Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Købmænd med holdning redder maden

REMA 1000 var den første detailkæde i kampen mod madspild og har i mere end 12 år været i tæt samarbejde med Stop Spild Af Mad.  Gennem årene har kæden

REMA 1000 var den første detailkæde i kampen mod madspild og har i mere end 12 år været i tæt samarbejde med Stop Spild Af Mad.  Gennem årene har kæden med nu 350 butikker været med til at redde maden ved at droppe flerstykstilbud og sælge varer tæt på udløb til lavere pris

Lokalt sætter REMA 1000-købmænd deres personlige præg på kædens slogan ”discount med holdning” ved at finde nye kreative veje til at redde maden fra butikkens container.

Max Skov Hansen fra REMA 1000 på Søndre Fasanvej i Valby er købmanden bag de originale banan- og ægge-plakater, som alle butikker nu har mulighed for at sætte op. Grafikken og budskabet er lige til at printe lokalt og hænge op ved kassen til singlebananer eller klistre på æggekøleren.

Max Skov Hansen har taget begrebet ‘nudging’ til sig i sit forsøg på at redde enlige bananer og knuste æg. Og hans små hyggelige skilte rundt om i butikken virker.

Mange danskere foretrækker at købe et bestemt antal bananer i klaser med det resultat, at et stort antal bananer ender i en bunke af ”enlige bananer”, der ikke er nemme at sælge. Det førte dagligt til mange kasserede bananer, indtil købmand Max Skov Hansen fik en lys idé:

– Vi satte et skilt op med teksten ”Ta’ mig – jeg er single”, som opfordrer kunderne til at tage de tilbageværende bananer. Det er et simpelt skilt med en sød opfordring, som kunderne i den grad har taget til sig. Vi er gået fra at smide 100 bananer ud hver dag til blot 10.

– Det lyder måske ikke af meget. Men med 360 åbningsdage om året løber det op.  Det er et lille tiltag med en stor effekt, og det er jo netop, hvad nudging går ud på, fortæller Max Skov Hansen.

Pas på æggene

Butikken har også haft succes med at hænge et skilt op på æggekøleren, som opfordrer kunderne til at placere deres æggebakker forsigtigt i vognen eller kurven, så de undgår, at æg går i stykker.

Det simple tiltag har reduceret antallet af kasserede æggebakker fra seks-otte til en eller to bakker om dagen. I runde tal løber det op i flere tusinde æg reddet fra en fiktiv omelet hvert eneste år.

– Det er små initiativer, som gør en forskel i det store billede. Det handler om at give kunderne et lille skub i den rigtige retning, så vores adfærd omkring dagligvarer bliver mere hensigtsmæssig, og vi får mindre madspild, forklarer Max Skov Hansen, der oprindeligt delte sine ideer på kædens facebookside.

Flere initiativer 

Købmanden må hver dag fjerne poser med sukker eller havregryn, som er blevet åbnet. Nu vil han tage billeder af indholdet og hænge det op ved siden af varerne med et budskab om, at han ikke har noget at skjule.

I kampen mod madspild har han også lanceret en kampagne på butikkens facebook-side med fotos af varer, der er efterladt uden for køl eller frost. Dagligt konstaterer butikkens medarbejdere nemlig, at kunderne fortryder kølevarer og efterlader dem et tilfældigt sted i butikken – og så må varerne smides ud.

Købmand Max Skov Hansen fortsætter kampen mod madspild. Det handler også om at påvirke kunderne i en positiv retning.

Frugt og grønt bliver til sund mad for hjemløse

Brødre i REMA 1000 i Vejle har foræret grøn overskudsmad for op mod 100.000 kroner til bl.a. Frelsens Hær på et år

For brødrene Simon, 29 år, og Kristian Søgaard, 26 år, er det marginalerne, som i sidste ende afgør, om de har en sund forretning.  Derfor er de glade for samarbejdet med bl.a. Frelsens Hær i Vejle, som modtager en stor del af det frugt- og grønt, der ellers skulle have været kasseret.

Brødrene havde overvejet, hvordan de kunne være med til at begrænse madspildet i REMA 1000 i Skolegade i Vejle på en måde, som var nem og enkel at håndtere i en travl hverdag, hvor lønkronerne skal bruges så effektivt som muligt.

– Vi havde netop overtaget butikken i Vejle, da vi blev kontaktet af Camilla Szkopek, som formidler overskudsmad til socialt udsatte. Selv om porrerne var visne i toppen og salaten lidt slatten i den ene side, så kunne hun godt friske det op til trængte familier, fortæller Simon Søgaard.

Under Frelsens Hærs pinsestævne var Camilla Szkopek med til at dele ud af resterne til interesserede. Det viste sig at være mange.

– Det gav os idéen til at koncept, hvor man på én gang kunne begrænse madspild og samtidig hjælpe familier, der har svært ved at få husholdningsbudgettet til at hænge sammen, siger Camilla Szkopek, der er stolt af det interimistiske spisekammer og madmekka i byens latinerkvarter.

– Vi har udviklet en samarbejdsmodel, som er nem at håndtere i driften. Vi skal alligevel løbende hver eneste dag sortere frugt og grønt fra, som ikke er egnet til salg – men som sagtens kan spises. Vi stiller det til side på lageret, hvor det så bliver hentet tre til syv gange ugentlig alt efter vejr og sæson, siger Simon Søgaard.

Inden brødrene kom til Skolegade i Vejle havde de halvandet år i REMA 1000 i Sundparken i Horsens, hvor de fik “disocunt med holdning” ind under huden.

Butiksdriften kendte de i detaljer, da de begge har været igennem alt, hvad det indebærer gennem 10 år i Føtex på havnen i Vejle. Her begyndte de som flaskedrenge og endte med sammen at lede hele foodafdelingen.

Købmand Simon Søgaard og den lokale ildsjæl Camilla Szkopek har i fællesskab fundet en opskrift på mindre madspild og hjælp til socialt udsatte. Foto: REMA 1000

Del:

RELATEREDE NYHEDER

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: