Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Landbrug & Fødevarers bud på otte trends

Landbrug & Fødevarer har kogt forskellige analyser sammen til otte fødevaretrends, som vil præge billedet de næste fem år. De otte trends er bl.a. baseret på indsigter fra GfK ConsumerScan

Landbrug & Fødevarer har kogt forskellige analyser sammen til otte fødevaretrends, som vil præge billedet de næste fem år.

De otte trends er bl.a. baseret på indsigter fra GfK ConsumerScan rapporter, der konkluderer på data indsamlet fra et panel på 3000 repræsentativt udvalgte forbrugere, der løbende indrapporterer, hvad de køber.

Analysen bygger også på kilder som Innova Market Insights, Euromonitor International og Mintel, der i deres trend-rapporter holder øje med demografiske udviklinger, import og eksport samt produktlanceringer både globalt og i forskellige regioner.

Gennemsigtighed og tilbage til kilden
Gennemsigtighed og en tydelig og troværdig fortælling om fødevarens rejse fra jord til bord er altafgørende. Formidlingen gennem det personlige møde er i højsædet. En følelse af at være i øjenhøjde med producenten giver forbrugeren en tryghed om fødevarens kvalitet. Ønsket om gennemsigtighed kommer bl.a. til udtryk i en præference for dansk producerede varer, idet disse opleves som mere troværdige og af bedre kvalitet. Men også mere lokale, egnsspecifikke varer foretrækkes.

Ren mad
Forbrugerne søger efter drikke- og fødevarer, som er mindre forarbejdede. Disse opleves som bedre næring, da de er tættere på produkternes naturlige udgangspunkt

Fri for…
Der er stigende efterspørgsel efter produkter, som på emballagen og i markedsføring tydeligt fortæller, at de er ‘fri for’ noget uønsket. Her går forbrugerne således længere end til at efterspørge en kort ingrediensliste.  Imidlertid opstår der et forbrugerparadoks, når varen er fri for en ingrediens eller komponent, som den ellers indeholder i sin naturlige oprindelse. Eksempler her kan være laktosefri mælk eller produkter sødet med stevia.

Alt med måde – holistisk sundhed
Forbrugerne er ved at blive trætte af det løbende pres fra alle kanter om at skulle tælle kalorier og frikadeller, kilometer på løbebåndet og antal mavebøjninger. Fokus bliver i højere grad på at leve et liv i balance, hvor der er tid til afslapning og familieliv, og hvor det i lige så høj grad handler om mentalt velvære på lige fod med den fysiske vedligeholdelse af kroppen.

Ansvarligt forbrug
Gennem sit forbrug og sine handlinger som forbruger vil man være med til at gøre en forskel. Man ønsker en god samvittighed – og man efterspørger, at producenter og detailhandel viser samme stillingtagen og ansvarlighed. Økologi har gennem de seneste år oplevet en kraftig vækst, og dets popularitet kan netop forklares ved, at økologisk produktion spiller positivt ind på en række vigtige forbrugerønsker. F.eks. at det både matcher ønsket om, at maden er ’ren’, ’fri for’, ’miljørigtig’ og ’dyrevelfærdsvenlig’. 40 pct. køber nu ofte eller altid økologi, og mænd er kommet mere på banen i forhold til tidligere, hvor væksten i økologi var drevet meget af kvindernes interesse.

Bæredygtighed
Der er en voksende bevidsthed om aspekter, der bidrager til mere bæredygtighed. Det kan eksempelvis dreje sig om et mere effektivt ressourceforbrug, minimering af spild, emballageforbrug, vedvarende energi, minimal miljøbelastning og bedre dyrevelfærd. Forbrugeren efterspørger ansvarstagen hos producenter og detailhandel og fortællinger om, hvordan der arbejdes på at forbedre bæredygtigheden ved fødevarer gennem nye udviklinger og innovation.

Flexitaren i front
Flere og flere forbrugere har dage, hvor de begrænser eller helt fravælger kød i aftensmaden. Forbrugerne vælger kødet fra af hensyn til sundhed, økonomi, klima og dyrevelfærd. 51 pct. siger, at de har én eller flere dage på en typisk uge, hvor aftensmåltidet ikke indeholder kød og 17 pct. af forbrugerne siger, at de spiser mindre kød i forhold til for et år siden. Dette er blot endnu mere udbredt blandt trendsætterne hvilket peger på, at flexitar-adfærden vinder endnu mere frem.  En ny kvalitativ undersøgelse viser samtidig, at selv om tanker om bæredygtighed og sundhed primært driver trenden om mindre mængder kød, spiller en åbenhed over for anderledes madkulturer også en rolle.

Foodies længe leve
Maden er for et voksende antal blevet en arena, hvor man udforsker, oplever og udfordrer sine evner og smagsløg. En verden af madoplevelser handler også om en genopdagelse af gamle traditioner, hvor det at lave mad fra bunden tillægges særlig værdi. Teknikker som eksempelvis fermentering og syltning er eksempler på denne trend, hvor kreativiteten blomstrer, mens det naturlige og rene præg er bibeholdt, fordi man selv har kontrol med indhold og sammensætning.

 

Del:

RELATEREDE NYHEDER

På billedet fra venstre: Købmand Katrine Hviid Hauge, skatteminister Rasmus Stoklund, købmand Brian Hviid Haug, adm. dir. Jannick Nytoft, vicedirektør Claus Bøgelund Nielsen.
Nyheder

Skatteminister på besøg hos købmændene

De Samvirkende Købmænd har haft besøg af den nye skatteminister Rasmus Stoklund i REMA 1000 Hillerød. Besøget bød bl.a. på drøftelser af differentieret fødevaremoms og grænsehandel.

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: