Nyheder

”Kostkrigeren” i kamp for den lokale købmand

18. januar 2021
        
    

Mønstringen af tilbudsavisen skal både favne kundernes forskellige behov og konkurrere om kundestrøm. Samtidig skal salgs- og marketingdirektør Kim Scheuer Nielsen have blik for den globale sundhedstrend, når avisen skrues sammen med ugens tilbud

SPAR sammen, lyder budskabet fra den globale købmandskæde SPAR, som med 129 butikker i Danmark under Dagrofa-paraplyen de senere år har styrket sin profil som en af de lokale. Og flyttet kundernes opfattelse fra en støvet købmandsbutik til det lokale supermarked med fokus på den grønne profil.

På kædens hovedkontor i Ringsted står ”kostkrigeren” Kim Scheuer Nielsen i et brændpunkt mellem marginaler på bundlinjen og madvaner hos kunden. I sidste ende bestemmer kunden udvalget af varer – men købmand, kæde og leverandører kan være med- eller modspiller alt efter temperament.

Kim Scheuer Nielsen har ansvaret for, at de rette varer kommer i tilbudsavisen til den rette pris – også kaldet mønstring. Det har stor betydning for købmandens salg og overskud.

– Den globale sundhedstrend er især inden for det seneste par år skyllet ind over SPAR og til dels også Min Købmand og Let-Køb. Impulserne kommer fra mange fronter, siger Kim Scheuer Nielsen.

Personligt oplever den 51-årige Kim Scheuer Nielsen, at kosten hjemme hos ham selv og hustruen er blevet mere grøn og med lidt mindre kød på tallerkenen. Ikke mindst efter, at parrets tre børn er blevet store og den ældste er flyttet hjemmefra.

Han synes, at de nye officielle kostråd sådan set sammenfatter de i forvejen overordnede tendenser på sundhed og klima. Danske varer, økologi, frugt og grønt, fri for m.m. samt magert kød får mere plads i avis og butik.

Han fremhæver, at græsrodsbevægelsen Stop Spild af Mad også har været med til at øge kundernes bevidsthed om at tænke på mad som en ressource, der ikke skal gå til spilde. Det har også ændret dagligvarehandlens blik på portionsstørrelser og mængdetilbud.

SPAR Teglholmen.

– Da vi åbnede SPAR på Teglholmen i august 2019 var det med et banebrydende koncept, som skulle sætte kosten, kunden og købmanden sammen på en scene, hvor hverdagen både er sjovere, sundere og smager bedre, siger Kim Scheuer Nielsen.

Siden er koncepter som SPAR Natural, Fri for og Spar tid rullet fra den københavnske havneby ud over store dele af landet tilpasset de lokale forhold.

– Vores kunder er forskellige fra by over forstad til land. Behov og ønsker er også forskellige fra landsdel til landsdel.  Økologien fik først fodfæste i de nordsjællandske butikker. Nu er det en naturlig del af sortimentet i hele landet, siger Kim Scheuer Nielsen.

Salgs- og marketingdirektør Kim Scheuer Nielsen oplever forstærkede impulser, som trækker i samme retning som de nye nationale kosråd.