt. Og at det samtidig en mulighed for at trække nye kunder til forretningen, som måske normalt ikke ville handle i butikken.

– Griber du det rigtigt an, så bliver det heller ikke sidste gang, at din forretning er destinationen for indkøbslisten, siger Christina Melgaard, der tidligere har arbejdet som fiskepige i butikken og derfor kender rytmer og rutiner i en kompliceret hverdag, hvor friskhed, udbud og efterspørgsel skal gå op i en højere enhed.

– Kærligheden til mad rækker længere end til næste måltid.  Den kærlighed til vores mad skal være en drivkraft for, at maden ikke ender i skraldespanden; men i forbrugerens kurv, siger købmand Lisbeth Dalgaard, Dalgaard Supermarked i Hørsholm. Foto øverst: Christina Melgaard og fiskemand Patrick Lindgreen.

 

YourLocal giver vitaminer til købmandskabet

Kampen mod madspild er blevet en del af de faste rutiner hos Dalgaard Supermarked

Kampen mod madspild er blevet en del af de faste rutiner hos Dalgaard Supermarked, som især efter sommerferien har oplevet et stigende engagement blandt kunderne om at gå sammen om at få mindsket madspild.

Brugen af madspildsapp’en YourLocal har for alvor sat skub i salget af varer med kort tid til udløb af holdbarhed. Og det er til stor glæde for såvel kunderne som butikkens madarbejdere.

– Siden sommerferien har vi kørt et målrettet fokus på kampen mod madspild ved at bruge app’en YourLocal. I sommerperioden var der kun fokus på frokostløsninger, som blev sendt afsted til forbrugerne hver dag, og som i juli resulterede i et totalsalg på 11 madspildsposer, fortæller den ansvarlige for app’en og sociale medier Christina Melgaard.

Men de seneste måneder er der sat turbo på salget i Hørsholm, hvor Dalgaard Supermarked er et af de eneste supermarkeder, som er aktive på madspildsapp’en.

– I august blev der solgt 67 madspildsposer. Måneden efter rundede vi en milepæl med over 100 madspildsposer, siger Christina Melgaard og tilføjer:

– Antallet af madspildsposer kan måske synes beskedent i sammenligning med de store butikker inde i København. Men det rokker ikke ved glæden over stigende salg af varer, som ellers kunne være havnet i skraldespanden. Nu gør de i stedet glæde hos forbrugerne.

Madspild behøver nemlig ikke at være kedeligt, og kreativitet værdsættes hos forbrugerne. Derfor sender Dalgaard Supermarked madspildsposer afsted med overskrifter såsom ”familiepakken”, ”fiskeposen” og ”frokostløsning”, som skaber en realistisk forventning hos forbrugeren.

Det gør det samtidig nemmere for forbrugeren at forholde sig til indholdet og undgå skuffelse.

Christina Melgaard har været med til at gøre app’en YourLocal til et nyttigt værktøj i kampen mod madspild hos Dalgaard Supermarked.

– Kunderne er glade og tilfredse, og gengangere spottes med nye madspildsposer såvel som fyldte indkøbskurve, siger Christina Melgaard.

Priserne på madspildsposerne kan variere mellem 29 kr. og 150 kr. alt efter indholdet. Priserne kan ifølge købmand Lisbeth Dalgaard sagtens placeres i de højere prislag, så længe besparelserne for kunderne holdes omkring de 50 pct.

I takt med det stigende salg strømmer nye følgere til. Dalgaard Supermarked har nu 850 følgere på app’en.

– For os er det imponerende tal, selv om andre nok kan præstere endnu højere tal. Men vi er glade for det engagement, som butikken modtager, når det handler om madspild. Det vidner om en sund bevidsthed omkring de miljø- og klimamæssige udfordringer, som samfundet står overfor, og som vi skal være fælles om at få løst, siger Christina Melgaard og tilføjer, at den gode oplevelse med YourLocal fortsætter:

– Den store følgerskare har budt på nye kundebekendtskaber i butikken, hvad der er til stor glæde for butikken.

– Kunderne tæller nemlig ikke blot de i forvejen trofaste gæster fra butikken og lokalområdet; men også nye potentielle kunder, som opleves at blive en del af det trofaste klientel. Den betydelige tiltrækning af nye kunder kan også mærkes blandt madarbejderne, hvor engagement er steget i takt med salget.

Ansvaret for opdateringer på app’en ligger hos hver enkelt afdeling, hvor madarbejderne selv sammensætter madspildsposerne ud fra, hvad der er i overskud, ligesom der bliver konkurreret om at gøre poserne indbydende og sælge flest uden at gå på rov i butikkens normale salg og dermed forretningsmæssige bundlinje.

Derfor oplever Dalgaard Supermarked i høj grad, at poserne med datovarer også er blevet taget godt imod af de mange kvalitetsbevidste kunder for hvem, prisen spiller en sekundær rolle.